Ongeval fietsers tegen auto

redak

Re: Ongeval fietsers tegen auto

#16 , 23 jan 2014 20:33

Neen, indien het voorgaand voertuig links wil afslaan (en dit laat merken door richtingsaanwijzers en naar links op te schuiven) moet er rechts ingehaald worden, en mag links niet.
Dat is net wat ik wil aantonen : hoe zal je bewijzen dat je kenbaar gemaakt hebt dat je wilde afslaan, indien niet kenbaar was moeten ze weldegelijk links inhalen. Ik vrees dat dit woord tegen woord kan uitdraaien.
En het ging maar over 2 fietsers, die op dat moment niet met de voorgaande groep aan het meerijden waren (anders moet je ze niet bijhalen), dus TS zat er niet tussen. Daarnaast heeft een groep renners geen bijkomende bescherming volgens de wegcode (in tegenstelling tot een groep voetgangers, zoals in artikel 41.1), dus of hij nu midden die groep zat of niet maakt niet veel uit, elk lid van de groep moet zich individueel aan het verkeersreglement houden.
Het gaat om een groep fietsers voor de TS en 2 fietsers na de TS, gevolgd door hun volgwagen. Het is nu niet duidelijk hoe ver de groep verwijderd was van de 2 achterblijvers, maar indien de afstand zeer beperkt was en de fietsers verklaren dat TS zich er tussen "geplaatst" heeft waardoor die 2 automatisch achter de wagen zit dan kom je opnieuw in de situatie van woord tegen woord. In dit geval vrees ik voor de TS dat dit wel in zijn nadeel kan uitdraaien.

Fietsers in groep hebben echter niet dezelfde regels als een individuele fietser ! anders had artikel 43bis niet bestaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#17 , 23 jan 2014 20:48

TS spreekt over meerdere wagens tussen de 2 groepen fietsers (in zijn 2e post). Dus de afstand tussen de 2 groepen zal wel groot genoeg geweest zijn. En nogmaals, artikel 41.1 bepaald welke groepen je niet mag "breken", en een groep fietsers staat er niet tussen. Als de situatie zodanig is dat dit veilig kan (bijvoorbeeld doordat er 2 zijn gestopt om te plassen, waardoor er een ruimte kwam tussen hen en de rest), mag dit ook.

En 43bis is enkel van belang om te bepalen vanaf welke grootte de groep welke begeleiding moet of mag mee hebben, aan welke voorwaarden de begeleiding moet voldoen, en wanneer ze niet meer verplicht zijn op het fietspad te rijden. Dus totaal niet van belang in deze situatie.

redak

#18 , 24 jan 2014 19:44

Uit de 2e post van de TS is volgens mij niet echt duidelijk waar de andere auto's zich bevonden. Indien effectief tussen hem en de eerste groep fietsers dan is de afstand inderdaad groot genoeg. Probleem blijft wel hoe je dit allemaal moet bewijzen zonder getuigen.

Ik ben wel eens benieuwd welke uitspraak dit voorval zal hebben.

Reclame

basejumper

#19 , 26 jan 2014 21:28

@Basejumper: Gelieve bij het ad verbatim overnemen van materiaal van derden deze op zijn minst het respect te betonen van het vermelden van de bron en/of auteurs.
correcte opmerking. is aangepast
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#20 , 26 jan 2014 23:24

Dat is net wat ik wil aantonen : hoe zal je bewijzen dat je kenbaar gemaakt hebt dat je wilde afslaan, indien niet kenbaar was moeten ze weldegelijk links inhalen. Ik vrees dat dit woord tegen woord kan uitdraaien.
Strikt genomen zal men moeten bewijzen dat de TS een fout heeft gemaakt. Hij moet zijn onschuld niet bewijzen, dus woord tegen woord zonder bijkomende getuigen is enkel in zijn voordeel.

dirkp106
Topic Starter

#21 , 14 feb 2014 19:26

Uit de 2e post van de TS is volgens mij niet echt duidelijk waar de andere auto's zich bevonden. Indien effectief tussen hem en de eerste groep fietsers dan is de afstand inderdaad groot genoeg. Probleem blijft wel hoe je dit allemaal moet bewijzen zonder getuigen.

Ik ben wel eens benieuwd welke uitspraak dit voorval zal hebben.
DE 2 fietsers die achter me zijn aangekomen reden op het moment van het ongeluk een 400 meter achter de groep.
Die 2 hadden een plasstop gemaakt en waren bezig met de groep terug in te halen.
Ik ben de mannen nog gepasseerd toen ze stonden te plassen langs de kant van de weg.

Heb ondertussen van de verzekering vernomen dat het lang kan aanslepen en dt ze wachten op de verklaring van de tegenpartij .
Het gerechtelijk onderzoek is nog lopende en pas daarna kunnen ze het pv vastkrijgen.

Terug naar “Verkeersongevallen”