Bamboe van de buren

Mariette

Re: Bamboe van de buren

#16 , 01 mei 2014 13:39

Dit is geen absurd voorbeeld turaki.

Mijn achterbuurman heeft klimop achteraan in de tuin. Die loopt door in mijn tuin, geen probleem. Van mijn tuin loopt die door bij mijn naaste buur. Wie is verantwoordelijk voor de schade aan het tuinhuis bij mijn naaste buur?

Als ik niet verplicht ben om de wortels van buur A te verwijderen, kan ik moeilijk verantwoordelijk geacht worden voor de wortels die in de grond van mijn naaste buur groeien, zou ik denken.

Het gaat hier niet over wortels van één boom, maar over uitlopers van planten die zelfstandig verder groeien zelfs al worden de wortels afgehakt aan de grenslijn.

Of kan men gaan veronderstellen dat mijn achterbuurman het tuinhuisje van mijn naaste buurman moet klimop-vrij maken omdat hij begonnen is met klimop te planten? Of moet IK het tuinhuisje klimop vrij maken, omdat de naaste buurman die wortels niet heeft verwijderd - wat hij dus niet verplicht is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 01 mei 2014 15:10

Even een héél efficiente tip om rizoomvormende bamboe mores te leren. Maar dat moet de eigenaar wel doen. Rizoomvormende bamboe mag (zoals vorige postst al aantonen) NOOIT zonder beperkingsplaten geplant worden. Er bestaat bamboo die geen woekerende rizomen vormt die als haag gebruikt kan worden.
De rizoomvormende bamboe beschadigt en vernielt hele tuinen en terassen. Om in te dijken kan je definitief uitgraven. Maar ga er maar aan gaan staan.... Enerijds moet de eigenaar van de bamboe zorgen dat het midden van de struik goed bemest blijft. De rizomen hebben dan al minder zin om er op uit te trekken naar voedsel. Ten tweede moet hij zelf regelmatig de boorden van de struik met de verticulteur omhakselen, zodat de rizomen doorgesneden worden (aan beide kanten van de struik :-) én dan moet hij (ook aan beide kanten van de struik) de nieuwe slappe scheuten afsnijden. Want het is het groen boven dat door de fotosynthese de rizomen ook groeikracht geeft. Conclusie: de buur moet elke 2 weken zijn bamboehaag onderhouden. 2 maal perjaar verticulteren rondom.
Misschien toch beter uitgraven, maar dat zijn echt kosten voor hem. Want hij veroorzaakt de overlast door de foute keuze van bamboe.

Mariette

#18 , 01 mei 2014 15:54

Rizoomvormende bamboe mag (zoals vorige postst al aantonen) NOOIT zonder beperkingsplaten geplant worden.
Is dit wettelijk zo voorzien? of in de zin van "munt moet je steeds in een pot inplanten".

Ondertussen zijn die woekerende bamboeplanten niet meer zo gewild. Vroeger wisten de mensen niet dat het zo'n woekerplant was.

Reclame

eylis

#19 , 01 mei 2014 16:15

nee, dat is een agriculturele regel als je wil ;-) maar het is wel zo dat deze plant ongelofelijke schade aanricht als je 'm niet intoomt. en dan is het wél de verantwoordelijkheid van de eigenaar om te zorgen dat het terras of de tuin van de buren niet openbarst. Wat ook vervelend is: er schieten meters verder van die keiharde scheuten uit de grond en als je die afsnijdt blijven daar keiharde stompen staan waar je je nek over breekt. We hebben ook zo'n stouterd in onze tuin en je houdt het niet voor mogelijk wat die plant kan. Zelfs emmers worden doorboord. Ik dacht dat hier het rustig genot van je goed toch ernstig benadeeld kan worden?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 01 mei 2014 16:16

Wij hadden indertijd enkele scheuten van populieren geplant op een meter of 5 van de afspanning - de buur een boomkweker is komen vragen om deze uit te doen omdat ze schade aan het afwateringssysteem konden/zouden berokkenen. Bleek dat de boompjes van enkele meters hoog al doe afstand hadden overbrugd en met hun wortels al daar zaten. konden ze min of meer zo lostrekken.
Had echter geen bezwaar tegen een aantal dennen en sparrenbomen die quasi op de scheiding stonden.

Men is verantwoordelijk voor de schade die men aan derden berokkend
-als het oorzakelijk verband tussen het feit en de schade kan bewezen worden.
Bij die bepaalde soorten bamboe zal dat dus geen probleem zijn.

Daarom best ineens verzekering inlichten deze kunnen dan ineens mee de nodige brieven aan buur richten in naam van topic poster

Mariette

#21 , 14 mei 2014 10:35

nee, dat is een agriculturele regel als je wil ;-) maar het is wel zo dat deze plant ongelofelijke schade aanricht als je 'm niet intoomt. en dan is het wél de verantwoordelijkheid van de eigenaar om te zorgen dat het terras of de tuin van de buren niet openbarst. Wat ook vervelend is: er schieten meters verder van die keiharde scheuten uit de grond en als je die afsnijdt blijven daar keiharde stompen staan waar je je nek over breekt. We hebben ook zo'n stouterd in onze tuin en je houdt het niet voor mogelijk wat die plant kan. Zelfs emmers worden doorboord. Ik dacht dat hier het rustig genot van je goed toch ernstig benadeeld kan worden?
Heel toevallig zie ik net dat mijn buurman zulke bamboe in zijn voortuin heeft geplant, vlak tegen mijn buitenmuur, en vlak onder mijn keukenraam (uitzondering voor het keukenraam werd indertijd toegestaan in het verkavelingsplan).
Ik kijk dus uit op de voortuin van de buren (verkavelingsplan) maar die buur heeft vlak onder dat raam zowel een sneeuwbesstruik geplant en daarnaast een bamboestruik.

