onbezoldigd bestuurder en werkloosheid

vicfleur
Topic Starter

onbezoldigd bestuurder en werkloosheid

#1 , 30 jan 2014 08:20

Ik heb 19 jaar voltijds voor een firma A gewerkt. Firma A is failliet gegaan en ik heb aangifte gedaan bij hulpkas om werkloosheidsuitkeringen te bekomen.
Vorige week kreeg ik echter een sociaal inspecteur op bezoek die me vragen heeft gesteld (PV) naar de activiteiten van mijn zelfstandige echtgenote. Ik heb de vennootschap moeten opgeven , btw nummer en zijn activiteiten. Mijn man is zelfstandig vertegenwoordiger en ik help hem niet in zijn activiteiten.
Na het bezoek ben ik gaan zoeken in de statuten van mijn echtgenote en heb dan vastgesteld dat ik onbezoldigd beheerder ben van de vennootschap. Op het ogenblik van aangifte heb ik er geen moment aan gedacht, en ik had er ook geen notie van dat een onbezoldigde activiteit als beheerder onverenigbaar was met uitkeringen. Had ik dit geweten, dan had ik er natuurlijk aangifte van gedaan, want het heeft geen zin uitkeringen te krijgen om ze later terug te storten.
De vennootschap is opgericht in 1997. Ik ben werkzoekend sedert 03/2012 en krijg uitkeringen sedert augustus 2012, dus ongeveer 15 maanden.
Nu is mijn vraag, aangezien ik vermoed waarom de controle werd uitgevoerd, hoe moet ik nu reageren?
a) Is het wenselijk, nu nog aangifte gaan doen bij de hulpkas?
b) Is het raadzaam mijn mandaat onmiddellijk stop te zetten bij de vennootschap?
c)Of is het beter af te wachten tot de volgende oproep, verhoor of sanctie van de RVA komt?
d) Is nu afstand nemen van mijn werkloosheidsuitkeringen een optie, ik heb namelijk geen zin om nog de terugvordering te laten oplopen?
Kan u mij enige raad geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 30 jan 2014 10:37

zelfstandig vertegenwoordiger in wat?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2014 13:16

Normaal kan je geen zaakvoerder zijn als je werkloos bent, ook al is dit onbezoldigd, voor niks gaat de zon op is hun uitleg bij de RVA, als je zaakvoerder bent werkt je ook, want een brief openen is ook arbeid, en een brief ondertekenen is ook arbeid, en je kan geen zaakvoerder zijn, als je nooit papieren ondertekend, als je u uitkering wil behouden zou ik mijn ontslag geven als zaakvoerder.
Er zijn toch genoeg manieren om een zaakvoerder te hebben, zonder dat u als je een uitkering heeft dit hoeft te doen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

vicfleur
Topic Starter

#4 , 30 jan 2014 19:31

@Jpv Zelfstandig vertegenwoordiger van textiel en tuinartikelen, commissiebasis voor verschillende ondernemingen.
@ denlowie Als ik nu ontslag neem als onbezoldigd bestuurder, denk ik dat de rva dit juist verdacht gaat vinden. In elk geval heb ik het een beetje bekeken en ik ben na de sanctie niet van plan om de hele procedure opnieuw op te starten. Ik zoek dan wel werk zonder uitkeringen.

dobbel

#5 , 31 jan 2014 08:49

dat rva dit verdacht vind is het probleem niet. U zit met een cumulatie van een zelfstandige activiteit en werkloosheid. Ik versta wel niet goed waarom de vennootschap zo is opgezet geweest?? ik zou toch zo snel mogelijk aangifte doen.

vicfleur
Topic Starter

#6 , 31 jan 2014 09:06

@ dobbel, ok ik ga dit dan volgende week doen. De venootschap werd opgericht lange tijd geleden waarschijnlijk om een mogelijkheid te hebben de venootschap verder uit te bouwen met mijn echtgenote en toen ik werkte was dit natuurlijk geen probleem. Ik heb er niet meer aan gedacht bij de inschrijving bij de hulpkas omdat ik ook geen activiteiten voor de venootschap uitvoer. Het is bij het onderzoek dat ik ben gaan zoeken wat er aan de hand kon zijn. Ik had me beter moeten informeren vooraf, maar je komt uit een faillissement dat emoitioneel zwaar is en dan denk je niet aan dergelijke zaken.
Bedankt voor advies.

JPV

#7 , 31 jan 2014 10:25

vicfleur, er zal niks aan te doen zijn. Je hebt immers een geregistreerde zelfstandige activiteit (of die "onbezoldigd" is, doet er niet toe, je kan er een financieel voordeel uit halen) én je kan die activiteit effectief ook uitoefenen (je hebt de capaciteiten: je partner is bvb geen technische vertegenwoordiger in hoogtechnologisch radioactief materiaal terwijl jij bvb een taalopleiding hebt).

je zal dus alle ontvnagen uitkeringen moeten terugbetalen, eventueel beperkt tot 150 dagen indien je aan bepaalde kenmerken voldoet (maar dat betwijfel ik). Daarboven zal je een schorsing van enkele weken ontvangen (periode waarin je geen wlh ak krijgen).

Je zal echter geen "xtra boete krijgen of voor de rechtbank gedaagd worden, laat dat duidelijk zijn. Best is om zo vlug mogelijk aangifte te doen, géén afstand van uitkeringen (daar zal de schorsing voor zorgen) en je vennootschap aan te passen.

vicfleur
Topic Starter

#8 , 01 feb 2014 17:08

Bedankt JPV voor de info.
Ik maak er werk van, wel financieël pijnlijk maar er zijn uiteraard nog ergere dingen.
Andere mensen hadden me aangeraden te wachten maar ik ben blij nu ik weet wat te doen. Dit gaat me ook toelaten het meer van me af zetten. Ik zit er namelijk al een week mee en kon er bijna niet meer van slapen.

denlowie

#9 , 01 feb 2014 20:42

Je mag wel aandelen bezitten van deze vennootschap, maar geen zaakvoerder zijn.

Aandelen is resultaat uit kapitaal, en werkloosheidsvergoeding is het resultaat uit arbeid !

Ice

#10 , 16 feb 2014 12:34

Is een stilzwijgende vennoot bij oprichting dan ook een beheerder? Of is dat een aandeelhouder?

denlowie

#11 , 16 feb 2014 14:24

Dit is een aandeelhouder

Terug naar “Werkloosheid”