Barst in scherm van tablet en garantie.

Turaki

Re: Barst in scherm van tablet en garantie.

#16 , 17 apr 2014 12:22

PS Een telefoontje naar To* - de fabrikant - leert mij dat ze bij hun weten nog nooit een scherm onder garantie hebben vervangen.
In mijn meer dan 25 jaar ervaring als zelfstandige computerzaak heb ik nooit geweten dat ze dit onder garantie herstellen geen enkele fabrikant.
Als zelfstandige heeft u een B2B contact met fabrikanten, en geldt de garantie wetgeving niet. Wat er tussen de verkoper (dus ook u) en de fabrikant speelt is totaal irrelevant voor de consument. Ik snap dan ook niet wat u wil aantonen met uw opmerking.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 17 apr 2014 17:06

De wet en de realiteit liggen soms ver uit elkaar. Een laptop of tablet moet consument bij defect steeds contact opnemen met fabrikant, en afspraak maken voor verzending. Wij moesten op onze bestelbon en facturen steeds vermelden 2 jaar waarborg door fabrikant en getekend door klant. Heb in al die jaren nooit enig mening verschil gehad hieromtrent met klanten. Denk als zelfstandige computer winkel je zo snel in faling zou zijn als je alles wat fabrikant niet onder waarborg wil herstellen en wij er moeten voor opdraaien. Als zelfstandige computerwinkel kun je niet aankopen bij fabrikant maar bij leveranciers.
Kun je hier ergens ook maar één vonnis vinden hieromtrent.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#18 , 17 apr 2014 20:07

Juridisch volledig naast de kwestie.

Reclame

snellemichiel

#19 , 17 apr 2014 22:25

U antwoordt dat u zit te wachten op bewijs van fout door u, dat u anders verwacht dat de schade in garantie wordt hersteld zoals door de wet opgelegd.
Inderdaad en best aangetekend en gewoon verzenden naar hun en laat zeker een aanvaardbare periode van antwoord. (2 weken.) Vermeld dit ook!
Dat bij geen aanlevering van bewijs of onvoldoende aanlevering van deze u het vredegerecht zal aansporen om uw rechten te laten gelden.

In mijn meer dan 25 jaar ervaring als zelfstandige computerzaak heb ik nooit geweten dat ze dit onder garantie herstellen geen enkele fabrikant.
Doet niet terzake tablet gekocht bij een tussen verkoper, niet rechtstreeks van fabrikant.
De verkoper moet dus de garantie leveren.
De wet en de realiteit liggen soms ver uit elkaar. Een laptop of tablet moet consument bij defect steeds contact opnemen met fabrikant, en afspraak maken voor verzending. Wij moesten op onze bestelbon en facturen steeds vermelden 2 jaar waarborg door fabrikant en getekend door klant. Heb in al die jaren nooit enig mening verschil gehad hieromtrent met klanten. Denk als zelfstandige computer winkel je zo snel in faling zou zijn als je alles wat fabrikant niet onder waarborg wil herstellen en wij er moeten voor opdraaien. Als zelfstandige computerwinkel kun je niet aankopen bij fabrikant maar bij leveranciers.
MMm ja en neen neem ik aan. Teneerste doet dit ook niet echt ter kwestie, ten 2de de standaard fabrieksgarantie is meestal een jaar.
Dat betekent dat de winkelier eigenlijk toch een periode heeft om zich te verhalen naar de leverancier, aangezien hij slechts maar de eerste 6 maanden de bewijslast draagt naar de consument toe.
Uiteraard kunnen er dingen uitgesloten zijn in uw contract met uw leverancier maar toch.
Kun je hier ergens ook maar één vonnis vinden hieromtrent.
Kan het ook anders stellen kan jij hier één vonnis over vinden die jouw standpunt bevestigt?

sloeberken

#20 , 18 apr 2014 10:05

Alle grote fabrikanten en leveranciers geven 2 jaar en meer waarborg, sommige levenslange waarborg als je u went tot de fabrikant. Op elke website van de fabrikant kan je zelfs met serie nummer van u toestel zien tot wanneer u waarborg loopt. Harde schijven 3 jaar,computer beeldschermen 3 jaar, kingston geheugen 10 jaar, consair geheugen levenslang, video kaarten sommige fabrikanten 3 jaar. Dus vele fabrikanten geven een enorme goede service naar de klant toe, maar er zijn eenmaal regels en voorwaarden voor die waarborg.
Op elke website van fabrikanten kan je alles lezen over hun waarborg.

Turaki

#21 , 18 apr 2014 10:23

Dus vele fabrikanten geven een enorme goede service naar de klant toe, maar er zijn eenmaal regels en voorwaarden voor die waarborg.
Deze regels blijven ondergeschikt aan de wettelijke garantie, zoals zeer duidelijk in deze wet staat:

Art. 1649octies. Zijn nietig, contractuele bedingen of afspraken overeengekomen vooraleer het gebrek aan overeenstemming aan de verkoper door de consument ter kennis is gebracht, en waardoor, rechtstreeks of onrechtstreeks, de rechten die de consument uit deze afdeling put, worden beperkt of uitgesloten.

