Ik heb 19 jaar voltijds voor een firma A gewerkt. Firma A is failliet gegaan en ik heb aangifte gedaan bij hulpkas om werkloosheidsuitkeringen te bekomen.
Vorige week kreeg ik echter een sociaal inspecteur op bezoek die me vragen heeft gesteld (PV) naar de activiteiten van mijn zelfstandige echtgenote. Ik heb de vennootschap moeten opgeven , btw nummer en zijn activiteiten. Mijn man is zelfstandig vertegenwoordiger en ik help hem niet in zijn activiteiten.
Na het bezoek ben ik gaan zoeken in de statuten van mijn echtgenote en heb dan vastgesteld dat ik onbezoldigd beheerder ben van de vennootschap. Op het ogenblik van aangifte heb ik er geen moment aan gedacht, en ik had er ook geen notie van dat een onbezoldigde activiteit als beheerder onverenigbaar was met uitkeringen. Had ik dit geweten, dan had ik er natuurlijk aangifte van gedaan, want het heeft geen zin uitkeringen te krijgen om ze later terug te storten.
De vennootschap is opgericht in 1997. Ik ben werkzoekend sedert 03/2012 en krijg uitkeringen sedert augustus 2012, dus ongeveer 15 maanden.
Nu is mijn vraag, aangezien ik vermoed waarom de controle werd uitgevoerd, hoe moet ik nu reageren?
a) Is het wenselijk, nu nog aangifte gaan doen bij de hulpkas?
b) Is het raadzaam mijn mandaat onmiddellijk stop te zetten bij de vennootschap?
c)Of is het beter af te wachten tot de volgende oproep, verhoor of sanctie van de RVA komt?
d) Is nu afstand nemen van mijn werkloosheidsuitkeringen een optie, ik heb namelijk geen zin om nog de terugvordering te laten oplopen?
Kan u mij enige raad geven?