Volgend probleem:
Sinds 3 jaar huur ik een handelspand. Sinds bij de start zijn er problemen met het pand. Nieuw slot voordeur, isolatie, waterinsijpeling, overlast uit de kelder, achteruitlopende tussenmeter (elektriciteit), ...
Blijkt dat het pand nu in bankbeslag werd genomen. Brief was gericht aan de eigenaar maar werd geopend teruggevonden in de gang.
Belangrijkste probleem is dat geen aparte meters werden geplaatst voor de nutsvoorzieningen. Er zijn studentenkamers boven het handelspand.
Er werd melding gemaakt dat de elektriciteit wordt afgesloten vanaf 10 november. Hierdoor kan ik mijn handelsactiviteiten uiteraard niet verderzetten.
Bij contactopname met de electriciteitsleverancier werd voorgesteld om een contract op eigen naam te nemen. Aangezien de meter gedeeld wordt, en het aparte verbruik moeilijk te berekenen is, is dit voor mij geen goede oplossing.
De notaris verantwoordelijk voor het bankbeslag zegt enkel verantwoordelijk te zijn voor de hypotheek. Nochtans staat in mijn contract dat ik maandelijks huurgeleden stort en in een apart artikel 100 euro stort voor mijn verbruik van gas, water en elektriciteit.
Is het zo dat de bank of notaris mijn contract overneemt en verantwoordelijk is voor de correcte naleving van het contract?
Indien mijn elektriciteit wordt afgesloten is dit geen broodroof?
Dien ik mijn huurgelden verder te betalen of stopzetten omwille van de tekortkomingen/afsluiting van elektriciteit?
Dien ik alsnog mijn contract te laten registreren om mijn rechten en plichten te kunnen afdwingen? (bij navraag blijkt dat ik hiervoor een boete moet betalen omdat ik dit niet binnen de 4 maanden na afsluiten van de huurovereenkomst heb gedaan.
Ook heb ik een waarborg van 3 maanden huur betaald die nooit op een aparte rekening werd geplaatst? Bij bankbeslag kan ik hier bij de verkoop van het pand teruggave eisen?
Veel vragen, hopelijk snel duidelijkheid!!
Alvast bedankt voor julliie antwoorden
Groeten