Toen ik hem erop wees dat wij allen verplicht zijn om via de tuin van de buren onze ramen te poetsen (buurman is nieuw en huurder) verzekerde hij me dat hij steeds ging zorgen dat ik aan het raam kon en dat het geen hinder zou vormen. Nu, een aantal jaren verder vormt het voor hem telkens wèl een hinder als ik vriendelijk vraag om de doorgang vrij te maken zodat mijn poetsvrouw aan het raam kan.

Echter, nu zie ik net dat die bamboe tegen (of onder?) mijn fundering al zeker een meter is uitgeschoten en onder de sneeuwbesstruik ook al uitlopers heeft, net zoals tegen mijn buitenmuur onder het raam. Hij verdoezelt dit door vlak onder mijn klikraam nu een hoop gemaaid gras te stapelen (met als gevolg dat ik zelfs m'n raam niet meer zal kunnen openen wegens compoststank.... en dat de poetsvrouw de ladder niet meer veilig kan plaatsen wegens uitschuifgevaar in rottende grashoop).

Waar kan ik terecht met mijn klachten hierover? Ik kan natuurlijk nog wachten tot de bamboe volledig mijn raam heeft versperd en scheuren in mijn buitenmuur heeft veroorzaakt.... maar dit lijkt me niet de bedoeling.

Ik heb al vriendelijk gevraagd het gras te verwijderen, plaats te maken voor de poetsvrouw, heb vermeld dat bamboescheuten slechts met pure roundup injectie kunnen vernietigd/verwijderd worden.
Enige reactie: zowel hij als zijn vrouw hebben me verwijderd op facebook (langswaar ik de berichten stuurde).

Wat nu?

Turaki

#22 , 14 mei 2014 10:56

Via AS hen contacteren.

Mariette

#23 , 14 mei 2014 11:08

Dank turaki. Heb hem al een mail gestuurd, zonder enig gevolg.

Volgens de Milieudienst van de gemeente is het inderdaad ook enkel mogelijk een AS te sturen, en vermelden dat volgende stappen enkel rechtstreeks richting Vrederechter kunnen lopen.

Ik wacht nu nog tot de volgende ramenpoetsbeurt en dan gaat de AS de deur uit.

Vervelende toestand.
Laatst gewijzigd door Mariette op 25 mei 2014 03:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki

#24 , 14 mei 2014 11:44

(zetten nu ook al hun gescheurde vuilniszakken voor mijn garagepoort! gelukkig werden ze wel meegenomen).
Als u wil kan u hiervoor klacht indienen wegens sluikstorten. Natuurlijk zal dit de relatie niet ten goede komen...

Franciscus

#25 , 14 mei 2014 14:12

Is huurder ---ook eigenaar in kennis stellen want die zal uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor zijn pand.

Mariette

#26 , 18 mei 2014 13:13

leuk: gisteren deed mijnheer het gras af, en tevens de nieuwe opgeschoten bamboescheuten. Toen ik hem zei dat dit het probleem niet zou oplossen kreeg ik het korte antwoord "dat hij wel wist hoe hij het moest aanpakken".

Ik neem aan dat ik hem zou kunnen mailen dat ik genoteerd heb dat hij weet hoe met het probleem om te gaan, en dat hij zich dus bewust is van de mogelijke problemen.

Soms heb ik zin om zelf met roundup de nieuwe scheuten te gaan injecteren, (vb. als ze op verlof zijn), maar ik denk niet dat dit is toegestaan door de wet?

bambipower

#27 , 23 mei 2014 08:12

via de tuin van de buurman de ramen poetsen? Misschien versta ik het niet goed... maar ik vrees dat de vrederechter wel eens zou kunnen oordelen, dat u dan maar kantelramen moet plaatsen. U kan toch niet elke keer de buur lastig vallen omdat u de ramen wil poetsen, en al zeker niet eisen wat en waar hij iets in zijn tuin plant.

mava105

#28 , 23 mei 2014 09:14

via de tuin van de buurman de ramen poetsen? Misschien versta ik het niet goed... maar ik vrees dat de vrederechter wel eens zou kunnen oordelen, dat u dan maar kantelramen moet plaatsen. U kan toch niet elke keer de buur lastig vallen omdat u de ramen wil poetsen, en al zeker niet eisen wat en waar hij iets in zijn tuin plant.
voldoet dit raam dan wel aan alle verplchtingen van de wetgeving op de lichten en zichten

bambipower

#29 , 23 mei 2014 09:41

waarom niet? Dat zijn gewoon ramen, die naar binnen kantelen, of draaien, zodat ze langs binnen kuisbaar zijn... die zijn inderdaad iets duurder, maar das de buurman zijn probleem niet. Ze bestaan in alle maten, grotes, vormen etc...

Mariette

#30 , 23 mei 2014 10:49

u heeft gelijk. Echter dit is hier een buurt met goedgekeurd verkavelingsplan, waar àlle huizen hetzelfde zijn en waar voor ieder een uitzondering werd gemaakt.

Het probleem is dat er één raam kantelt en men het andere raam niet kan poetsen van binnenuit. Moest het raam normaal openen was het geen probleem. Als ik mijn ramen laat vernieuwen zorg ik er - zoals anderen reeds gedaan hebben - dat beide ramen langs binnen kunnen gepoetst worden.

Het grotere probleem is echter dat de bamboe helemaal tot onder/tegen mijn fundering groeit en dat dit een situatie is die enkel maar erger kan worden.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”