Inspectie verhuurd pand

Jan Verbeem
Topic Starter

Inspectie verhuurd pand

#1 , 15 jan 2014 19:20

Sinds 2½ jaar verhuur ik mijn woning, maar de huurder laat mij niet toe om een inspectie uit te voeren naar de huidige toestand.

Ik weet dat ik dit dien te verzoeken per AS, het probleem is echter dat de huurder nooit een AS in ontvangst neemt. Het is natuurlijk woord tegen woord, wanneer ik zeg dat de huurder mij niet toeliet op de gemelde datum, en de huurder zegt de deur was open maar de verhuurder is niet komen opdagen.

Welke procedure kan ik volgen om te bewijzen dat de huurder mij de toegang weigert ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 jan 2014 19:29

U stuurt de huurder aangetekend en per gewone post dat u zich op datum x zal aanbieden om uur y om het pand na te kijken (gewoon uur en dag minimun drie weken na verzenden brieven). U wijst in het schrijven op de diverse problemen in het verleden waarmee hij steeds een dergelijk toegestaan nazicht heeft verijdeld. U wijst de huurder erop dat deze schrijvens een laatste poging van u zijn om de zaak te regelen en dat bij het niet kunnen uitvoeren van dit bezoek het schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling. Dat u dan bijgevolg verplicht zal zijn om op zijn kosten dit jaarlijks recht bij vonnis en tegen dwangsom op zijn kosten af te dwingen bij het lokale vredegerecht. U wijst de huurder op de kostprijs die hoog kan oplopen door gerechtskosten, rechtsplegingsvergoeding, betekenen vonnis door een gerechtsdeurwaarder en onkosten.
U sluit uw schrijven af met: enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen overeenkomstig art 53bis Ger.W. wordt dit schrijven u zowel per gewone post als aangetekend verzonden.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Jan Verbeem
Topic Starter

#3 , 16 jan 2014 05:10

U stuurt de huurder aangetekend en per gewone post dat u zich op datum x zal aanbieden om uur y om het pand na te kijken (gewoon uur en dag minimun drie weken na verzenden brieven). U wijst in het schrijven op de diverse problemen in het verleden waarmee hij steeds een dergelijk toegestaan nazicht heeft verijdeld. U wijst de huurder erop dat deze schrijvens een laatste poging van u zijn om de zaak te regelen en dat bij het niet kunnen uitvoeren van dit bezoek het schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling. Dat u dan bijgevolg verplicht zal zijn om op zijn kosten dit jaarlijks recht bij vonnis en tegen dwangsom op zijn kosten af te dwingen bij het lokale vredegerecht. U wijst de huurder op de kostprijs die hoog kan oplopen door gerechtskosten, rechtsplegingsvergoeding, betekenen vonnis door een gerechtsdeurwaarder en onkosten.
U sluit uw schrijven af met: enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen overeenkomstig art 53bis Ger.W. wordt dit schrijven u zowel per gewone post als aangetekend verzonden.

Met vriendelijke groeten uiteraard.
Dank voor de uiteenzetting van de correcte procedure, doch het 2de deel van mijn vraag is nog steeds geldig.

Stel ik bied mij aan op vermeld tijdstip en de huurder weigert mij toegang. Op dat ogenblik kan ik naar de vrederechter stappen.

Op de rechtbank ontkent de huurder echter mijn klacht en zegt dat ik niet ben komen opdagen op vermeld tijdstip, en legt hierbij de bal terug in mijn kamp.

Hoe bewijs ik dat de huurder niet de waarheid vertelt.

Reclame

Vandebos

#4 , 16 jan 2014 08:42

U neemt voorafgaandelijk contact op met een gerechtsdeurwaarder die u kan contacteren (kost wat natuurlijk) om te komen vaststellen wanneer u de toegang geweigerd wordt.

