Ernstige gebreken aan de woning

JanW
Topic Starter

Ernstige gebreken aan de woning

#1 , 03 nov 2013 17:33

Beste,

Het lijkt alsof ik iets te goed ben aan mijn karma want alles wat kan misgaan loopt ook mis.

De situatie is de volgende aangaande de ernstige gebreken en de antwoorden van mijn huisbazin hierop:

Gebreken:

- Afwezigheid van douchemogelijkheden: Bij het vervangen van enkele loden waterleidingen door de loodgieter van mijn huisbazin werd ontdekt dat de muur achter de douche kletsnat stond. Momenteel zitten wij zonder douche sinds 3 oktober 2013 en met alle goede wil ter wereld kan dit probleem niet opgelost worden binnen enkele maanden.
- Acute vochtproblemen, gemeten aan de hand van een vochtmeter, op de muren tussen keuken en badkamer (muur van douche) Dit houdt in: zwammen en afblakerend behang.
- Houtrot op de onderste treden van de trap tussen de beneden- en eerste verdieping (muur tussen traphal en douche)
- Door houtrot veroorzaakte afbrokkelende raamkozijnen op de eerste verdieping (glas hangt quasi los en kan elk moment beneden op staat vallen)
- Afblakerend behangpapier door vochtprobemen onder het bovenvermelde raamkozijn.
- Vochtproblemen op het binnendak boven de trap tussen de eerste en bovenste verdieping. afblakerende binnendak bedekking.
- Vochtproblemen op bovenste verdieping met groei van schimmels.

Antwoorden en maatregelen van mijn huisbazin:

- Installeren van een warmtekanon in de doucheruimte: Twijfelachtig rendement (opstijgend vochtprobleem wordt hierdoor niet opgelost), enorm energieverslindend én kans op CO-vergiftiging (weinig ventilatie in kleine ruimte).
- Het douchen in het openbare zwembad (!): geraamde kostprijs per maand voor twee personen € 165
- Het verwijderen van het loshangende behangpapier op de natte muren voor verluchtig. Uiteraard daarna op kosten van de huurder terug te behangen.
- Het continue openzetten van ruiten ter verluchting tijdens herfst/winter met extra energiekost en koude tot gevolg.
- Het herstellen van het rotte raamkozijn kan pas na 6 maanden. Tijdelijke oplossing: met doorzichtige ducktape de ruiten vasthangen aan het rotte hout zodat het niet kan naar beneden vallen.
- Een vermindering van de huurprijs met €40 per maand wat, gezien bovenvermelde maatregelen, verre van toereikend is voor de door ons gemaakte en toekomstige kosten.

Ik heb in een aangetekende zending een voorstel "in der minne" (zo werkt zij meestal) voorgelegd waarin het volgende staat:

- Voortijdige annuleren van het huurcontract met 1 maand opzeg (en dus nog een maand huur betalen) om ons de kans te geven een nieuw appartement/huis te zoeken én zonder drie maanden schadevergoeding
- Vrijgave van de huurwaarborg
- Opstellen van uitgaande plaatsbeschrijving

Dit doe ik om ons de kans te geven voor de wintermaanden over deftige wasfaciliteiten te beschikken én onze energierekening binnen de perken te houden. Voor haar stel ik dit voor zodat de problemen au fond kunnen aangepakt worden zonder rekening te moeten houden met inwonende huurders.

Stel dat zij dit niet aanvaard. Wat kan ik dan verder doen?

- Geldt dit als een officiële ingebrekestelling?
- Kan ik als huurder via officiële stappen dit huurcontract laten ontbinden?
- Kan ik de inspectie van mijn stad laten passeren (zwammen, schimmel, geen douchefaciliteiten, rotte raamkozijnen, ...)?

We zijn een beetje wanhopig en behoorlijk op van de stress met reeds een maand zonder douche én de winter in het vooruitzicht...

Alvast bedankt voor jullie info!

Met vriendelijke groeten,

Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 03 nov 2013 18:08

https://www.wonenvlaanderen.be/onderste ... verklaring

Eens kijken of je met bovenvermelde link iets bent.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2013 23:48

Eens met de dienst milieu/wonen van uw gemeente gaan praten ...deze kunnen evenzo vaststellingen doen.
Ook via kwartierinspecteur / milieupolitie.

Vraag wat kon u zien bij het bezoek aan appartement en WAAROM hebt u getekend?

Reclame

JanW
Topic Starter

#4 , 04 nov 2013 08:16

Afgelopen zomer heeft TMVW de leidingen in de straat en de aansluitingen bij de huizen vervangen. Daarbij hebben ze onze binnenleiding (die nog van lood was) lek geslagen. Toen werd een tijdelijke (lees: tussenstuk gelast) oplossing uitgevoerd maar de leidingen dienden vervangen te worden.

