Providers doen nog steeds hun eigen zin

oekandana
Topic Starter

#1 , 29 aug 2013 15:18

Ik was klant bij Belgacom van 19/03/2013 tot 10/05/2013. Ik kreeg eergisteren een creditnota waarin de decoder reeds werd verrekend tot eind September. Ik heb schriftelijk opgezegd, kreeg voor de maanden Juni en Juli geen facturen meer en zat te wachten op een afrekening. Deze is er nu gekomen onder de vorm van huur.
Ik stuurde een mail met 4 vragen naar Belgacom. Deze durven ze niet schriftelijk beantwoorden. Echter binnen de minuut kreeg ik telefoon. De uitleg luid dat ik een brief zou hebben ontvangen waarin staat dat ik het toestel zo snel mogelijk moest terugsturen. Niet gezien.
De uitleg luid verder dat ik klant blijf omdat ik het toestel blijf huren. Dus omdat het toestel nog bij me in huis staat concludeert Belgacom zo maar dat ik het nog steeds huur en factureert tot end September reeds a rato 8 euro / maand.
Is dat allemaal wet wettelijk in orde vraag ik me dan af.

Verder stel ik online vast dat er voor September 0 euro te betwisten is en voor Augustus slechts 7.33 euro. Nochthans word dit aan 8 euro nu reeds gefactureerd. Mogelijk word dit terugbetaald na inleveren van de decoder???

Belgacom belde mij op ipv schriftelijk te reageren. Nochthans staat duidelijk vermeld dat ze een mail sturen of een gratis sms. Ook hier zijn ze fout.

Bovendien beweerde de telefoniste dat de decoder verrekend is in de betwiste factuur. Tot 2x toe bevestigde zij dit. Hiervan vind ik niets terug, noch in de creditnota, noch in de factuur. Worden deze gesprekken opgenomen en hoe kan ik deze (laten) opvragen?

Ter vergelijking: Telenet stuurt een afrekening waarin het bedrag van de decoder is opgenomen. Na terugbrengen van die decoder word dat bedrag terugbetaald. Ik bedoel ....
Hoe moeilijk of hoe eenvoudig kan je het maken???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 29 aug 2013 16:04

De uitleg luid verder dat ik klant blijf omdat ik het toestel blijf huren. Dus omdat het toestel nog bij me in huis staat concludeert Belgacom zo maar dat ik het nog steeds huur en factureert tot end September reeds a rato 8 euro / maand.
Vermits je het toestel nog niet teruggebracht hebt, blijft huur verschuldigd.

P.

Lightning

#3 , 29 aug 2013 16:14

...De uitleg luid dat ik een brief zou hebben ontvangen waarin staat dat ik het toestel zo snel mogelijk moest terugsturen. Niet gezien...
De algemene voorwaarden bepalen dat U, ook zonder die brief, het toestel uiterlijk 3 dagen na het beëindigen van het contract terug moet bezorgen.

Reclame

oekandana
Topic Starter

#4 , 29 aug 2013 17:43

...De uitleg luid dat ik een brief zou hebben ontvangen waarin staat dat ik het toestel zo snel mogelijk moest terugsturen. Niet gezien...
De algemene voorwaarden bepalen dat U, ook zonder die brief, het toestel uiterlijk 3 dagen na het beëindigen van het contract terug moet bezorgen.
DAAR ZIT HEM NU NET HET PROBLEEM. DE DECODER MOET BINNEN DE 3 DAGEN BINNEN. mAAR DAN KAN ER GEEN ENKELE SPRAKE ZIJN VAN HUUR BETALEN.

Sorry, maar dit is tweeledig. Als ik volgens contract het toestel niet heb binnengegeven heeft Belgacom het recht mij een boete aan te smeren. Daar zal ik geen punt van maken. Maar als ik klant blijf dan blijf ik huren en kan er geen sprake zijn van boete gewoon omdat ik klant ben.
Verder als ik klant ben hoor ik maandelijks mijn factuur te ontvangen twv 8 euro huur en 0 euro abonnement. Of als ik geen klant ben verwacht ik een afrekening.

Wat doet Belgacom. Sinds medio April hoor ik niets meer. Tot in de maand Mei was reeds vooruit betaald.
In Mei komt er geen factuur.
In Juni komt er geen factuur.
In Juli komt er geen factuur.
In Augustus komt er na ruim 4 maanden geen boete maar een factuur voor 5 maanden huur.
Dit is volledige willekeur. Ze konden gerust 9 maand wachten en 80 euro rekenen voor 10 maanden huur. Dit vind ik onaanvaardbaar en het is Belgacom die administratief in gebreke blijft. Ze factureren niet, zogenaamd omdat er nog vooruitbetaald was. Ze horen dan een factuur op te stellen die zegt, goed, je hebt x euro vooruit betaald, minus 8 eurohuur = nog x euro in uw voordeel.

puttemanp

#5 , 29 aug 2013 19:34

Ik snap je redenering niet helemaal...

Tussen mei en VANDAAG (op een ander forum heb je gemeld dat je vandaag de decoder binnenbracht) heb je geen enkele actie ondernomen.

