Beste,
Het lijkt alsof ik iets te goed ben aan mijn karma want alles wat kan misgaan loopt ook mis.
De situatie is de volgende aangaande de ernstige gebreken en de antwoorden van mijn huisbazin hierop:
Gebreken:
- Afwezigheid van douchemogelijkheden: Bij het vervangen van enkele loden waterleidingen door de loodgieter van mijn huisbazin werd ontdekt dat de muur achter de douche kletsnat stond. Momenteel zitten wij zonder douche sinds 3 oktober 2013 en met alle goede wil ter wereld kan dit probleem niet opgelost worden binnen enkele maanden.
- Acute vochtproblemen, gemeten aan de hand van een vochtmeter, op de muren tussen keuken en badkamer (muur van douche) Dit houdt in: zwammen en afblakerend behang.
- Houtrot op de onderste treden van de trap tussen de beneden- en eerste verdieping (muur tussen traphal en douche)
- Door houtrot veroorzaakte afbrokkelende raamkozijnen op de eerste verdieping (glas hangt quasi los en kan elk moment beneden op staat vallen)
- Afblakerend behangpapier door vochtprobemen onder het bovenvermelde raamkozijn.
- Vochtproblemen op het binnendak boven de trap tussen de eerste en bovenste verdieping. afblakerende binnendak bedekking.
- Vochtproblemen op bovenste verdieping met groei van schimmels.
Antwoorden en maatregelen van mijn huisbazin:
- Installeren van een warmtekanon in de doucheruimte: Twijfelachtig rendement (opstijgend vochtprobleem wordt hierdoor niet opgelost), enorm energieverslindend én kans op CO-vergiftiging (weinig ventilatie in kleine ruimte).
- Het douchen in het openbare zwembad (!): geraamde kostprijs per maand voor twee personen € 165
- Het verwijderen van het loshangende behangpapier op de natte muren voor verluchtig. Uiteraard daarna op kosten van de huurder terug te behangen.
- Het continue openzetten van ruiten ter verluchting tijdens herfst/winter met extra energiekost en koude tot gevolg.
- Het herstellen van het rotte raamkozijn kan pas na 6 maanden. Tijdelijke oplossing: met doorzichtige ducktape de ruiten vasthangen aan het rotte hout zodat het niet kan naar beneden vallen.
- Een vermindering van de huurprijs met €40 per maand wat, gezien bovenvermelde maatregelen, verre van toereikend is voor de door ons gemaakte en toekomstige kosten.
Ik heb in een aangetekende zending een voorstel "in der minne" (zo werkt zij meestal) voorgelegd waarin het volgende staat:
- Voortijdige annuleren van het huurcontract met 1 maand opzeg (en dus nog een maand huur betalen) om ons de kans te geven een nieuw appartement/huis te zoeken én zonder drie maanden schadevergoeding
- Vrijgave van de huurwaarborg
- Opstellen van uitgaande plaatsbeschrijving
Dit doe ik om ons de kans te geven voor de wintermaanden over deftige wasfaciliteiten te beschikken én onze energierekening binnen de perken te houden. Voor haar stel ik dit voor zodat de problemen au fond kunnen aangepakt worden zonder rekening te moeten houden met inwonende huurders.
Stel dat zij dit niet aanvaard. Wat kan ik dan verder doen?
- Geldt dit als een officiële ingebrekestelling?
- Kan ik als huurder via officiële stappen dit huurcontract laten ontbinden?
- Kan ik de inspectie van mijn stad laten passeren (zwammen, schimmel, geen douchefaciliteiten, rotte raamkozijnen, ...)?
We zijn een beetje wanhopig en behoorlijk op van de stress met reeds een maand zonder douche én de winter in het vooruitzicht...
Alvast bedankt voor jullie info!
Met vriendelijke groeten,
Jan