Horen van de kinderen

rambina
Topic Starter

Horen van de kinderen

#1 , 04 jan 2008 19:41

Onlangs kreeg mijn vriend 2 brieven van het gerecht dat de kinderen gehoord gingen worden eind Jan.

Hij wil bi-locatie, ex houdt dit tegen. Ze gaan deze maand officieel gescheiden zijn maar de zaak ivm de kinderen loopt nog.
De rechter wil de kinderen horen, want eerst zei zijn ex dat de kinderen dit niet wilden (zoon wou wel, en dochter wist het niet zo goed. De dochter heeft intussen te kennen gegeven dat ze ook wil).

Mijn vriend heeft vandaag met de kinderen gebeld. De zoon wist niets van die brief, even later spreekt hij met zijn dochter, die wist wel van de brief maar die zegt dat ze niet naar de rechtbank wil gaan omdat ze toestemt met bi-locatie en nu niet meer hoeft te gaan van haar mama..

De moeder heeft de zoon niet laten weten van de brief en als mijn vriend geen brief had gehad, dan had hij nooit geweten wanneer de kinderen moesten gehoord worden en zijn ex is blijkbaar van plan niet te gaan..

Dus de moeder is niet van plan om de kinderen te laten gaan..

Kan dit zomaar???

Dus als mijn vriend niet op de hoogte was geweest van de brief dan had hij nooit geweten wanneer de kinderen gehoord zouden worden en zijn ex had de kinderen niet laten gaan. Ze worden 13 en 16.
justice will be done

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 05 jan 2008 14:18

Kan dit zomaar???
ja

vergeet niet dat kind Koning is in deze (als het goesting heeft om juist op die dag naar eurodisney te gaan of zijn nieuwe IPOD mag gaan kiezen zal dat wel voorrang hebben)

RR

rambina
Topic Starter

#3 , 06 jan 2008 12:29

De zoon heeft altijd bi-locatie gewild, maar de moeder houdt dit tegen.
Nu is de dochter ook akkoord met bi-locatie, dus zegt de moeder, ok dan hoeven jullie niet gehoord te worden.

Je kunt toch niet zomaar beslissen dat ze niet meer gehoord moeten worden.
Dan moet je toch stappen ondernemen om de rechtbank op de hoogte te brengen dat er een akkoord is..

Mijn vriend zijn advocaat heeft een fax naar TP gestuurd met een dringende reactie op feit dat zijn ex beweert dat de kinderen niet meer gehoord moeten worden..

Reageren ze niet, dan zal mijn vriend er persoonlijk voor zorgen dat die kinderen op de rechtbank geraken.. Hij heeft de oproeping van de kinderen en gaat ze dan van school halen.. Zodat hij zeker weet dat ze gegaan zijn..
justice will be done

Reclame

j.demoor

#4 , 06 jan 2008 13:12

“Art.931...Evenwel kan de minderjarige die over het vereiste onderscheidingsvermogen beschikt, in elk geding dat hem betreft, op zijn verzoek of bij beslissing van de rechter, worden gehoord door de rechter of door de persoon die deze aanwijst...Wanneer de rechter beslist om de minderjarige te horen, kan laatstgenoemde weigeren GEHOORD te worden...”(Gerechtelijk Wetboek).

De minderjarige kan dus aan de rechter KOMEN verklaren dat hij weigert gehoord te worden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

rambina
Topic Starter

#5 , 06 jan 2008 15:45

De zoon geeft er niets om om gehoord te worden, die wil bi-locatie en dit zo snel mogelijk..

De dochter zal ook gaan, alhoewel ze vindt dat het geen nut heeft want ze stemt toe met bi-locatie..

Juist heeft hij weer een discussie met ex gehad. Haar woorden 'ge moogt ze hebben'..
Dus ivm de kinderen is alles ok. De discussie is het geld.
In bi-locatie wil ze het kindergeld houden, en eist ze nog alimentatie voor biede kinderen, 250 euro voor beide kinderen.