Je zegt zelf dat indien de decoder niet terug gebracht wordt, Belgacom het recht heeft een boete aan te rekenen.

Feit is dat de decoder bij jou blijven staan is. Je hebt de algemene voorwaarden (die je ondertekent hebt) niet nageleefd.

Ik veronderstel dat je bovenop de 5 maand huur nog een factuur zal krijgen van 50€ voor de forfaitare schadevergoeding zoals bepaald in de algemene voorwaarden.

P.

oekandana
Topic Starter

#6 , 29 aug 2013 19:49

A neen he. Als Belgacom huur wil voor de maand Mei moet Belgacom een factuur sturen. Als ze niet factureren kan ik niet betalen. Hoe simpel kan het zijn? Die forfaitaire boete dat is tot daar. Maar wat ze nu doen klopt helemaal niet. Nu nog een boete sturen en van twee walletjes eten?? ik dacht het niet hoor. Sturen ze een boete dan moeten ze die huur terugstorten. Die voor September klopt niet maar is wel reeds verrekend in de kredietnota, en de huur voor Mei, Juni en Juli kon ik niet betalen gezien er geen facturatie kwam. Sterker nog. In de creditnota is te lezen dat ik door hun rekenfout te veel betaald had. Het is pas op 22/08/2013 dat er een creditnota verzonden word waaruit blijkt dat het tegoed van ruim 30 euro geslonken is tot slechts 1.xx euro. In dit geval heb ik schade geleden door laattijdig van hun rekenfout ingelicht geweest te zijn. Tevens kan er bij aanrekenen van huur toch helemaal geen sprake van schade zijn aan de kant van de tegenpartij, want het toestel rendeert de hele tijd?

puttemanp

#7 , 29 aug 2013 20:20

Die voor September klopt niet maar is wel reeds verrekend in de kredietnota, en de huur voor Mei, Juni en Juli kon ik niet betalen gezien er geen facturatie kwam
Wat is het nu... kredietnota of factuur (ik denk dat je al vanaf het begin de begrippen door elkaar haalt)?
Tevens kan er bij aanrekenen van huur toch helemaal geen sprake van schade zijn of wel volgens jou?
Schadevergoeding is forfaitair opgesteld, losstaand van de schade, louter voor het feit dat jij in fout bent door de decoder ruim 3 maand te laat binnen te brengen. Bij het ondertekenen van het contract heb jij je akkoord verklaard van bij niet binnenleveren van de decoder binnen de 3 werkdagen, 50€ te betalen.

Het gaat hier duidelijk om een geval van 'de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet'. Je bent gewoon in de fout gegaan.

P.

oekandana
Topic Starter

#8 , 29 aug 2013 21:45

Jij ook, ik citeer even de contraktregeling van Belgacom:
De Klant dient de Decoder, in zijn oorspronkelijke staat, afgezien van de normale sleet, in een door Belgacom erkend verhuurpunt of volgens de hem meegedeelde modaliteiten op een hem meegedeelde plaats terug te bezorgen, en dat binnen drie werkdagen volgend op het einde van het Contract, wat ook de oorzaak daarvan is. Indien de teruggave niet binnen deze termijn gebeurt, wordt een bedrag van 149 EUR gefactureerd aan de Klant. De Klant dient Belgacom schadeloos te stellen voor elke schade of elk defect aan de Decoder die niet het gevolg is van normaal gebruik.
In een verhuurpunt of een medegedeelde plaats impliceert voor eerst dat er een brief moet komen waarin Belgacom de opzeg bevestigd en de manier waarop de decoder moet worden ingeleverd. Op die brief of een eindfactuur, iets dergelijks heb ik maanden gewacht. Bovendien heb ik schriftelijk gevraagd of mijn contract nu wel dan niet is beeindigd. Temeer omdat wanneer ik inlogde bij belgacom mijn internet everyware met simkaart ook nog steeds actief stond.
Niks forfaitair. Trouwens, waar haalt Belgacom het recht haar eigen rekenfout te gebruiken om niet gefactureerde huur mee te vereffenen?
Omdat ik een fout maak mag Belgacom ook in de fout gaan? Als ik bankroet ga mag Belgacom dat ook bvb? Wat een kinderachtige reactie geef jij nou de hele tijd?
Ik citeer de vierde post in deze topic
Sorry, maar dit is tweeledig. Als ik volgens contract het toestel niet heb binnengegeven heeft Belgacom het recht mij een boete aan te smeren. Daar zal ik geen punt van maken.
Met je zwarte ketel spreekwoord ontwijkje gewoon handig de vraagstelling over wat Belgacom zich al dan niet kan/mag permiteren omdat je daar zelf geen weerwoord voor kan bedenken. Da's al. En daar gaat het van bij begin over, ik citeer even de topictitel:

KimSe

#9 , 30 aug 2013 10:54

Los van het feit of TS hier al dan niet in de fout is gegaan wil ik toch ook even reageren op de topictitel... Ik heb ook een beetje dat gevoel bij Belgacom namelijk.