Vandebos

#5 , 16 jan 2014 08:48

Maar in feite is dat onnodig. Wanneer men u de toegang weigert kan u steeds onmiddellijk een as met vaststelling verzenden en de zaak voor de vrederechter brengen. Als daar de huurder beweert dat u niet op uw eigen afspraak was ontkent u dat formeel. Het is dan wel woord tegen woord maar dat zal de vrederechter niet tegenhouden om uw verzoek van een jaarlijkse controle op een vaste datum tegen dwangsom in het vonnis vast te leggen in te willigen. Dit berokkend immers geen schade aan geen enkele partij als iedereen zich aan de afspraak houdt en verhindert dat jullie over twaalf maand opnieuw voor zijn bureau staan. U zal het vonnis dan wel moeten laten betekenen en de vrederechter zal de gerechtskosten splitsen over beide partijen. Deze zijn doorgaans laag in een dergelijk geval.

Jan Verbeem
Topic Starter

#6 , 16 jan 2014 14:14

Dank voor de toelichting Vdb, Ik zal voor 1 april toch sowieso de zaak voor de vrederechter moeten brengen wegens wanbetaling, dus kan de weigering tot toegang toevoegen aan die dagvaarding.

Vandebos

#7 , 16 jan 2014 14:42

Graag gedaan. Is er nu reeds achterstal?

Jan Verbeem
Topic Starter

#8 , 20 jan 2014 14:56

Er is inderdaad een achterstal van een 300 Euro, doch hiervoor zal een rechter vermoedelijk geen uitzetting uitspreken, maar de huurder negeert ook de indexaanpassing en betaalt de gemeenschappelijke kosten slechts gedeeltelijk. De index aanpassing was doorgevoerd 1 april 2013 met drie maanden terug werkende kracht en ik versta dat ik dus slechts tot 1 april 2014 het recht heb om dit voor de rechtbank te brengen.

In feite weet ik zelfs niet zeker of de huurder wel gemeenschappelijke kosten of wat dan ook betaald, want voor de afgelopen 15 maanden betaald de huurder de basis huur beschreven in het kontrakt 30 dagen laat, en ontvang ik zo een 20 tal dagen per maand 1 Euro op mijn bankrekening.

Elke storting van 1 Euro heeft een vermelding in de lijn van ;

Extra kwaliteit gordijnen
Extra kwaliteit behang
Extra kwaliteit warm water
Extra kwaliteit elektrisch kookvuur
Extra vleugje jan verbeem sigaretten galm.

Ik weet niet hoe een vrede rechter hier gaat op reageren

Jan Verbeem
Topic Starter

#9 , 22 jan 2014 15:07

Dient het verzoek tot woning inspectie noodzakelijk een apart AS te zijn of mag dit vermeld worden in een AS dat verstuurd word om achterstallige huurgelden / gemeenschappelijke kosten te vorderen.

Vandebos

#10 , 22 jan 2014 15:52

Er is inderdaad een achterstal van een 300 Euro, doch hiervoor zal een rechter vermoedelijk geen uitzetting uitspreken, maar de huurder negeert ook de indexaanpassing en betaalt de gemeenschappelijke kosten slechts gedeeltelijk. De index aanpassing was doorgevoerd 1 april 2013 met drie maanden terug werkende kracht en ik versta dat ik dus slechts tot 1 april 2014 het recht heb om dit voor de rechtbank te brengen.

In feite weet ik zelfs niet zeker of de huurder wel gemeenschappelijke kosten of wat dan ook betaald, want voor de afgelopen 15 maanden betaald de huurder de basis huur beschreven in het kontrakt 30 dagen laat, en ontvang ik zo een 20 tal dagen per maand 1 Euro op mijn bankrekening.

Elke storting van 1 Euro heeft een vermelding in de lijn van ;

Extra kwaliteit gordijnen
Extra kwaliteit behang
Extra kwaliteit warm water
Extra kwaliteit elektrisch kookvuur
Extra vleugje jan verbeem sigaretten galm.

Ik weet niet hoe een vrede rechter hier gaat op reageren
Dat alleen is al reden genoeg om naar de vrederechter te stappen en gelet op diens gedrag, de laattijdige betalingen, achterstallen en weigering toegang het ontbinden van de huurovereenkomst ter zijner laste te vorderen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 jan 2014 20:41

En zeker al die bankafschriften MET die commentaren mee te nemen.
Is op zich niet strafbaar natuurlijk maar is wel een (doel)punt in uw voordeel. 8_)

Terug naar “Huren”