Niet alle vakantiedagen opgenomen.

BREBO
Topic Starter

Niet alle vakantiedagen opgenomen.

#1 , 05 dec 2013 14:04

Sinds september ben ik van werk veranderd (vaste job -> interim, allebei als arbeider). Bij mijn vorige werkgever had ik al 10 van de 20 dagen vakantie opgenomen.
Nu heb ik dus nog 10 verlofdagen staan, maar aangezien ik in mijn opleiding zit en het einde van het jaar nadert zou ik deze niet of niet helemaal opnemen.

Wat zijn de gevolgen hiervoor voor mezelf op financieel gebied? Ga ik volgend jaar minder vakantiegeld krijgen of ga ik een deel van het vakantiegeld dat ik dit jaar heb gekregen moeten terugbetalen?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 05 dec 2013 15:40

Sinds september ben ik van werk veranderd (vaste job -> interim, allebei als arbeider). Bij mijn vorige werkgever had ik al 10 van de 20 dagen vakantie opgenomen.
Nu heb ik dus nog 10 verlofdagen staan, maar aangezien ik in mijn opleiding zit en het einde van het jaar nadert zou ik deze niet of niet helemaal opnemen.

Wat zijn de gevolgen hiervoor voor mezelf op financieel gebied? Ga ik volgend jaar minder vakantiegeld krijgen of ga ik een deel van het vakantiegeld dat ik dit jaar heb gekregen moeten terugbetalen?

mvg
Je zal meer vakantiegeld krijgen en niks moeten terugbetalen.

puttemanp

#3 , 05 dec 2013 15:42

JPV: opgelet met deze bewering!

http://www.sdworx.be/nl-be/sd-worx-r-d/ ... antiedagen" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.vacature.com/carriere/wat-me ... antiedagen" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien de werkgever kan bewijzen dat hij de kans gegeven heeft verlof te nemen, en geen verlof geweigerd heeft, en indien het initiatief geen verlof te nemen uitgaat van de werknemer, kan het reeds betaalde vakantiegeld voor de niet opgenomen dagen teruggeeisd worden

P.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 dec 2013 16:30

kan het reeds betaalde vakantiegeld voor de niet opgenomen dagen teruggeeisd worden

P.
Ken je iemand die zijn vakantiegeld heeft moeten terug storten???

Ik ken er wel veel die niet al hun dagen heeft opgenomen, maar nog nooit één cent heeft moeten terug storten !

De TS is wel een arbeider.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#5 , 05 dec 2013 17:12

Indien de werkgever kan bewijzen dat hij de kans gegeven heeft verlof te nemen, en geen verlof geweigerd heeft, en indien het initiatief geen verlof te nemen uitgaat van de werknemer, kan het reeds betaalde vakantiegeld voor de niet opgenomen dagen teruggeeisd worden
niet voor een arbeider. Werkgever betaalt bij een arbeider geen verlofgeld.

puttemanp

#6 , 05 dec 2013 20:30

@denlowie: Ja, ik ken verscheidene mensen bij een collega die vakantiegeld moeten terugstorten hebben (anders zou ik deze regelgeving wellicht ook niet gekend hebben). Die collega gaat er correct van uit dat hij z'n personneel genoeg informeert over de op te nemen vakantieuren doordat het saldo maandelijks op de loonfiche staat en hij per kwartaal nog een overzicht stuurt naar z'n mensen om hen met aandrang te vragen hun verlof vast te leggen. Half oktober stuurt hij dan nog een brief die tevens in de rustzaal uitgehangen wordt.

Wees eerlijk... waarom zou een werkgever vakantiedagen uitbetalen die een werknemer willens-nillens niet opneemt?

P.

de reden

#7 , 05 dec 2013 23:53

kan het reeds betaalde vakantiegeld voor de niet opgenomen dagen teruggeeisd worden

dat terugeisen , waar staat dat ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

puttemanp

#8 , 06 dec 2013 07:45

Nog eentje:

http://www.references.be/node/214703" onclick="window.open(this.href);return false;

Als er staat 'juridisch geen recht op vakantiegeld voor niet opgenomen dagen', wil dit zeggen dat de werknemer onterrecht dubbel vakantiegeld ontvangen heeft voor niet opgenomen dagen, en kan dit bijgevolg teruggevorderd worden indien reeds betaald.
Laat de werkgever het zo, en vordert hij niet terug, wordt dit vakantiegeld gezien als een premie, met eventueel alle fiscale gevolgen vandien.

P.

JPV

#9 , 06 dec 2013 08:52

Putteman, voor de tweede keer, het gaat hier over een arbeider, wat je vertelt is dus niet van toepassing.

denlowie

#10 , 06 dec 2013 09:31

Wees eerlijk... waarom zou een werkgever vakantiedagen uitbetalen die een werknemer willens-nillens niet opneemt?

P.
Wel jaren geleden heeft men mij op de arbeidsrechtbank me duidelijk gemaakt dat vakantiegeld en eindejaarspremie een deel van het loon is van een arbeider, en daar kan men nooit via een onderlinge overeenkomst afstand van doen !

Als ik hier fout ben dan was ook die voorzitter van de arbeidsrechtbank +/- 1985 ook fout .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden

#11 , 06 dec 2013 10:42

Nog eentje:

http://www.references.be/node/214703" onclick="window.open(this.href);return false;

Als er staat 'juridisch geen recht op vakantiegeld voor niet opgenomen dagen', wil dit zeggen dat de werknemer onterrecht dubbel vakantiegeld ontvangen heeft voor niet opgenomen dagen, en kan dit bijgevolg teruggevorderd worden indien reeds betaald.
Laat de werkgever het zo, en vordert hij niet terug, wordt dit vakantiegeld gezien als een premie, met eventueel alle fiscale gevolgen vandien.

P.
waar staat dat ? kopieer die tekst eens waar staat terugbetalen/vorderen dubbel vakantiegeld
wettelijke basis of rechtspraak mag ook

en welke "alle fiscale" gevolgen ?

niet uitbetalen enkel vakantiegeld is nog iets anders dan terugbetalen dubbel vakantiegeld
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden

#12 , 06 dec 2013 10:53

Putteman, voor de tweede keer, het gaat hier over een arbeider, wat je vertelt is dus niet van toepassing.
nee , maar is wel een interessante stelling
wil wel eens weten of ie gelijk heeft

JPV

#13 , 06 dec 2013 12:12

nee , maar is wel een interessante stelling
wil wel eens weten of ie gelijk heeft
Voor bedienden heeft hij gelijk in grote mate. Principe van onverschuldigde betaling.

Gebruiker21

#14 , 09 dec 2013 11:49

Mmm, bij ons worden niet-opgenomen wettelijke vakantiedagen uitbetaald op het einde van het jaar (andere types van verlof worden overgedragen naar het volgende jaar). Is dit dan een "gunstmaatregel" van de werkgever? Onze werkgever geeft ons immers ook meer dan kansen genoeg om verlof op te nemen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#15 , 09 dec 2013 11:53

is idd een gunst

Terug naar “Andere”