Toen mijn vriend en ik zijn gaan samenwonen (ondertussen 2 jaar geleden) hebben we 1 van de 2 aansluitingen bij Belgacom opgezegd. De decoder werd binnengebracht in een Belgacomshop. (Op eigen initiatief want inderdaad, veel medewerking moet je niet verwachten)
Bijna 2 jaar horen we niks tot we een gepeperde factuur krijgen voor verbruik (abo) en huur! We protesteren en melden onze opzeg vanaf datum x.
Krijgen een creditnota terug voor het verbruik, joepie, maar de huur van de decoder wordt wel aangerekend.
Ook hier wordt opnieuw geprotesteerd want de decoder werd binnengebracht...
Daar vinden ze bij Belgacom niets van terug!
Wij hebben een document gekregen dat de decoder werd binnengebracht, dat wéét ik, maar hoewel we ons al suf hebben gezocht vinden we dit niet meteen terug...
Ondertussen wachten we nog op reactie van Belgacom op ons laatste schrijven en we hopen in ieder geval dat we dat document nog terugvinden...

Ik vraag me echter af wat ze gaan doen in geval van niet...
Blijven huur aanrekenen voor een toestel dat we al 2 jaar niet meer hebben???

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 aug 2013 11:52

Ik heb enkele jaren geleden al onze B abonnementen opgezegd.
Antwoord via mail en redelijk snel dat alles ok was en ik afrekening ging krijgen. Wat ook gebeurde.

Edoch wij bleven echter een B factuur krijgen voor internet...
Na veel getelefoneer en mails bleek dit voor de verbinding te zijn en niet voor het verbruik.
In het hoofdkantoor keken ze na of ik nog een abonnement had bij B ... neem u hebt geen abonnement meer.
He dat is raar want ik moet nog wel betalen... neen dat kan totaal niet...
Ik tover de factuur boven en vraag of het logo met adres en BTW nr hen gekend is ... ja maar dat IS geen factuur van ons ...
Maar mijnheer dat is een factuur van S .... ja dat is een firma die nu ook van B is maar daar kunnen we niets van zien.
Waar kan ik dan terecht ... bij B mijnheer.... en waar ben ik nu ...
Volgende stap:
Nadat ze in den treure hadden ontkend er iets mee te maken te hebben ... wel ik heb hier een brief van B die zegt dat ze vanaf dan nog een factuur gingen sturen voor verbinding en huur..gezien ze nu één firma waren. Brief getoond .... wat is het logo - het btw/ondernemingsnummer hierop wel ook B net hetzelfde wat hier op de gevel staat- op uw uniform enz enz
Na ongeveer 6 maanden is alles dan geregeld....

oekandana
Topic Starter

#11 , 02 sep 2013 17:21

Ik zou geen klant meer zijn dus en toch nooit een afrekening gezien Franciscus. Wel krijg ik 8 euro/maand maar nooit een factuur van gezien.
Bovendien zit er vandaag al een brief in de bus dat mijn aanvraag voor opzegging ontvangen is. Ook 4 maand na dato. Dus de decoder binnen en dan pas word deopzegging aanvaard. Ik dacht dat daar de opzegbrief voor diende. Die was blijkbaar enkel voor telefonie en internet, niet voor tv of decoder dus.
Maar hier spreekt Belgacom zichzelf tegen. Bij laattijdig binnenbrengen, dus niet binnen 3 dagen na opzegging (schriftelijk neem ik aan) heeft Belgacom het recht 160 euro schadevergoeding aan te rekenen. Ik citeerde het gisteren nog. Dat wijst er op dat de datum van de brief geldig is. Belgacom pleegt dus contractbreuk om alzo de centen, voortvloeiende uit een rekenfoutje bij de facturatie te kunnen gebruiken voor de huur waarop ze zogezegd recht zouden hebben. Ik herhaal hierbij mijn initiele vragen.

-Mag Belgacom de centen voor abo, verkregen door een rekenfout, gebruiken om de huur van de decoder mee te dekken zonder dat ik daar weet van heb?
-Was de opzegbrief geldig en kijk ik tegen een mogelijke boete aan van 160 euro (zie het eigenste Belgacom abonnement)
-Heeft Belgacom recht op die huur gelet op de opzeggingsbrief 4 maanden eerder en gelet op het feit dat daar nooit facturatie van is geweest?
-Heeft Belgacom 4 maanden na opzeg nog het recht om met die boete af te komen of is dat reeds te laat?
maw. wat kan ik doen tegen de praktijken van deze provider en wat kan ik doen om de rekenfout en eventueel onterechte huur terug te vorderen?

Ik ben reeds beschuldigd geweest in de fout te zijn (beide partijen hebben fouten), er zijn lotgenoten die reageren. Allemaal interessant, maar ik post op dit juridisch forum omdat ik er van uit ga dat hier mensen aanwezig zijn die mij objectief (niet subjectief) kunnen adviseren. Die moeten nog wakker worden precies??

PS: er werd reeds 8 euro aangerekend voor September.

Terug naar “Andere”