Ik ben een vrouw van 29 jaar en werd op 1 maart 2012 werkloos. Het bleek niet gemakkelijk om opnieuw werk te vinden binnen de sector waar ik gewerkt had, en dus besloot ik opnieuw te studeren. Ik koos een knelpunrichting: Technisch Tekenaar aan het Syntra, omdat de meeste kans had op een nieuwe job.
Gezien dit een knelpuntrichting is, bracht ik zowel de RVA als de VDAB hiervan op de hoogte. Daar vertelde ze mij dat je minstens 3 jaar werkloos moest zijn, en dat de Syntra daar buiten viel, aangezien het een opleiding is om zelfstandig te kunnen worden.
Doch, ik had toen nog steeds geen werk, en toch financiële middelen nodig, dus stapte ik naar het OCMW. Maar daar konden ze mij ook niet helpen, gezien ik op dat moment nog bij m'n vader woonde. Maar ze gaven me als advies: niets zeggen tegen de RVA en toch studeren, want jij wilt immers studeren om zo snel mogelijk terug te werken.
Tijdens m'n studies heb ik nog enkele weekends gewerkt om toch maar rond te geraken (mijn uitkering stelde niet veel voor, en werd steevast te laat uitbetaald).
In mei 2013 ontdekte de RVA dat ik toch studeerde. Ik werd enkele maanden later verhoord, kon bewijzen voorleggen dat ik wel degelijk tijdens m'n studies ben blijven solliciteren om werk te vinden, maar het mocht niet baten: ik moet alles terugbetalen van september 2012 tot april 2013.
Ok, het is nu zo, dus doe ik dat ook: 2200€ in dit geval. In juli kreeg ik al een eerste brief, waarbij ze bij het origineel bedrag nog eens 920€ plakten. In november kreeg ik nog een brief, deze keer voor 470€ en nu in januari nog een brief voor 882€.
Ik vraag de RVA om meer tekst en uitleg, om hun berekeningen af te ronden, zodat ik een finaal bedrag krijg, maar daar reageren ze dat ze dat niet kunnen en als ik weiger te betalen, ze me voor de rechtbank slepen.
De bedragen die ik terug moet betalen zijn bruto, maar dan nog vragen ze te veel. Ik heb via de hulpkas de juiste bruto en netto-bedragen gekregen, en de RVA vraagt momenteel 882€ te veel. Opnieuw willen ze niet reageren op mijn vraag om meer tekst en uitleg.
Kan dit dat ze om de x maanden een nieuwe brief met een extra opleg sturen? Waar komt die laatste 882€ vandaan?
Pluspunt: 3 maanden na afstuderen heb ik een full time job aangeboden gekregen als Technisch tekenaar, waar ik nog steeds werk, en waar ik binnenkort een vast contract zal krijgen: mijn studies hebben opgebracht, en ik werk terug. Ik had geen intentie om te profiteren: ik wou enkel overleven.