Dat een fabrikant (of verkoper) meer garantie geeft dan wettelijk verplicht geeft deze nog niet het recht om de wettelijke garantie te beperken.

snellemichiel

#22 , 18 apr 2014 12:47

Alle grote fabrikanten en leveranciers geven 2 jaar en meer waarborg, sommige levenslange waarborg als je u went tot de fabrikant. Op elke website van de fabrikant kan je zelfs met serie nummer van u toestel zien tot wanneer u waarborg loopt. Harde schijven 3 jaar,computer beeldschermen 3 jaar, kingston geheugen 10 jaar, consair geheugen levenslang, video kaarten sommige fabrikanten 3 jaar. Dus vele fabrikanten geven een enorme goede service naar de klant toe, maar er zijn eenmaal regels en voorwaarden voor die waarborg.
Op elke website van fabrikanten kan je alles lezen over hun waarborg.
Nouw ja ik zei minimum 1 jaar, en als het 2 jaar is dan heb je nog minder te vrezen als winkelier neem ik aan.
Uhm ja en neen!

De eerste 2 jaar zijn gewoonweg de wettelijke regels die hierop moeten gevolgd worden!
Dus geen regels en voorwaarden van hun(fabrikanten) maar van de wet! En die laat geen beperkingen toe op de consument zijn garantie rechten!

Wat je krijgt NA 2 jaar als waarborg of commerciële garantie mag WEL onderworpen zijn aan beperkingen en voorwaarden die de fabrikant oplegt.
Aangezien de wet op garantie na 2 jaar geen invloed meer heeft op het product en bij deze kan de fabrikant wel beperkingen op zijn commerciële extra gegeven garantie zetten.

Dat mag wel, aangezien het hier over een extra garantie gaat bovenop de wettelijke termijn van 2 jaar.

Dus wilt de fabrikant mij garantie geven op zijn product voor 5 jaar tegen bepaalde voorwaarden die bepaalde dingen uitsluiten of wat dan ook.
Dan zijn die voorwaarden pas geldig na de 2 jaar wettelijke garantie die GEEN beperkingen(voorwaarden) toelaat!

lucas123
Topic Starter

#23 , 22 apr 2014 16:35

Na aandringen van mijn kant en hun nogmaals te wijzen op de wettelijke bepalingen krijg ik volgend antwoord:

"ik heb uw mail voorgelegd aan onze juridische dienst.

Graag wijzen wij u er op dat de wettelijke waarborg enkel van toepassing is op gebreken die al bestaan op het moment van de levering.

Het klopt inderdaad dat er tijdens de eerste zes maanden na aankoop een weerlegbaar vermoeden is dat een gebrek al bestond op het moment van de levering, TENZIJ dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het gebrek.
Wij menen dat dit hier het geval is. Een barst in een scherm die verschijnt 4 weken na aankoop, bestond nog niet op het moment van de levering, maar is pas nadien ontstaan, wellicht ten gevolge van een val of een andere impact. Een barst ontstaat immers niet zomaar, zonder externe oorzaak.

Dergelijke accidentele schade valt helaas niet onder de wettelijke garantie.
U kunt dit vergelijken met een auto die na 4 weken de garage binnenkomt met een bluts in de carrosserie. Misschien heeft de eigenaar van de wagen de bluts niet zelf veroorzaakt, maar het feit dat ze er is, wijst op een -wellicht accidentele- externe impact.

Wij begrijpen volkomen de teleurstelling van uw dochter nu haar tablet beschadigd is. Helaas kunnen wij dit, zoals eerder gemeld, niet onder garantie herstellen."

En ik maar denken dat ze mij tegemoet zouden komen. Ik koop immer s nogal veel onder een akte van vertrouwen.

sloeberken

#24 , 22 apr 2014 18:04

Barst in scherm zal nooit aanvaard worden als gebrek, en nooit hersteld worden onder de wettelijke of commerciele waarborg.

lucas123
Topic Starter

#25 , 04 jun 2014 18:15

Om dit topic af te sluiten:

De winkelketen meldde me per email:
"Indien er fysieke/gebruiker schade in de winkel wordt vastgesteld ( gebarste scherm, deuk , stoot schade ) wordt uw toestel niet onder garantie opgenomen. Er wordt dan in de winkel 60 euro gevraagd voor de opzend kosten en het openen van uw dossier."

Op mijn klacht bij de FOD economie kreeg ik als antwoord een enorm lange uiteenzetting over garantie - zonder dat ze echt op mijn vraag antwoorden - en zeggen dat als ik gelijk wil proberen te krijgen, ik het voor de rechtbank zal moeten brengen. Met dergelijk antwoord ben ik dus ook niets en kon ik eerlijk gezegd ook zelf fabriceren...een lege doos dus die dienst - toch in dit geval -...

Gezien die 60 euro te betalen als ik de tablet binnenbreng en gezien de geringe waarde van de tablet (rond de 200 euro) en gezien het feit dat als ik het voor de rechtbank breng dan mogelijks nog een rechtspleging vergoeding aan de tegenpartij moet betalen en gezien de onzekerheid van de uitspraak laat ik het dus maar hierbij.

Ik concludeer dat 'de verkoper moet bewijzen dat ik een fout gemaakt heb' dikwijls een bepaling is die in de praktijk niet haalbaar is (tenzij je(te) veel geld hebt voor een principiele rechtzaak).

Toch bedankt voor de vele reacties ! En in winkels waar men met aktes van vertrouwen werkt blijf ik voortaan weg...

sloeberken

#26 , 04 jun 2014 20:02

Dit zal nergens onder garantie hersteld worden.

Terug naar “Consumenten Koop”