vertrek veroordeelde wanbetaler

Roland7
Topic Starter

vertrek veroordeelde wanbetaler

#1 , 11 okt 2013 21:08

Mijn huurder is gisteren vertrokken (volgens een buur) zonder mij te verwittigen.

6 maand geleden werd hij veroordeeld: huurcontract ontbonden, 2 maand achterstand te betalen en 1 maand opzegvergoeding.

Ik weet dat er huurschade is maar geen ingaande plaatsbeschrijving en geen waarborg (contract met vorige eigenaar).

Ik heb niet betekend, vanaf dan het vonnis betaald hij de lopende huur met een klein extra, de achterstand is nu nog maar 1.5 maand.

Alvorens hem te bellen wil ik weten wat ik best voorstel.

Il heb geen zin om te vechten voor de huurschade (indien binnen de perken), maar wat op papier zetten bij afgeven sleutels zonder het vonnis van de vrederechter te beperken.

Ik zou graag mijn recht vrijwaren op de openstaande schuld + 1 maand opzegvergoeding zoals in het vonnis.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 okt 2013 21:46

Contact opnemen met huurder via telefoon, mail en informeren in mail een uiterste datum plaatsen waarin van hem reactie met datum uittreden verwacht. Bij gebrek aan gehoor samen met gerechtsdeurwaarder leegstand pand vast stellen.

Roland7
Topic Starter

#3 , 16 okt 2013 21:26

Zojuist een niet aangetekende opzegbrief ontvangen van mijn huurder.

Hij deelt zijn onmiddelijk vertrek mee, stopt de huur vanwege vochtproblemen (nooit gemeld), en geen warm water, de loodgieter heeft meermaals tevergeefs een afspraak proberen te maken, ben ook zelf tussengekomen, nooit formele ingebrekestelling ontvangen.

Hij bevestigd dat hij nog een schuld heeft ten opzichte van mij en dat hij dit aan zijn advocaat meegedeeld heeft.

De huurder is niet bereikbaar.

Morgen op het programma:
- ter plaatse slot vervangen, fotos nemen van meters en huurschade en deze fotos aangetekend naar mijzelf opsturen.
- advocaat contacteren met de vraag of deze persoon wel degelijk client is bij hem.

Aangetekend de brief beantwoorden, dit zijn de elementen die ik erin zou zetten:
- ontvangst van brief bevestigen op datum van gisteren
- melden dat ik niet op de hoogte was van de vochtschade, en dat gevolgschade vanwege laattijdige melding voor hem is
- dat de loodgieter (en ik ook trouwens) nooit erin geslaagd is om een afspraak vast te leggen
- zeggen dat er huur te betalen is tot het einde van deze maand + 3 maand vooropzeg te betalen + 2 maanden schadevergoeding (2e jaar huurcontract, geregistreerd)
- op zijn laatste gekende adres opsturen (=de gehuurde woning)
- vragen naar zijn nieuw adres
- meterstanden meedelen

Wat betreft de huurschade zal het afhangen wat ik ter plaatse aantref, er is geen inkomende plaatsbeschrijving.

De rechter heeft hem in het verleden veroordeeld tot betalen + stopzetten huur + 1 maand schadevergoeding, maar ik heb dit nooit betekend.
Er is ook gereserveerd om te oordelen over de huurschade en de lasten.

Is er iets wat ik vergeten ben betreffende de brief? Is het wel verstandig zijn (zogezegde?) advocaat te contacteren?

Reclame

Vandebos

#4 , 17 okt 2013 00:30

Als er al een vonnis is van hoe de huur dient opgezegd te worden kan en zal de huurder of diens advocaat succesvol andere opzegvoorwaarden aanvechten voor het vredegerecht. Ik zou me dus aan de besluiten van het vonnis houden wat betreft schadevergoeding.

Roland7
Topic Starter

#5 , 17 okt 2013 09:04

Eigenlijk dacht ik dat zwaardere opzegvoorwaarden hem zou forceren het vonnis te betekenen, zo hoef ik het niet te doen, maar inderdaad, ik ga geen complicaties zoeken.

In het vonnis staat ook dat er voorbehouden wordt te zitten over de schade en de lasten.
Een inkomende plaatsbeschrijving is er niet, een uitgaande al evenmin en de huurder is moeilijk te bereiken en daagt gewoon niet op bij afspraak.
Ik weet nog niet hoeveel schade er is maar kan wel getuigen hebben over de initële toestand bovendien zal het zeker niet gekuisd zijn en zal er nog wel afval liggen.

Nu wil ik ook vermijden naar de vrederechter te stappen om een gerechterlijk expert aangerekend te krijgen (ik ben vragende partij dus ...) die ik de komende jaren niet terugbetaald krijg.

Heb ik enige kans dat ik iets toegekend krijg van de vrederechter zonder tussenkomst van een expert?

Vandebos

#6 , 17 okt 2013 10:27

Zonder intredende plaatsbeschrijving en met enkel mondelinge getuigenissen zou ik hier eerlijk gezegd geen moeite aan verspillen uitgezonderd een forfaitair bedrag van bv € 350 om te kuisen. Neem foto's van het afval in het pand, in het byzonder van afval met een datum erop die later is dan dan de intrede in het pand door de huurder. (rekeningen, brieven, kranten, folders, gebruiken voor vervaldata op dozen, etc, etc,)

Roland7
Topic Starter

#7 , 17 okt 2013 13:37

Intussen contact gehad met zijn advocaat.
Deze heeft hem aangeraden om in collectieve schuldenregeling te gaan, maar hij wacht nog op stukken van zijn client om dit op te starten.

Wat betreft het forfaitair bedrag, waarschijnlijk best wel via vrederechter?

Ik kan het wel in het aangetekend schrijven zetten, maar antwoorden zal hij mij niet en zal de schuldenregeling er dan rekening mee houden?

Roland7
Topic Starter

#8 , 17 nov 2013 20:54

Opnieuw gebeld met de advocaat (secretaresse).
Het dossier voor de collectieve schuldbemiddeling zou nog steeds niet compleet zijn, ze raad mij aan een brief te sturen naar de advocaat en mijn geval uit te leggen.

Ik zou liever verdere nutteloze kosten vermijden.

Als ik niet het vonnis beteken, kan dit dan tegen mij spelen eens de bemiddeling officieel ingezet, of kan ik evengoed dan nog betekenen?

Terug naar “Huren”