De Renard methode telt uit dat als zij het kindergeld ter haar beschikking heeft dat mijn vriend dan niets van alimentatie moet..
Dit draait bij haar nog enkel om geld..
justice will be done

rambina
Topic Starter

#6 , 22 jan 2008 15:45

De kinderen van mijn vriend zijn gisteren gehoord.

Mijn vriend had speciaal verlof genomen en was naar school gereden om te kijken of ze effectief zouden gaan..
Zijn ex stond erop om ze zelf te brengen. Mijn vriend is ook meegegaan.

Ik stel me wel vragen bij dat horen, want dat heeft zo'n dikke 10min geduurd en aan de zoon te horen waren het gewone vragen.
'hoe gaat het', 'ben je tevreden in de huidige situatie'..
Zo van die vragen.. Alles werd genoteerd en daarna nog eens voorgelezen zodat de kinderen konden zeggen of het goed was wat ze gezegd hadden..

De zoon van mijn vriend zei dat ze niet eens vroegen of hij bi-locatie wou, dus had hij het zelf maar gezegd..

Welk nut heeft zoiets nu als je toch niet de juiste vragen gaat stellen..
Hoe kun je in 10 minuten een kind doorgronden en beslissen wat wel of niet goed voor hem is..
Totaal overbodig denk ik..

Eens kijken of de rechter rekening gaat houden met zijn wensen..
justice will be done

roderidder
Contacteer: Website

#7 , 22 jan 2008 16:27

Welk nut heeft zoiets nu als je toch niet de juiste vragen gaat stellen
Elke vraag aan een jong kind is een suggestieve vraag.
Hoe jonger het kind, hoe meer dit doorweegt.

de vader heeft er goed aan gedaan om daarvoor verlof te nemen

RR

Prinsesje

#8 , 22 jan 2008 18:06

Hoi,
Bij ons is het juist hetzelfde gegaan.
Zoon wil bi-locatie behouden. Zijn vragen waren ook o.a. Zijn jouw ouders tevreden met de huidige situatie.Hoe zie jij het...
Dochter wil bij mij komen wonen en geen vast schema om naar papa te gaan. Zij heeft moeten uitleggen waarom enz...
Haar is duidelijk gezegd dat ze er rekening mee gingen houden maar dat 'gehoord worden' niet perse wil zeggen dat ze haar goesting krijgt.
Nadien krijgen advocaten het volledig verslag en delen het met u mee.
Onze zoon is nu 13 jaar. Onze dochter is 16j.
Eerste zitting nadat het horen van de kinderen heeft plaatsgevonden liet uitschijnen dat onze dochter wel hoofdzakelijk bij mij mag verblijven maar dat er ook dagen worden vastgelegd om bij papa te verblijven.
Ik vind dat op zich niet erg, vond zelf dat ze te weinig naar huis ging bij haar papa.Tenslotte heeft ze daar nog half broertjes en zusjes.
En na een tijd zal ze daar zelfs dankbaar voor zijn.( verstand komt pas na de pubertijd).
Het vonnis is nog niet uitgesproken, maar het zal die richting uitgaan.
Verder waren de 'getuigenissen' van de kinderen zeer 'aangenaam' om te horen.Zowel voor mijn ex als voor mij. De loyaliteit van de kinderen ten opzichte van ons beide is zeer groot.Er werd over geen van beide van ons slecht gesproken. En dat zal waarschijnlijk bij jullie ook zo zijn. Dus maak ze het niet te moeilijk. Als zij zo loyaal zijn, doe het voor hen ook en maak ze het niet moeilijk door 'slecht' te spreken over hun moeder.Ookal spreek je de waarheid.
Weet je dat mijn ex en ik overal nog samen naartoe gaan als men de ouders vragen: oudercontacten enz... En wij hebben steeds hun verjaardagsfeestjes samen gegeven tot het middelbaar. Mijn ex en zijn vriendin en ik met mijn man. En de kinderen zijn blij dat we dat kunnen. Ze horen ook van anderen dat hun ouders zoiets nooit samen doen omdat ze gescheiden zijn. Maar op die momenten kunnen we onze wrevel wel even op stop zetten en voor de kinderen gaan. Spijtig genoeg is er bij ons ook wel nog spanning. Vooral met de vriendin van ex. Maar ge kunt niet alles hebben, hé? En soms gaat het dan weer wel tussen ons. 't Is te zien wat onderwerp er aan gesneden wordt,denk ik.
'k Wou efkes zeggen, soms ligt het niet aan de moeder,hoor ( of de vader), soms zijn het echt wel de kinderen.Zeker op de leeftijd als de onze weten ze toch een bepaald standpunt in te nemen.
Succes met het vonnis!!!

