Terugvordering RVA

LiesjeL
Topic Starter

Terugvordering RVA

#1 , 15 jan 2014 07:59

Ik ben een vrouw van 29 jaar en werd op 1 maart 2012 werkloos. Het bleek niet gemakkelijk om opnieuw werk te vinden binnen de sector waar ik gewerkt had, en dus besloot ik opnieuw te studeren. Ik koos een knelpunrichting: Technisch Tekenaar aan het Syntra, omdat de meeste kans had op een nieuwe job.
Gezien dit een knelpuntrichting is, bracht ik zowel de RVA als de VDAB hiervan op de hoogte. Daar vertelde ze mij dat je minstens 3 jaar werkloos moest zijn, en dat de Syntra daar buiten viel, aangezien het een opleiding is om zelfstandig te kunnen worden.
Doch, ik had toen nog steeds geen werk, en toch financiële middelen nodig, dus stapte ik naar het OCMW. Maar daar konden ze mij ook niet helpen, gezien ik op dat moment nog bij m'n vader woonde. Maar ze gaven me als advies: niets zeggen tegen de RVA en toch studeren, want jij wilt immers studeren om zo snel mogelijk terug te werken.
Tijdens m'n studies heb ik nog enkele weekends gewerkt om toch maar rond te geraken (mijn uitkering stelde niet veel voor, en werd steevast te laat uitbetaald).
In mei 2013 ontdekte de RVA dat ik toch studeerde. Ik werd enkele maanden later verhoord, kon bewijzen voorleggen dat ik wel degelijk tijdens m'n studies ben blijven solliciteren om werk te vinden, maar het mocht niet baten: ik moet alles terugbetalen van september 2012 tot april 2013.
Ok, het is nu zo, dus doe ik dat ook: 2200€ in dit geval. In juli kreeg ik al een eerste brief, waarbij ze bij het origineel bedrag nog eens 920€ plakten. In november kreeg ik nog een brief, deze keer voor 470€ en nu in januari nog een brief voor 882€.
Ik vraag de RVA om meer tekst en uitleg, om hun berekeningen af te ronden, zodat ik een finaal bedrag krijg, maar daar reageren ze dat ze dat niet kunnen en als ik weiger te betalen, ze me voor de rechtbank slepen.
De bedragen die ik terug moet betalen zijn bruto, maar dan nog vragen ze te veel. Ik heb via de hulpkas de juiste bruto en netto-bedragen gekregen, en de RVA vraagt momenteel 882€ te veel. Opnieuw willen ze niet reageren op mijn vraag om meer tekst en uitleg.

Kan dit dat ze om de x maanden een nieuwe brief met een extra opleg sturen? Waar komt die laatste 882€ vandaan?

Pluspunt: 3 maanden na afstuderen heb ik een full time job aangeboden gekregen als Technisch tekenaar, waar ik nog steeds werk, en waar ik binnenkort een vast contract zal krijgen: mijn studies hebben opgebracht, en ik werk terug. Ik had geen intentie om te profiteren: ik wou enkel overleven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 15 jan 2014 09:51

zonder detail van de brieven is het moeilijk om te oordelen. Kan je de brieven in PM doorsturen? en eventueel ook de codes van de hulpkas (is iets in de aard van "01/59", zodat ik kan zien aan welk tarief je uitbetaald werd)

jefke007

#3 , 15 jan 2014 11:11

De RVA 'moet' bruto terugvorderen , terwijl jij uiteraard maar netto ontvangen hebt.
Ergens is dat zo in de onderrichtingen voorzien, van fiscus kan rva niets terugvorderen.

Ik vraag mij eigenlijk af hoe de rva het kan te weten komen dat jij studeerde
Laatst gewijzigd door jefke007 op 15 jan 2014 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

JPV

#4 , 15 jan 2014 11:12

... maar je krijgt dan later wel een negatieve fiscale fiche om de betaalde bedrijfsvoorheffing via de fiscus terug te vorderen.

jefke007

#5 , 15 jan 2014 11:17

In theorie moet je dat dan later via een BEZWAARSCHRIFT van de fiscus terugvorderen. Een hele poespas waar je nog een hele tijd op die negatieve fiche moet wachten.
Soms stelt de fiscus zich ( tegen de wetgeving in ) wat soepel op en verrekenen ze die negatieve fiche - indien mogelijk - met een positieve fiche van werkloosheidsuitkeringen

LiesjeL
Topic Starter

#6 , 15 jan 2014 11:18

Ik had hen in juli 2012 vertelt dat ik wilde studeren (zoals het hoort dacht ik). Na het advies van het OCMW vertelde ik hen dan dat ik van plannen afzag.
Tijdens mijn verhoor vertelden ze me dat ze me in de gaten zijn blijven houden.

