Heb destijds ook miserie meegemaakt met huiseigenaars, die bij vertrek ook allemaal kosten wilden aanrekenen. De meesten vielen onder 'normale slijtage'.
Ben hiervoor destijds naar de huurdersbond gegaan, en wat ze me daar vertelden is dat een huurwaarborg in principe alleen maar dient om huurgeld te dekken dat om de één of andere reden niet betaald zou zijn.
En het inhouden van een huurwaarborg kan ook alleen maar als je een vonnis van de rechter hebt.
Dat gezegd zijnde : als er een huurwaarborg is, kan die enkel vrijgegeven worden als beide partijen ondertekenen, en als er geen consensus kan worden bereikt dient er dus eerst langs de rechtbank te worden gegaan.
In mijn geval is het geëndigd dat we tegen alle normale slijtage-kosten zijn ingegaan, zij hebben ons toen een document bezorgd waarin stond dat ze x euro van ons wilden ter herstelling van zaken x en y (bij ons was er geen plaatsbeschrijving gebeurd). Wij zijn toen met dat ondertekende document naar de bank gegaan en die hebben ons geld zonder vragen te stellen terugbetaald.
Zeggen dat het moeilijk gaat, da's nogal makkelijk. Mijn huisbazin was ook 80+, in een rusthuis en slecht te been, maar een handtekening zetten kost geen moeite.
Misschien weet ze zelfs niet dat haar eigendom verhuurd is geweest