Groetjes, prinsesje

rambina
Topic Starter

#9 , 22 jan 2008 18:57

Mijn vriend heeft altijd de waarheid gesproken en de kinderen uitleg gegeven over alles.
Zijn ex daarentegen heeft mijn vriend zwart gemaakt enz..

Hier zijn de kinderen 15 en bijna 13 jaar.. De zoon wil en de dochter twijfelt.. Of twijfelde, zo had nog een paar vragen ivm die week/week.
Wij zitten nog niet in een bi-locatie.. Mijn vriend wil dit en zijn ex heeft eerst tegengewerkt maar gaat nu ook akkoord..

Ik denk dat de kinderen hier ook wel heel loyaal zijn naar hun ouders toe, dat zijn de meeste kinderen. Er gaan maar weinig kinderen tegen een wildvreemde zeggen wat er mis loopt..
Dit was wat mijn vriend wilde voorkomen, dat ze 'het gevoel' hadden dat ze moesten kiezen..
De dochter hier had ook problemen aan de hele week. Mijn vriend zei dat ze gerust door de week bij haar mama langs mag gaan..

Hier is geen communicatie mogelijk tussen mijn vriend en zijn ex, met haar valt echt niet te praten.. Ze zal altijd het tegenovergestelde zeggen dan wat mijn vriend zegt, ook al heeft hij gelijk..
De kinderen maken ruzie met hun moeder omdat ze soms zo onredelijk is..

Ik wist wel niet dat we het verslag konden lezen?? Dacht dat dat vertrouwelijk was..

Dus als ik goed begrijp dat wordt er in de zitting volgend op het 'horen' al een soort afspraak gemaakt??

Hoe zit het met het kindergeld, hoe hebben jullie dit geregeld??

Hoelang duurt het van het 'het horen van de kinderen' tot de volgende zitting??
justice will be done

Prinsesje

#10 , 22 jan 2008 20:22

Hallo,
Neen, er worden dan geen afspraken gemaakt.Wel kan je aan de procureur en de jeugdrechter wel horen welke richting ze uit willen gaan.
Of het dan ook zo gaat worden,daar beslist de jeugdrechter dan later over. Je krijgt een datum wanneer het vonnis wordt uitgesproken en dan hoor je nadien van je advocaat hoe het vonnis luidt. (Moet dan niet meer naar de rechtbank komen).En je krijgt natuurlijk er ook een akte van in je brievenbus.

En ja, de advocaten krijgen een verslag van het gesprek + mogen dit aan je meedelen. Ook in de zitting wordt er meegedeeld wat er in het verslag staat. Vraag er dus achter aan jullie advocaat!

Bij ons zat tussen het horen en de zitting één week. Op de eerste zitting( voor het horen dus) werd ons direkt meegedeeld wanneer het horen plaats vond en wanneer de zitting na het horen.

