Gisteren in een vervelende situatie beland in een restaurant in Belgie. Ik had geen cach bij me en zij konden alleen cache als betalingsmiddel accepteren. Toen mijn dochter en ik weg wouden gaan om geld te pinnen werd ons gevraagd of dochterlief achter kon blijven, zodat ze zeker wisten dat ik terug kon kwam. Ik ben toen tot mijn grote spijt geflipt: het voelde voor mij als het gijzelen van een mens en ook nog wel een minderjarig kind, die je dus niet zomaar alleen laat. Ik heb daar (t.b.v. de verwerking) wat juridische vragen over
wat je rechten en plichten zijn nadat je wat geconsumeerd hebt in een restaurant:
- kan een restaurant een onderpand vragen/eisen als je het pand verlaat om geld te halen om te komen betalen
- is er sprake van kidnapping (of ander juridische onjuistheid) als kindlief tegen mijn wil daar uiteindelijk achterblijft totdat ik terugkom om te betalen
- wordt het niet eens tijd dat restaurants verplicht worden aan te geven dat digitaal betalen niet mogelijk is. Hier stond niks op de deur of op de menukaart. Ik was toch heeeel graag gewaarschuwd. Ik wil niet met een schuld opgezadeld worden en dat mensen daardoor macht over me krijgen. Tot die tijd moet ik dus van te voren vragen of ik anders dan cache kan betalen.