Recht van doorgang is niet hetzelfde als recht van parkeren.

Kim M.
Topic Starter

Recht van doorgang is niet hetzelfde als recht van parkeren.

#1 , 27 mei 2013 19:16

Mag iemand die recht van doorgang heeft over mijn oprit deze gedeeltelijk bezetten door er zelf of bezoekers op te laten parkeren?

Wij hebben een lange oprit naar ons serrebedrijf. Er staat een huis volledig aan het begin van de oprit die aan de straatkant gelegen is. Om hun garage te kunnen bereiken moeten ze over mijn oprit rijden. Die persoon parkeert soms haar eigen auto of auto’s van bezoekers op onze oprit. Er is nog voldoende ruimte voor mij als doorgang. Ik veronderstel dat die persoon enkel recht van doorgang heeft en mijn oprit zeker niet mag gebruiken als parkeerplaats?

In het verleden is er al een aanrijding gebeurd met een geparkeerde wagen. Vandaar in het wil verbieden dat er mag geparkeerd worden. Hoe pak ik dit het beste aan?
Alle oplossingen zijn welkom! Aangezien er niet te praten valt met deze persoon.

Ook heb ik de vraag of het mogelijk is om via gerechtelijke stappen het recht van doorgang op te zeggen Aangezien door aanpassingen mogelijk is dat deze persoon via zijn eigen erf zijn erf te betreden.

Moet ik over de volledige lengte recht van doorgang geven of enkel waar de garage zich bevind? Als ze aan de straatkant in de haag een doorgang maken kunnen ze op deze manier hun voordeur bereiken.

Zie bijgevoegde afbeelding

Afbeelding

Bij voorbaat dank!

Kim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2013 21:50

Recht van overgang laat niet toe dat men op de weg parkeert. Men mag de weg gebruiken om naar een ander perceel te gaan / rijden, dat is alles.
Hoever dit recht loopt moet uit de akte blijken.
Afschaffen van dit recht lijkt me niet mogelijk te zijn.

Turaki

#3 , 27 mei 2013 22:36

Misschien dat het volgende helpt:

http://www.elfri.be/een-voertuig-van-uw ... eldwetboek" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel de tekst iets aanpassen.

Reclame

Franciscus

#4 , 27 mei 2013 22:45

en ook
http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar zeker eerst uw akte nakijken.
en ook
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8514,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

Kim M.
Topic Starter

#5 , 01 jun 2013 12:41

Misschien dat het volgende helpt:

http://www.elfri.be/een-voertuig-van-uw ... eldwetboek" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel de tekst iets aanpassen.
Bedankt, Het lijkt inderdaad goed om eerst een plaatje te plaatsen met een parkeerverbod. Natuurlijk is het een hele rondslomp om de politie te bellen. Stel dat ik de politie bel en de auto is al terug vertrokken als de politie aankomt...

Ik wil echter zo veel mogelijk conflict vermijden dus denk ik dat ik het er best ga bij laten. Het belangrijkste is nu de vraag wie verantwoordelijk is bij een aanrijding met een wagen die er geparkeerd staat. Ook indien het niet staat aangegeven dat er niet mag geparkeerd worden.

Bij voorbaat dank.

Turaki

#6 , 01 jun 2013 13:12

Tja, als je tegen een auto rijdt die je goed kon zien staan, kan je moeilijk spreken van een onvoorzienbare hindernis. Zelfs als er staat dat je er niet mag parkeren. De overtreding van de ene geeft u (of iemand anders) niet het recht om zelf een overtreding te begaan.

Kim M.
Topic Starter

#7 , 09 jun 2013 14:57

Het gaat hier om echt krapuul. Vorig jaar hebben ze een boom omgezaagd op onze grond en nu blijkt dat ze ook een grenspaal verplaatst hebben om grond af te nemen. Bovendien hadden ze een petanque baan aangelegd die voor de helft op onze eigendom lag.

mava105

#8 , 09 jun 2013 15:43

Welke tekst staat er in uw notariële akte betreffende dit recht van doorgang?
Misschien staat er wel in dat ze er alleen maar met een fiets of kruiwagen over mogen. :D

eylis

#9 , 09 jun 2013 17:56

en wat me benieuwt...hoe hebben ze je vergoed voor het omzagen van de boom op je land? En wat met de petanquebaan op je land? Daar heb je toch grote kweekbakken met tarantual's op gezet? Enne gernspaal verzet? En wat is hun uitleg hiervoor? Vergissingske?
Daar heb je toch allemaal PV's van laten opmaken en ermee naar de vrederechter?
Dat zijn zeer onbeleefde mensen...

Franciscus

#10 , 10 jun 2013 00:21

Verzetten van een grenspaal kan strafrechtelijk vervolgt worden.
Ook burgerlijk kan u betrokkenen voor de burgerlijke rechtbank dagen.

art 545 strafwetboek vaststelling laten doen door politie

eens lezen
http://books.google.be/books?id=bxLN5I3 ... 45&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;
en

AFDELING VIII. - VERNIELING VAN AFSLUITINGEN, VERPLAATSING OF VERWIJDERING VAN GRENSPALEN EN HOEKBOMEN.

Art. 545. Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot tweehonderd [euro] of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die geheel of ten dele grachten dempt, levende of dode hagen afhakt of uitrukt, landelijke of stedelijke afsluitingen, uit welke materialen ook gemaakt, vernielt; grenspalen, hoekbomen of andere bomen, geplant of erkend om de grenzen tussen verschillende erven te bepalen, verplaatst of verwijdert. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Art. 546. Wanneer de feiten, in het vorige artikel omschreven, gepleegd worden met het oogmerk om een bezitsaanmatiging op een erf te plegen, is de straf gevangenisstraf van een maand tot een jaar en geldboete van vijftig [euro] tot tweeduizend [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Terug naar “Andere”