bankbeslag van handelspand - afsluiten van nutsvoorzieningen

joachim1
Topic Starter

bankbeslag van handelspand - afsluiten van nutsvoorzieningen

#1 , 24 okt 2013 11:37

Volgend probleem:
Sinds 3 jaar huur ik een handelspand. Sinds bij de start zijn er problemen met het pand. Nieuw slot voordeur, isolatie, waterinsijpeling, overlast uit de kelder, achteruitlopende tussenmeter (elektriciteit), ...
Blijkt dat het pand nu in bankbeslag werd genomen. Brief was gericht aan de eigenaar maar werd geopend teruggevonden in de gang.
Belangrijkste probleem is dat geen aparte meters werden geplaatst voor de nutsvoorzieningen. Er zijn studentenkamers boven het handelspand.
Er werd melding gemaakt dat de elektriciteit wordt afgesloten vanaf 10 november. Hierdoor kan ik mijn handelsactiviteiten uiteraard niet verderzetten.
Bij contactopname met de electriciteitsleverancier werd voorgesteld om een contract op eigen naam te nemen. Aangezien de meter gedeeld wordt, en het aparte verbruik moeilijk te berekenen is, is dit voor mij geen goede oplossing.
De notaris verantwoordelijk voor het bankbeslag zegt enkel verantwoordelijk te zijn voor de hypotheek. Nochtans staat in mijn contract dat ik maandelijks huurgeleden stort en in een apart artikel 100 euro stort voor mijn verbruik van gas, water en elektriciteit.
Is het zo dat de bank of notaris mijn contract overneemt en verantwoordelijk is voor de correcte naleving van het contract?
Indien mijn elektriciteit wordt afgesloten is dit geen broodroof?
Dien ik mijn huurgelden verder te betalen of stopzetten omwille van de tekortkomingen/afsluiting van elektriciteit?
Dien ik alsnog mijn contract te laten registreren om mijn rechten en plichten te kunnen afdwingen? (bij navraag blijkt dat ik hiervoor een boete moet betalen omdat ik dit niet binnen de 4 maanden na afsluiten van de huurovereenkomst heb gedaan.
Ook heb ik een waarborg van 3 maanden huur betaald die nooit op een aparte rekening werd geplaatst? Bij bankbeslag kan ik hier bij de verkoop van het pand teruggave eisen?

Veel vragen, hopelijk snel duidelijkheid!!

Alvast bedankt voor julliie antwoorden
Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 okt 2013 08:04

De elektriciteitsleverancier kan de stroomlevering afsluiten indien zijn facturen niet betaald worden,wie ook eigenaar is of wordt van het pand. U kan zich dan enkel keren tegen de huidige of de nieuwe eigenaar van het pand.

Indien de elektriciteitsleverancier de overeenkomst met de huidige eigenaar beëindigt,krachtens contract of gerechtelijk,dan kan u op eigen naam een nieuwe nood-overeenkomst sluiten. U plaatst de studenten dan voor de keuze een verdeelsleutel van uw elektriciteitsfactuur te aanvaarden en een maandelijks voorschot te betalen of de stroomtoevoer naar hun kamer af te sluiten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

joachim1
Topic Starter

#3 , 02 nov 2013 17:04

Dank voor uw antwoord. Helaas is dit niet echt een goede oplossing. Er zijn naast de studenten ook enkele bewoners die genieten van een OCMW uitkering en vermoedelijk slechte betalers zijn. Voor concierge op te treden is niet echt tijd. Er werd ook geinformeerd bij de electriciteitsleverancier om een nieuwe meter te laten plaatsen. Aangezien het tot 2 maanden kan duren voor de effectieve uitvoering en de kosten die hierbij komen kijken (extra brievenbus, electricien voor de aansluiting en het plaatsen van de meter op zich) is dit ook geen goede oplossing.

Op 10 november zullen wij dus geen elektriciteit meer ontvangen. Mijn contract vermeld dit nochtans. Het liefst van al zou ik naar een nieuw pand zoeken en dit pand met al zijn problemen verlaten. Is er echt geen mogelijkheid om de eigenaar in gebreke te stellen wegens ernstige nalatigheid (niet naleven van het contract) en onze overeenkomst te verbreken. In principe kan dit ten vroegste vanaf september 2014.

