kind als onderpand in restaurant ???

ettekerst
Topic Starter

kind als onderpand in restaurant ???

#1 , 22 jun 2013 10:29

Gisteren in een vervelende situatie beland in een restaurant in Belgie. Ik had geen cach bij me en zij konden alleen cache als betalingsmiddel accepteren. Toen mijn dochter en ik weg wouden gaan om geld te pinnen werd ons gevraagd of dochterlief achter kon blijven, zodat ze zeker wisten dat ik terug kon kwam. Ik ben toen tot mijn grote spijt geflipt: het voelde voor mij als het gijzelen van een mens en ook nog wel een minderjarig kind, die je dus niet zomaar alleen laat. Ik heb daar (t.b.v. de verwerking) wat juridische vragen over

wat je rechten en plichten zijn nadat je wat geconsumeerd hebt in een restaurant:
- kan een restaurant een onderpand vragen/eisen als je het pand verlaat om geld te halen om te komen betalen

- is er sprake van kidnapping (of ander juridische onjuistheid) als kindlief tegen mijn wil daar uiteindelijk achterblijft totdat ik terugkom om te betalen

- wordt het niet eens tijd dat restaurants verplicht worden aan te geven dat digitaal betalen niet mogelijk is. Hier stond niks op de deur of op de menukaart. Ik was toch heeeel graag gewaarschuwd. Ik wil niet met een schuld opgezadeld worden en dat mensen daardoor macht over me krijgen. Tot die tijd moet ik dus van te voren vragen of ik anders dan cache kan betalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2013 12:28

Heb dat ook eens meegemaakt in een restaurant. Elektronisch betalen ging zogezegd niet. Rekening stond ook op een stukje papier, gewoon uit een schrift gescheurd. Omdat ik niet voldoende contant geld bijhad, weigerde uitbater mij te laten vertrekken. Heb dan de politie gebeld, en plots was de man heel wat gedienstiger, en was er plots weer verbinding met zijn betaalterminal.
Die man probeerde gewoon een zaakje in het zwart te doen.

denlowie

#3 , 22 jun 2013 13:03

Die man probeerde gewoon een zaakje in het zwart te doen.

En daar heb je bewijzen van !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Vandebos

#4 , 22 jun 2013 15:15

Kunnen we terugkeren naar de vraag van TS?

Franciscus

#5 , 22 jun 2013 17:16

regelgeving in Nederland.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wettig_betaalmiddel" onclick="window.open(this.href);return false;.

Het staat een winkelier vrij om een betaalkaart of een kredietkaart te aanvaarden (giraal geld).
Het is enkel verplicht bankbiljetten en munten te aanvaarden.

In principe had hij best de politie erbij gehaald want niet betalen is strafbaar en wanneer u dus het restaurant verlaat kan u vervolgt worden.
Is flessentrekkerij of afzetterij is dus een vorm van bedrog Art. 508bis. <W 23-03-1936, enig art.> Met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tweehonderd [euro] tot vijftienhonderd [euro] of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die......

Nu het tegenhouden van een persoon en dan nog een kind is er weer ver over........ of iets in pand houden is niet direct de bedoeling ...ook u de afwas laten doen kan niet.

Nu u 'kon' betalen met een bankkaart maar DAT moet een winkelier eender welke winkel NIET aanvaarden.

Vandebos

#6 , 22 jun 2013 20:19

Normaliter dient het achterlaten van een identiteitskaart voldoende te zijn.

WP002

#7 , 23 jun 2013 00:08

Normaliter dient het achterlaten van een identiteitskaart voldoende te zijn.
Dat was ook mijn eerste idee, en dat is wat ik zou doen (hoe kan je immers cash gaan halen als je het restaurant niet mag verlaten zonder beticht te worden van flessentrekkerij), maar dan dacht ik "dat zal weer té logisch zijn".

Franciscus

#8 , 23 jun 2013 22:17

En u dient in België steeds uw identiteitskaart bij te hebben.
Dit document kan NIET als onderpand dienen of worden bijgehouden.

ettekerst
Topic Starter

#9 , 23 jun 2013 23:35

Oke, zogauw ik het pand verlaat ben ik al in overtreding met maximaal 3 maanden cel als gevolg. Dat gevoel wist de eigenaar ook naadloos op mij over te dragen en maakte mij compleet overstuur. Wat kan je doen ?
- geld lenen van eigenaar of iemand in restaurant: je kan dan iets gelijkwaardigs in onderpand geven, en de rekening betalen. Er is dan niemand in overtreding en relaties zijn weer gelijkwaardig.
- inderdaad iemand achterlaten van het gezelschap en gaan pinnen: maar dan natuurlijk geen minderjarig kind, die je eigenlijk helemaal niet alleen mag achterlaten. Ook lastig als je alleen bent.
En anders gewoon dus de politie bellen. Moeten die het maar oplossen. Ik ga in ieder geval niet meer het pand uit zonder de bon betaald te hebben...dan heb je gewoon eigenlijk direct een strafblad.

Oke nu even de strafbare feiten die in dit geval gepleegd zijn:
- ik heb het pand verlaten zonder betaald te hebben
- de eigenaar heeft waarschijnlijk zwart mijn betaling willen innen (inderdaad wisten ze de bon niet terug uit het systeem te halen toen ik, nadat ik gepint had, wou betalen)
- De eigenaar heeft mijn kind 'gekidnapt'
Kan een leuk juridische zaakje worden, maar daar zit ik echt niet op te wachten. Ik zou wel heel graag willen dat je als consument hier ook enige (wets-)bescherming kan genieten.

eylis

#10 , 24 jun 2013 09:56

beste ettekerst, als consument geniet je hier in Belgie absoluut (wets-)bescherming.
Maar de situatie is geescaleerd doordat u een belangrijke vraag niet hebt gesteld wanneer u het restaurant binnenstapte...

Ik zou het niet in mijn hoofd krijgen een restaurant binnen te stappen zonder CASH geld in mijn portemonnee en eerst mijn buikje rond te eten .
Gesteld dat ik toch zonder een euro op zak rondwandel in het buitenland: dan vraag ik eerst: kan ik hier elecronisch betalen.
Want in belgie is een zaak inderdeed niet verplicht electronisch bankieren te voorzien.
Dan had u even kunnen pinnen voordat u ging eten; Want beeld nu eens in, stel dat de pinautomaat léég of defect was....
Wat de restauranthouder deed, was zeker fout; Maar wat kon hij doen? wat het ID betreft: in Nederland heeft niet iedereen verplicht een ID: (rijbewijs of ander document volstaat nog altijd)
en laten we wel wezen, u bent gewoon gaan pinnen en uw dochter heeft netjes gewacht in het restaurant.... Ze waren vast niet van plan haar in het varkenshok op te sluiten totdat de politie kwam...

Jabo

#11 , 19 jul 2013 13:50

Het is mij ook wel eens overkomen dat ik alleen plastic in m'n portemonnee had terwijl alleen cash geaccepteerd werd. In alle gevallen lieten ze mij gewoon even geld laten pinnen.
Wel heb ik de vraag als men dan een onderpand vraagt of die verantwoordelijkheid van/ over dat onderpand dan ook ten laste is van de restauranthouder?
Jabo

Terug naar “Andere”