aangifte kosten thuiswerk

compulo
Topic Starter

aangifte kosten thuiswerk

#1 , 02 mei 2013 19:39

hallo,

Per week werk ik 1 of 2 dagen van thuis uit . Thuis, dat is een appartement dat ik huur . Kan ik allerhande beroepskosten inbrengen ( deel huur, verwarming, water enz ) en indien affirmatief, hoe wordt deze inbreng van kosten dan berekent en ingevuld op je belastingaangifte ?

groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 02 mei 2013 21:21

Het inbrengen van beroepskosten (als werknemer) begint pas euro's op te brengen indien je méér kosten kan ingebracht krijgen dan de (vrij hoge) forfaitaire aftrek voor "kosten Eigen aan de werknemer"

Berekening forfaitaire aftrek beroepskosten (die je dus niet moet bewijzen)

Voor bezoldigingen van werknemers en baten, wordt er gewerkt met een degressief percentage (de volgende bedragen zijn geïndexeerd voor aanslagjaar 2013, inkomstenjaar 2012):

28,7 % voor de eerste schijf van 5.490 EUR;
10 % voor de schijf van 5.490 EUR tot 10.910 EUR;
5 % voor de schijf van 10.910 EUR tot 18.150 EUR;
3 % voor de schijf boven 18.150 EUR.

Belastingplichtigen met een groot bedrag aan beroepsinkomsten, hebben op basis van de hierboven vermelde percentages recht op een enorm forfait. (bv. een belastingplichtige met baten ten belope van 100.000 EUR, heeft recht op een forfaitaire aftrek van 4.914,13 EUR ) Om dat enigszins te temperen, wordt het forfait per categorie van beroepsinkomsten beperkt tot 3.790 EUR (voor aanslagjaar 2013).

Peter75

#3 , 15 mei 2013 21:20

OK
Maar hoeveel kan men dan inbrengen in €?

een deel van de waarde van je woning?
Heel het aankoopbedrag van je bureau?
Andere zaken?

Reclame

zertyx

#4 , 16 mei 2013 13:06

Eerst en vooral een belangrijke bemerking: u huurt een appartement. Het is belangrijk om na te gaan of uw huurcontract iets vermeldt in de zin dat de bestemming niet mag worden gewijzigd. Allicht huurt u het appartement voor bewoning. U zou de bestemming wijzigen indien u het appartement voor beroepsdoeleinden gaat gebruiken.

Zolang u dit niet fiscaal aangeeft, is er niets aan de hand. Wanneer u echter een deel van de huur als beroepskost gaat aftrekken, zal de fiscus de verhuurder op dit bedrag belasten in plaats van op het kadastraal inkomen (bij een particulier is belasting op het werkelijke huurgeld aanzienlijk minder voordelig; indien de verhuurder een vennootschap is, is dit niet van belang omdat die altijd op de werkelijke huuropbrengst worden belast). De verhuurder zal u in voorkomend geval aansprakelijk stellen voor de bijkomende belasting.

U bekijkt dit mijns inziens dus best op voorhand met de verhuurder. Eventueel kan u het contract laten splitsen in een gedeelte voor bewoning en een gedeelte voor beroepsmatig gebruik (waarbij het belastingnadeel van de verhuurder zal verrekend zijn in de huurprijs van het tweede gedeelte).

Daarna kan je als volgt te werk gaan.

Eerst bepaal je het gedeelte van je woning dat beroepsmatig wordt gebruikt, bij voorkeur aan de hand van plannen met aanduiding van bv. bureauruimte. Je komt dan bv. op 10% of 15% en past dit percentage toe op de kosten die verband houden met de woning of het appartement:

- indien huurder: % van huurgeld of 100% in geval van gesplitst huurcontract
- indien eigenaar: interesten op de lening (indien er twee of meer ontleners zijn, gaat het maar om het percentage uw gedeelte van bv. 50% van de interesten)
- onroerende voorheffing
- provinciebelasting
- brandverzekering
- gas
- water
- elektriciteit
- eventuele kosten van onderhoud/herstellingen met betrekking tot de ruimte
- kosten gemeenschappelijke delen / syndicus, ...

Daarnaast kan ingebracht worden, aan een ander percentage dat je zelf verantwoordt aan de hand van het privé-gebruik dat je er ook van maakt:
- bureaumeubel / bureaustoel
- pc / laptop en ander computermateriaal
- gsm
- telefoonkosten
- internetverbinding
- onderhoud en poetsen bureau
- bureaubenodigdheden

Het kan ook helpen om meteen een attest van de werkgever mee te sturen, met daarop het aantal werkdagen en afzonderlijke vermelding van het aantal dagen dat u thuis hebt gewerkt. De aanvaarding van het percentage zal hier misschien van afhangen.

Eventuele vergoedingen van de werkgever moeten van de kosten worden afgetrokken. De fiscus kan naar aanleiding van een controle uw werkgever aanschrijven om alle nodige inlichtingen in te winnen.

Je verliest uiteraard het kostenforfait en de eventuele tussenkomst van de werkgever in het openbaar of gemeenschappelijk vervoer zal niet meer vrijgesteld zijn; vergeet dus ook niet uw verplaatsingskosten uit te rekenen en in te brengen (auto / treintraject / fiets aan 0,15 EUR/km * aantal werkdagen op kantoor * 2).

Representatiekosten (bv. geschenken aan collega's bij geboorte of huwelijk) kunnen ook nog in de kosten gebracht worden aan 50%.

Na uw berekening vul je het totale bedrag in Vak IV, code 1258 (of 2258). Je voegt een berekeningsnota bij de aangifte waarbij je eventueel hier en daar uitleg geeft over hoe je aan bepaalde bedragen of percentages komt, of je houdt deze nota minstens ter beschikking (net als alle andere verantwoordingsstukken zoals huurcontract, facturen, ...

Jef 007

#5 , 18 mei 2013 23:37

ik vind dat er nogal royaal wordt omgesprongen met diverse ' misschien' aftrekbare kosten
is er hier sprake van een loontrekkende of een zelfstandige?

zertyx

#6 , 19 mei 2013 00:23

Ik ben loontrekkende. Ik voeg wel een geschreven nota van vijf of zes blz. toe waarin ik alles duidelijk motiveer en ik ben ook eens naar het controlekantoor moeten gaan met alle stavingsstukken.

Zoals gezegd moet het wel overeen stemmen met de werkelijkheid want mijn werkgever werd hierbij ook betrokken om een en ander na te gaan.

basejumper

#7 , 20 mei 2013 21:19

Beste

even googelen op "werkelijke beroepskosten" en u zal een zee van informatie vinden. Zo uitgebreid dat het hier onmogelijk kan overgenomen worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Crumpler512

#8 , 13 apr 2016 11:36

Hoe ziet zo'n onkostennota er juist uit?
Stel: ik geef thuis muzieklessen en wil gebruik van de ruimte (die ik NIET huur) dus elektriciteit en verwarming inbrengen als kost. Wat moet er op die nota juist staan?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”