factuur loodgieter voor huurder?

Vanmar
Topic Starter

factuur loodgieter voor huurder?

#1 , 02 jan 2014 11:28

Beste,

Wegens problemen met de afloop van het bad en de verwarmingsketel, is de loodgieter meerdere malen moeten langskomen in mijn huurappartement .
De huiseigenaar heeft mijn mails ivm die problemen , zonder mij te antwoorden,rechtstreeks doorgezonden naar de loodgieter . Deze heeft met mij dan contact opgenomen om langs te komen. Wat de huiseigenaar met deze persoon afgesproken heeft , qua herstellingen enz. , heb ik geen weet van.
Na een laatste mail , met de update van de situatie, krijg ik van de huisbazin een mail terug , waar ze me een rekening van 358 euro , nl. de factuurkosten van de loodgieter , wil laten betalen , omdat , volgens haar , ineens de problemen niet van technische aard zijn (en deze opgelost werden door de loodgieter) , maar van onderhoudsproblemen !
Het werkelijke probleem van de afloop , is , en dit heb ik van de loodgieter zelf ,te smalle buizen !

Nu is mijn vraag : kan ze me verplichten van die rekening te betalen ? Ik heb geen bewijzen in handen , ze kan me zo eender welk bedrag voorschotelen . En is het wel aan mij om deze kosten voor de loodgieter te betalen? Ze zegt wel dat ze bereid is om de helft te betalen !

Alvast bedankt voor uw antwoord!
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 jan 2014 11:39

Ontstoppingskosten binnen het appartement zijn ten laste van de huurder.
Verhuurder doet een vrijwillige geste.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2014 12:29

En wat waren de problemen met de verwarmingsketel? Moet je die kosten ook betalen?
Ontstoppingen zijn inderdaad voor de huurder, tenzij jij kan bewijzen dat het een regelmatig weerkerend probleem is.
Dat zou dan pas op een structureel probleem kunnen wijzen.
Als er ergens een verstopping is zijn de buizen altijd te klein; anders zou er immers geen verstopping zijn. :lol: Hangt natuurlijk af van wat jij allemaal door die buizen laat gaan.

Reclame

Vanmar
Topic Starter

#4 , 03 jan 2014 10:59

Dit waren de problemen met de afloop in bad en met de verwarmingsketel :

De afloop : als er een grote hoeveelheid water via de lavabo liep , kwam er langs het bad een grote hoeveelheid vuil water , met allerlei gruis en kleine steentjes omhoog.
De loodgieter is de afloop dan komen "uitblazen" en heeft er "destop" ingegoten .Dit is 2x gebeurd en de loodgieter zei dat er niks in de buizen zat.
Het water van dat van het bad in de afloop komt, loopt heel traag weg, volgens de loodgieter zijn de afloopbuizen veel te smal .

De verwarmingsketel , die is 2 jaar geleden vernieuwd , maar de manometer zakt steeds naar de rode zone en er moet constant water bijgevoegd worden , zodat deze terug in de groene zone komt! Ondertussen was er water aan een verwarmingstoestel te zien en is er een gat in de vloer gemaakt , nl. aan de verbindingsbuis van het toestel , omdat de loodgieter dacht dat er een lek in een buis was .Bleek dat de ondergrond op die plaats kletsnat was . Tot nu toe ligt de vloer nog altijd open , maar is de ondergrond wel uitgedroogd .

Dus uiteindelijk is alles nog niet 100% opgelost, vraagt de eigenares om de loodgieter te betalen (zonder bewijs van factuur, ze heeft gewoon een bedrag gegeven), en is het niet louter een "verstopping" in de afloopbuizen door mijn gebruik...
Is het dus aan mij om deze kosten (zij het maar de helft) te betalen, zonder bewijs van factuur van de loodgieter?

sloeberken

#5 , 03 jan 2014 11:26

Buizen te klein voor een afloop van lavabo en bad is onmogelijk de verstopping moet verder zitten. Die loodgieter kant zijn werk niet en heeft zoals ik lees de nodige apperatuur niet, waarmee je kan opzoeken waar lekken zijn zodat je niet onnodige gaten moet maken. Zonder factuur hoef je niets te betalen dit lijkt op zwartwerk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#6 , 04 jan 2014 08:49

