NMBS gedagvaard door Modero

ergotron
Topic Starter

NMBS gedagvaard door Modero

#1 , 01 feb 2014 15:51

Ok ik stel mij vragen bij bij de werkwijze van de NMBS en Modero

onlangs een dagvaarding bekomen voor het zogezegd zwart rijden
wat is er gebeurd

11/2012 neem ik de trein rond 05.30
ik wilde een ticket nemen uit zo'n ticket automaat aan het station
die werkte niet station was ook nog niet open

dus ik neem de trein maar ik verwittig de conducteur ik heb gene ticket stap maar in ik kom tot bij u

rond 06.25 komt de controleur naar mij toe en vraag een bepaalde bedrag ik geef hem mijn VISA
maar de controleur had geen contact met zijn toestel, en hij liet mij weten gebeurd wel meer

nadien krijg ik document dat ik binnen de 14 dagen moest betalen

natuurlijk ben ik gaan werken en heb ik er helemaal niet meer aangedacht, tot ik mijn werktas opruimde
en ik het document alsnog gevonden heb dit was in de periode 03/2013

heb onmiddellijk de betaling uitgevoerd op de rek van de NMBS

nu krijg een een dagvaarding ze willen boven nog eens 200 euro schadevergoeding en kosten 170 dagvaarding
als ik niet betaal voor maart zal het voor de rechtbank komen de dagvaarding is er al maar staat nog niet op de rol
aldus kom er nog eens 550 euro bij aan kosten

dit is echt buitensporig

de deurwaarde liet ook weten betaal dit maar snel ander ga ik nog eens moeten terugkomen maar dit maal niet voor een handtekening meer om alles op te schrijven

ik vindt dit echt hatelijk en onmenselijk gedrag

kan ik dit laten voorkomen en aan de rechter vragen is die allemaal nog normaal wat modero uitvoert en bovendien is het toch ook al een jaar geleden

verder staat er zelf gevanginstraf vermeld als ik niet zal betalen en kan de nmbs zelf daarbovenop een strafrechtelijke vervolging instellen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2014 16:35

Natuurlijk heb jij zwart gereden. Als ze u vragen om binnen de 14 dagen te betalen moet je geen 4 maanden wachten.
Best zo snel als mogelijk betalen wil je de rekeningen van DW niet nog hoger laten oplopen.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 01 feb 2014 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst aangepast

ergotron
Topic Starter

#3 , 01 feb 2014 16:39

Natuurlijk heb jij zwart gereden. Als ze u vragen om binnen de 14 dagen te betalen moet je geen 4 maanden wachten.
Best zo snel als mogelijk betalen wil je de rekeningen van DW niet nog hoger laten oplopen.
Zoals jij blijkbaar vergeet te betalen vergeet je ook het bestaan van hoofdletters, punten en komma's
kun jij mij dan eens verklaren waarom ik zwart heb gereden ?
ik heb wel degelijk de conducteur ingelicht voor ik de trein opstapte...

verder wat puntje komma etc betreft, waarom vindt je dit nu zo belangrijk ?
heb het gevoel dat je niet echt goed geluimd bent en dat je u wilt afreageren om iemand anders, eerlijk gezegd heb ik liever dat je dan niet reageert !!!

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2014 16:51

Bij de lijn is dit net het zelfde als het toestel voor je ticket niet werkt, of de bestuurder kan je geen wisselgeld geven dan krijg je van de bus bestuurder ook een stortingsbewijs en je moet dit binnen de 14 dagen betalen, en ja mava 105 heeft gelijk, je bent verantwoordelijk voor je vervoersbewijs wat betaling aangaat.

Het is ook daarom dat men overschrijving mee geeft.
En ja wanneer de deurwaarder belt kost het al centen, en als hij terug komt om op te schrijven is er terug 250€ bij de rekening, en je kan nooit gelijk halen als het voor een rechtbank komt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Redrum

#5 , 03 feb 2014 10:05

Zoals jij blijkbaar vergeet te betalen vergeet je ook het bestaan van hoofdletters, punten en komma's
kun jij mij dan eens verklaren waarom ik zwart heb gereden ?
ik heb wel degelijk de conducteur ingelicht voor ik de trein opstapte...
Als je een treinrit niet betaalt, wordt je beschouwd als zwartrijder. En dat is dan ook wat er gebeurd is.

Dat je in maart alsnog spontaan betaalt hebt, speelt zeker in jouw voordeel en je kan dat als argument proberen te gebruiken bij de NMBS.

Joeri_J

#6 , 03 feb 2014 10:35

tip: bel de klantendienst van de nmbs en leg je situatie uit.
Vertel dat je betaald hebt, hou zeker je dossiernummer bij de hand etc,
hopelijk heb je iemand vriendelijk aan de lijn en dan kan het msschien afgesloten worden.

Anders blijft er in mijn ogen ook maar 1 oplossing op, namelijk dit vlug betalen,
want kosten blijven anders oplopen...

LeenW

#7 , 03 feb 2014 13:59

Betalen is de enige oplossing. U hebt zich niet aan de regels van de NMBS gehouden, dus u bent in fout. Hier valt echt niets meer over te zeggen.

drien

#8 , 16 feb 2014 22:32

Volgende keer gewoon zeggen dat je geen ID-kaart meehebt, geen geld en geen betaalkaarten. Ook doen alsof je geen nederlands praat kan helpen om niet te moeten betalen.

Ik ben een zeer regelmatig pendelaar en constateer helaas enkele keren per jaar dat bepaalde groepen van mensen met bovenstaande werkwijze zwart kunnen rijden zonder dat ze ervoor beboet worden.

Terug naar “Andere”