JPV

#7 , 15 jan 2014 11:23

In theorie moet je dat dan later via een BEZWAARSCHRIFT van de fiscus terugvorderen. Een hele poespas waar je nog een hele tijd op die negatieve fiche moet wachten.
enkel indien je geen inkomsten hebt, anders kan je dat gewoon zelf aftrekken hoor.

jefke007

#8 , 15 jan 2014 12:26

Ik had hen in juli 2012 vertelt dat ik wilde studeren (zoals het hoort dacht ik). Na het advies van het OCMW vertelde ik hen dan dat ik van plannen afzag.
Tijdens mijn verhoor vertelden ze me dat ze me in de gaten zijn blijven houden.

Men mag natuurlijk je privacy enz niet schenden......... of je ergens stiekem achtervolgen enz.

Indien men bv onrechtmatig een telefoontap doet - dat zal natuurlijk bij u wel niet gebeurd zijn -dan is het bekomen bewijsstuk nietig, zoals de laatste tijd wel meer bij het gerecht is gebeurd. Daaruit volgt dan een vrijspraak.
De RVA mag controles doen, maar niet tot in het oneindige.
Waarschijnlijk vermeldt de rva niet ( in detail ) hoe ze juist aan dat bewijs gekomen zijn ?
Ze mogen tot in het oneindige de kruispuntbank raadplegen, maar daar staan normaal geen gevens over in waar je eventueel les volgt.

Ik denk nu wel niet dat je veel kans maakt om onder die terugvordering onderuit te raken.

In 2012 heeft het Grondwettelijk Hof een arrest geveld dat instellingen zoals ziekenfondsen, en bv ook rva geen terugvorderingen meer mogen doen als ze ZELF een fout gemaakt hebben EN waarvan de 'klant' niet had moeten weten dat hij/zij ten onrechte uitkeringen ontvangt.
Kans zal ook wel niet groot zijn dat de rva zelf een fout gemaakt heeft, door bv. de betaling niet tijdig stop te zetten.
In de praktijk proberen die instellingen wel onder de gevolgen van dat arrest uit te komen, want ze moeten die bedragen dan wel uit eigen zak van hun werkingskosten betalen.

Anderzijds heeft OCMW u dan slechte raad gegeven, je zal dat ook wel niet kunnen bewijzen zeker.

LiesjeL
Topic Starter

#9 , 15 jan 2014 12:57

Volgens mij hebben ze contact opgenomen met Syntra, en gevraagd of ik bij hen ingeschreven stond. Er zijn namelijk maar 2 instellingen die deze richting aanbieden.

Verder heb ik geen intentie om onder die terugvordering uit te komen. Maar ik had wel financiële hulp nodig om deze studies te volgen.
Wat me dwars, is dat had ik 3 jaar gewacht en dan via een andere instelling nog eens 3 à 4 jaar had gestudeerd, dan hadden ze me geen strobreed in de weg gelegd, en had ik al die tijd uitkering gekregen. Maar ik wou niet wachten, ik wou zo snel mogelijk afstuderen en een mooie job vinden. Wat me ook gelukt is.
Waar ik problemen mee heb, is dat ik niet meer wil betalen dan wat ik gekregen heb. Op hun website spreken ze niet over boetes of interest, dus, waar komt die 882€ vandaan?
De RVA reageert niet op mij, wat de zaak alleen moeilijker maakt.

jefke007

#10 , 15 jan 2014 13:33

Brutobedrag ipv netto terugvorderen
De terugvordering betreft de bruto-bedragen, met inbegrip van de evt. fiscale voorheffing (werkwijze bevestigd door het arrest van het Hof van beroep van Bergen, 6e kamer, AR nr. 14 332 dd. 10.3.2000 - RVA tegen D.J

artikel 14 wet van 11-04-1995 ‘handvest’
6° de mogelijkheid om opheldering te verkrijgen omtrent de beslissing bij de dienst die het dossier beheert of bij een aangewezen voorlichtingsdienst.

artikel 15
(zelfde wet )
2° het totale bedrag van wat onverschuldigd is betaald, alsmede de berekeningswijze ervan ;
3° de inhoud en de refertes van de bepalingen in strijd waarmee de betalingen zijn gedaan ;
5° in voorkomend geval, de mogelijkheid voor de instelling van sociale zekerheid om van de terugvordering van onverschuldigd betaalde bedragen af te zien en de procedure die hiervoor moet worden gevolgd ;
6° de mogelijkheid om een met redenen omkleed voorstel tot terugbetaling in schijven voor te leggen.

maw u heeft RECHT op een duidelijke en gedetailleerde schriftelijke uitleg ( anders kan men de terugvordering nietig laten verklaren, men kan er dan later wel een andere correcte opmaken )

LiesjeL
Topic Starter

#11 , 16 jan 2014 08:12

Ik heb gisteren een brief ontvangen waarin ze de 882€ nietig verklaren: een verkeerde berekening van iets dat al aangerekend was.

Terug naar “Werkloosheid”