Kindergeld komt op een kindrekening. Op mijn naam geopend (kan ook op beide namen).
Alles, tot kleding, school, dokter,...wordt betaald door de kindrekening. Alle ticketjes en uitreksels copieer ik voor mijn ex,samen met een volledig verslag met wat ik waar voor hoeveel heb gekocht en voor wie van de kinderen. Na elke maand krijgt hij dan de copies. Ik kan alles voorleggen, ben daar zeer streng op voor mezelf. Ook terugtrekkingen van de ziekenkas worden op de kindrekening gestort.

Ik heb tot hiertoe nog niets voor gehad dat ik niet kan bewijzen. Overal vraag ik een bewijsje, ook al geven er sommigen er geen ( bv. kapper of schoenmaker), ik koop niks zonder. En als zij (ex en vriendin)willen gaan winkelen en een trui ofzo willen kopen geef ik hen cash geld mee.Zij bepalen dan hoeveel ze nodig hebben.En ik krijg achteraf hun ticketjes zodat mijn boekhouding klopt. Of als ze al iets gekocht hebben geven ze het ticketje en vragen geld. Door de 'boekhouding' weten ze ook hoeveel er nog op de kindrekening staat of bellen ze even of het nog kan.

Klinkt heel ingewikkeld, maar is niet zo. En dit verloopt eigenlijk vrijwel zonder spanningen. 'tIs even zoeken 'hoe',maar het lukt wel.

En dingen zoals 'grensoverstijgende kosten' betaal ik momenteel eerst en haal het van de kindrekening als er terug geld op staat. Ik moet daar eerlijk in zijn, daarover zijn we nog niet eens hoe dat we dat moeten doen. Ik stel voor om ieder de helft daarvan te betalen uit eigen zak. Mijn ex vindt het goed zoals het nu is: ik voorschieten en eraf halen wanneer de kindrekening het toe laat.
Maar we komen er wel uit.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Ik kijk met momenten dikwijls op dit forum voor 'bruikbaar' matriaal. :D

Groetjes, prinsesje

Prinsesje

#11 , 22 jan 2008 20:33

Oja, hun zakgeld en GSM-abonnementen worden ook van de kindrekening op hun eigen zichtrekening gezet.
Zo voorkom je dan ook weer het uitbuiten van de ouders. :D

Groetjes, Prinsesje

rambina
Topic Starter

#12 , 22 jan 2008 21:28

Hey,

Ik ben blij dat het bij jullie zo goed verloopt.. Dat gaat hier nooit zo zijn..
Met zijn ex is geen communicatie mogelijk.. Die wil enkel geld..

Ik weet dat de rechter van Hasselt moest komen, dus ik veronderstel dat dat een soort jeugdrechter was die de kinderen gehoord heeft.
Die stuurt alles naar 1ste aanleg in Tongeren, die dan moet beslissen of het wel of niet bi-locatie wordt.

Zijn ex heeft altijd gezegd dat de kinderen dit niet wilden, dit terwijl de zoon het wel wou. de 'voorlopige uitspraak' was toen, horen van de kinderen en een berg alimentatie voor zijn ex en de kinderen.
Mijn vriend is daartegen in beroep gegaan, ook tegen het horen van de kinderen. Omdat de kinderen dit niet wilden.
Zijn ex heeft dan in beroep haar eis gewijzigd, bi-locatie voor de zoon, maar niet voor de dochter, zij al het kindergeld en 125 euro per kind in bi-locatie en 250 voor de dochter in niet bi-locatie..

De rechtbank in Antwerpen heeft de ex haar alimentatie herzien en verminderd, en alles terug naar 1ste aanleg gestuurd, om alsnog de kinderen te horen..

Dus nu moet de rechter in 1ste aanleg beslissen, dit samen met het verslag van de rechter die de kindern hebben gehoord..
Zijn ex heeft daar een hoop leugens verteld. Ik hoop dat we daar nog op kunnen terugkomen en bewijzen dat ze liegt..
Hier is er een discussie dat als de kinderen bi-locatie hebben, dan EIST zij het kindergeld en 250 euro alimentatie..
Dus ik denk dat ze hier weer met besluiten op en af gaan..
Zo'n kindrekening gaat hier volgens mij zeker niet werken.. Zijn ex koopt mega veel en dure kledij voor de dochter, de zoon moet altijd maar wachten..