Bij het vervangen moesten ze achter een van muren van onze betegelde douche zijn waarbij ze gezien hebben dat deze kletsnat en vol schimmel stond. Gevolg: moet eerst uitdrogen voor er een nieuwe douche kan geplaatst worden. Lees: met de winter in aankomst zal dit dus nog lang op zich laten wachten.

Daarna hebben ze een stukje van het behang weggesneden aan de andere kant: kwam gewoon los vanaf je eraan prutste. Daarmee zei de huurbazin: "jullie mogen al het behangpapier wegdoen zodat deze muur beter kan verluchten". Geen woord over wie het daarna er terug op mag steken.

Trap: sinds een maan vinden we houtstof op een paar onderste treden. Blijkt dat het vochtprobleem aan de andere kant van de muur de trap aan het aantasten is.

De ruit: hebben er niet met een mes ingestoken om te zien of het hout in perfecte staat was maar alles hing er nog aan. Sinds een paar maanden brokkelt het stukje voor stukje af waardoor de ruiten die erin zitten losser en losser komen te zitten. Tocht erdoor, regen erin, etc.

Het binnendak gingen ze bij aanvang van het contract bij de vorige huurders (wij hebben het contract overgenomen) komen herstellen. Op zichzelf was dit voor ons geen onoverkomelijk probleem maar met alles wat er nu bij komt kijken en feit dat een oplossing de eerste 6 maanden niet in zicht is maakt het allemaal wat teveel.

JanW
Topic Starter

#5 , 16 nov 2013 15:35

De aangetekende brief is tot op heden zonder antwoord. We hebben dan ook een verzoekschrift bij het vredegerecht ingediend met daarin:

- ontbinding van het huurcontract
- Terugbetaling huur sinds oktober 2013 (sinds we zonder badkamer zitten)
- Juridische kosten (rolrecht etc.) voor de verhuurster
- Kostenloze inwoning tot wij een nieuw onderkomen gevonden hebben (uiterlijk 31 januari 2014)

Nu mijn vraag:

Normaal betalen wij de huur op de eerste van elke maand. De zitting van het vredegerecht is op 5 december. Met andere woorden: moet de huur voor december betaald worden of niet?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 nov 2013 16:29

Gezien jij er nog steeds woont, zal het hooguit een minwaarde van de huur zijn en geen volledige kwijtschelding.
Idem voor de kosteloze inwoning.
En rechters houden er absoluut niet van dat huurders zomaar uit eigen initiatief de huur verminderen of niet betalen omdat er een pandprobleem is.
Wil jij een voor u gunstige uitspraak bekomen, betaal dan gewoon verder uw huur. Rechter zal dan wel een huurvermindering toestaan als hij dat nodig acht.

JanW
Topic Starter

#7 , 18 dec 2013 15:49

Vervolg van de zaak:

- Vredegerecht procedure ingeleid waarop de verweerder een advocaat genomen heeft
- Deze advocaat zag blijkbaar de geldigheid van onze eisen in en formuleert een voorstel waarmee wij, mits enkele kleine aanpassingen, mee akkoord kunnen gaan

Nu het volgende:

De advocaat van de verweerder vraagt aan ons om morgen op de zitting de naar ons opgestuurde (en door zijn cliënte ondertekende) formulieren te ondertekenen en mee te nemen. Ze zeggen in de begeleidende brief dat zij zullen vragen om de zaak uit te stellen tot na 31 januari 2013. Het gesloten akkoord stelt echter dat het huurcontract verbroken wordt op 31 januari 2013 en dat er een uittredende plaatsbeschrijving zal worden opgesteld eind januari op basis waarvan de huurwaarborg zal worden vrijgegeven vis-à-vis de betrokken schade (de schade tgv de gebreken niet meegerekend).

Nu mijn vraag:

Is het normaal dat zij uitstel vragen? Mij lijkt het, als leek, logisch om het akkoord morgen reeds in een akkoordvonnis te laten bevestigen zodat er geen twijfel meer kan bestaan.

Mvg

JanW
Topic Starter

#8 , 24 feb 2014 08:14

Resultaat van alles:

- Woning ongeschikt bevonden met 87 strafpunten
- Huurcontract ontbonden via vredegerecht + 2 maanden huurvermindering gekregen van 100%
- Huurwaarborg terug gestort
- Rolrecht terug gekregen

Ondertussen wonen we in een nieuwe woning. Het heeft veel tijd gekost maar het resultaat mag er zijn.

Mvg

rvantruien

#9 , 24 feb 2014 19:15

Beste, ik ben ook van plan in de toekomst zonder advocaat naar het vrederecht te gaan, mijn controle van wonen vlaanderen is 3/3.

Nu had ik enkele vragen;
-Is het haalbaar tegenover een advocaat en waar moet ik zeker op letten
-Heb je gewacht tot het besluit van de burgemeester?
-waarom heb je geen schadevergoeding gekregen? (of zijn dat die 2 maanden?)

Terug naar “Huren”