“Art.2...§ 2. Met toepassing van de artikelen 1720, 1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek op de huurovereenkomsten geregeld door deze afdeling, is de verhuurder verplicht tot alle herstellingen, andere dan de huurherstellingen. Deze herstellingen andere dan de huurherstellingen kunnen door de Koning worden gedefinieerd, bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. Deze bepalingen hebben een dwingend karakter en zullen uitwerking hebben voor de huurovereenkomsten die ondertekend worden na de inwerkingtreding van dit artikel.) <W 2007-04/25/38, art. 101, 3°, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>“(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘De huiseigenaar heeft mijn mails ivm die problemen...rechtstreeks doorgezonden naar de loodgieter’ houdt in dat de aannemingsovereenkomst gesloten is tussen aannemer en huiseigenaar en u daaraan vreemd bent.

Echter : indien de huiseigenaar bewijst dat de schade veroorzaakt werd door huurders-‘onderhoudsproblemen’ dan kan hij die herstelkosten op zijn huurder verhalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

goldfinger

#7 , 04 jan 2014 23:04

Er bestaan wel degelijk richtlijnen die aangeven welke afmeting van buis op welk element horen;)
bv:
Lavabo 32 mm
Douche 40 mm
Gootsteen 40mm
Bad 40mm
Wasmachine 40 mm
Afvoer + standleiding WC 90/100mm
Afvoer van meerdere
sanitaire toestellen bv. bad
+ lavabo 60mm

Door middel van moffen kan de installateur welk degelijk te kleine afmetingen gebruiken met gekende problemen tot gevolg.

chantika

#8 , 05 jan 2014 13:53

Beste,

Wegens problemen met de afloop van het bad en de verwarmingsketel, is de loodgieter meerdere malen moeten langskomen in mijn huurappartement .
De huiseigenaar heeft mijn mails ivm die problemen , zonder mij te antwoorden,rechtstreeks doorgezonden naar de loodgieter . Deze heeft met mij dan contact opgenomen om langs te komen. Wat de huiseigenaar met deze persoon afgesproken heeft , qua herstellingen enz. , heb ik geen weet van.
Na een laatste mail , met de update van de situatie, krijg ik van de huisbazin een mail terug , waar ze me een rekening van 358 euro , nl. de factuurkosten van de loodgieter , wil laten betalen , omdat , volgens haar , ineens de problemen niet van technische aard zijn (en deze opgelost werden door de loodgieter) , maar van onderhoudsproblemen !
Het werkelijke probleem van de afloop , is , en dit heb ik van de loodgieter zelf ,te smalle buizen !

Nu is mijn vraag : kan ze me verplichten van die rekening te betalen ? Ik heb geen bewijzen in handen , ze kan me zo eender welk bedrag voorschotelen . En is het wel aan mij om deze kosten voor de loodgieter te betalen? Ze zegt wel dat ze bereid is om de helft te betalen !

Alvast bedankt voor uw antwoord!
Mvg
Wat met de cv het probleem is niet opgelost. De afloop ook dat probleem is niet opgelost. De rekening zeker niet betalen. Hoe kan je bewijzen dat de afloop te klein is? Of dat er bochten van 90° geplaatst zijn? Een degelijke loodgieter zal met een camera in de buizen gaan. Een goede installatie beschikt ook over een verluchting. Brobeer het volgende eens, laat bad vollopen, verwijder het waterslot (sifon) van de wastafel. Nu heeft de afloop een verluchting, als je dan het bad laat leeg lopen en het loopt nog even traag dan zit je wel met een verstopping. Loopt het bad nu goed leeg dan zit de fout in de instalatie, te kleine leidingen. De loodgieter kan dit dan oplossen door een luchtsnuiver http://www.desco.be/DesktopDefault.aspx ... ddet=23005 te plaatsen.
Mijn info over diameter afloop is verschillend met bovenstaande. http://www.duurzametechnieken.be/sanita ... terafvoer/

Terug naar “Huren”