In Tongeren zit nu niet echt een geweldige procureur. Daar heeft mijn vriend geen goed gevoel bij. Die man hing in zijn stoel en was redelijk onbeschoft..

Mijn vriend wil enkel zijn kinderen in bi-locatie, wil haar zelfs het kindergeld laten, en hij zal wel met zijn eigen middelen voor de kids zorgen..

Thx voor je antwoorden, ze helpen me wel op weg... :D

Greetzzzz
justice will be done

Prinsesje

#13 , 22 jan 2008 23:05

Hoi,

Spijtig dat zoiets niet zou lukken voor jullie!
Wat we voor we de kindrekening deden is het volgende:

Ik kreeg het kindergeld op mijn rekening.
Daarvan betaalde ik al de kosten zoals schoolrekeningen, dokter, psycholoog enz...
Het overige bedrag deelde ik in twee en schreef ik mijn ex zijn helft over op zijn zichtrekening.( en natuurlijk weer de boekhouding, ben er verslaafd aan geraakt :wink: )
Ieder stond dan in voor de persoonlijke kleding van de kinderen en legde de rest zelf bij.
Die kleding bleef dan ook bij die ouder die het aankocht. Een ensemble kochten we samen om bij de wisseling te laten dragen.
Maar naarmate de kinderen ouder werden namen ze alle kleding heen en weer( "Het is toch van ons,ongeacht wie het betaald heeft!") en ze hadden sommige dingen dubbel zoals jassen, sportschoenen,...
Dat was dus wat te zot voor woorden,hé.

Uiteindelijk werkt de kindrekening nog het beste. Het minste wrevel ( want dan is er ook geen disscussie van wie de meeste kleding koopt,toch eens de andere jas wat meer aan omdat die toffer zit en dus stiekem meegenomen, enz...).
Maar op zich was dat ook niet slecht en hadden we ook wel best dikwijls zoiets van:"tja, 'tis uiteindelijk waar, het is hun kleding".

Maar toen we hoorden dat er zoiets bestond als een kindrekening waren we direkt verkocht. We hebben dan verschillende manieren bekeken om die kindrekening te doen functioneren voor alle twee en tot een akkoord gekomen.

Ik heb nog geen alimentatie, er is nog geen vonnis van de dochter. Maar de helft van die alimentatie zal ook op de kindrekening komen en daarvan kan ik ook de grensoverstijgende kosten van betalen voor onze dochter moest ze langer bij mij mogen verblijven.
Enkel,...dat zal misschien 1/4 worden van wat uw rivale vraagt!( verdien dan ook maar evenveel als ex) Waauw, zo'n bedrag per kind!!! Ik wil ook wel slapend rijk worden, maar niet op die manier! ( of mijn ex moest een 'urk' van nen vent zijn! :wink: )
En voor onze zoon: 'tis bi-locatie, dus waarom zou ik daar alimentatie voor vragen??? Snap dat niet. En misschien gelukkig maar.

Misschien toch eens proberen om de ex-vrouw te overtuigen!!!
Kan zoiets ook niet opgelegd worden door de rechtbank? Als jullie dat in jullie eisen laten zetten kan dit toch betwist worden in de rechtbank? Dan beslist de jeugdrechter over de financiën. Hoor toch maar eens bij een advocaat!!!

Of misschien weet iemand anders op het forum dat wel.

Toi,toi,toi,

Prinsesje

rambina
Topic Starter

#14 , 23 jan 2008 13:41

Hey,

Hoe komt dat jullie via de jeugdrechter zijn gegaan, dat wil toch zeggen dat je niet tot een akkoord kwam ivm de kinderen??