Heeft iemand weet of ik als schuldeiser (3 x maand huurwaarborg) mij via een aangetekend schrijven moet richten aan de notaris?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 nov 2013 19:55

Wat heeft die notaris u misdaan? De enige die je kan en moet in gebreke stellen is de verhuurder.
Hij moet zorgen dat je het rustige genot hebt van het gehuurde.
Het is nooit een goede zaak de meters op iemand anders naam te laten staan. Je had van in den beginne moeten eisen voor een eigen meter.
Je zou nog in kortgeding naar de vrederechter kunnen trekken, en vragen de uitvoering van het vonnis een paar weken uit te stellen, of zelf de nodige betalingen doen mij de stroomleverancier, en ze nadien terug vorderen van de verhuurder.

joachim1
Topic Starter

#5 , 03 nov 2013 10:39

Aangezien de notaris verantwoordelijk is voor de verkoop van het pand en het verdelen van de opbrengsten ervan onder de schuldeisers (bank, nutsbedrijven, ....) ging ik ervan uit dat ik mij dan ook tot hem moet richten voor het terugvorderen van mijn waarborg. Natuurlijk zou dit niet persoonlijk aan hem gericht zijn. Of moet ik mij enkel aan de verhuurder?

Wat betreft de electriciteitsmeter. Zelf de nodige betalingen doen is ook helaas geen optie. Dit is ondertussen teveel opgelopen, bovendien heb ik geen enkele garantie (net zoals mijn waarborg) dat ik dat kan terugvorderen van de verhuurder. Ik heb gehoord dat hier ook een rangorde geldt. Als huurder ben je een van de laatste rechthebbenden?

Mijn enige mogelijkheid blijkt dus via een vrederechter te gaan om mijn handelshuurovereenkomst te ontbinden? Denk je dat ik met dit dossier sterk in mijn schoenen sta? Kan de verhuurder verplicht worden om het handelshuurcontract verder na te leven? Of de huurovereenkomst te laten beeindigen. Natuurlijk zou ik liever blijven en rustig uitkijken naar een nieuw pand maar mijn opties (zelf een nieuwe meter plaatsen, een contract op mijn naam te nemen, ...) lijken mij enkel veel geld te kosten.

chantika

#6 , 03 nov 2013 11:24

Een tweedehands stroomgenerator kopen en en als de problemen opgelost zijn die terug verkopen.

Jef 007

#7 , 03 nov 2013 11:49

die stroomgenerator kan je zelfs nog aftrekken van je belastingen

joachim1
Topic Starter

#8 , 03 nov 2013 12:15

Teveel lawaai en waar moet ik die plaatsen? Helaas is daar niet echt een mogelijkheid toe.

chantika

#9 , 03 nov 2013 15:30

Van zodra er een nieuwe eigenaar is zullen de problemen met de nutsvoorzieningen wel opgelost worden. Van af 10 november kan je een vermindering van de huurprijs vragen wegens genotsderving. Je hebt ook nog je achteruitlopende tussenmeter (elektriciteit). Die kan je gemakkelijk aanpassen dat hij vooruit loopt. Praat eens met je buren. Plaats de meter bij je buren via een stekker in een van hun stopcontacten. Betaal een voorschot op je verbruik. Ik weet niet welke zaak je in dat pand uitoefent. Veel verbruik kan je in ieder geval niet hebben. Ik betaal ongeveer €100 per maand voor elektriciteit en gas en dit voor een klein woonhuis.

joachim1
Topic Starter

#10 , 03 nov 2013 16:54

In het beste geval wordt het pand inderdaad snel verkocht. Probleem is dat er elektrisch verwarmd wordt op de kamers. Nu met de wintermaanden kan dit dus enorm oplopen. Het contract van de studenten vermeld niets over elektriciteit, water of gas. Ik vermoed dat zij dus een soort all-in prijs betaalden. Er zijn dan ook geen aparte meters.
Kunnen zij overeenkomen met de notaris om deze all-in prijs met 100 euro te verminderen omwille van genotsderving?

chantika

#11 , 04 nov 2013 12:58

Er zijn naast de studenten ook enkele bewoners die genieten van een OCMW uitkering
Waarom die notaris lastig vallen? Aan wie moet je de huur betalen? Vraag een huurvermindering voor genotsderving aan de verhuurder. Laat de prijs die je betaalt voor water en gas aanpassen. Registreer de bijlage van de huurovereenkomst samen met huurovereenkomst en plaatsbeschrijving. Ook al moet je daarvoor een boete betalen. Dit komt zeker van pas. Studenten kunnen ook een huurvermindering vragen. Maar ze zouden ook de overeenkomst kunnen opzeggen eventueel via de vrederechter. De vaste bewoners klanten bij het ocmw krijgen een voorkeursbehandeling. Een woonhuis zonder stroom is volgens mij onbewoonbaar. Ofwel krijgen ze een nieuwe woonst aangeboden door hun sponsor ofwel een stroomaansluiting eventueel met budget meter. De ocmw klanten zouden al eens kunnen langs gaan bij het ocmw. Ocmw heeft veel ervaring met het afsluiten van tellers.

Terug naar “Huren”