Hier zal de rechter van 1ste aanleg beslissen wat er nu zal gebeuren.
De kinderen zijn gehoord, alhoewel ik me vragen blijf stellen over de vragen.. De kinderen leven al bijna 2 jaar in deze situatie, waarop de papa zijn benen onder het lijf rent en het zich financieel moeilijk maakt.
Ze wonen nog in 'hun' huis want de moeder wil er blijkbaar niet uit..
Voor die kinderen is er niet veel verschil, ze krijgen nu cadeautjes langs twee kanten.. Dus ja, wat zouden ze van de 'huidige' situatie vinden..
Zo onrealistisch..
Vragen met, en hoe is het op school en wie helpt er met het huiswerk..
Ja, als ze de vader maar 1 weekend op 2 zien, dan kan hij maar moeilijk helpen hé.. Toch is het wel de papa die naar elke ouderavond gaat en zich met de school bezig houdt..

Ik weet niet wat ik ervan moet denken..
justice will be done

Prinsesje

#15 , 23 jan 2008 17:22

Hoi,
Dat komt door onze oudste dochter.Zij vraagt al jaren om bij mij te komen wonen. Nu ze 16 jaar is is er geen tegenhouden meer aan.
Natuurlijk vindt haar papa dat niet goed en aanvaardt hij het niet.
We hebben met bemiddeling geprobeerd, maar mijn ex vindt geen enkel argument goed. Onze dochter is zeer kwaad,ondanks de stimulatie van mijn kant, ziet haar vader haar bijna nooit of zo eens een 'blitsbezoekje'.
Ik heb uiteindelijk toegestemd met een rechtzaak (op vraag van onze dochter).
Nu moet je wel even weten dat mijn dochter aan een post-traumatisch stresssyndroom en disscosiatie lijdt. Ze is al jaren in behandeling.
Dat is niet gemakkelijk.Niet voor de familie en vriendenkring rondom haar, maar ook alle leden van onze gezinnen lijden eronder.
Automutulatie, zelfmoordneigingen,...Het is echt niet te onderschatten.
Daarom geef ik ook toe aan haar vraag. Maar helaas, ondanks de raad van de psychiater en enkele psychologen wil mijn ex het nog steeds niet aanvaarden.

En daarom ik ook zeg dat ik het niet slecht vind dat ze opgelegde dagen krijgt om naar haar vader te gaan.Als ik haar niet kan dwingen, de rechtbank kan dat wel.

Vandaar dus ,beknopt weergegeven, de rechtzaak. En zolang we daar niet over praten kan ik over alles met mijn ex babbelen en overleggen. Hij komt hier nog steeds binnen als hij onze zoon zijn gerief komt ophalen voor zijn weken. En twee dagen na de laatste zitting tot hiertoe zat hij met onze dochter hier muziek te downloaden voor haar op een of andere nieuwe site waar ik niets van kende.

Een mens zit raar ineen,hé? Een rechtzaak doet natuurlijk geen goed aan dit alles. Maar zolang we kunnen peddelen we maar voort,zeker? Ik hoop dat we dit toch nog kunnen zolang de kindern nog niet op hun eigen wonen.En dan nog zie ik ons met vieren hun eerste huisjes opknappen.( Hoop ik toch)

Is't een beetje duidelijk? :?

P.S.Wat je ervan moet denken? Spijtig dat zoiets gebeurt! Maar ik zeg steeds: "Kinderen worden groot, uiteindelijk krijgt ze haar verdiende loon wel. Daarmee wil ik zeggen, als de kinderen volwassen zijn, dan krijg je van hen steeds de dingen te horen die je in jouw opvoeding verkeerd hebt gedaan volgens hen". En ook de dingen die jij hier beschreven hebt en als de kinderen dat ook zo ervaren, reken maar dat de moeder er later mee op afgerekend wordt!

Groetjes,

Prinsesje

Terug naar “Echtscheiding”