Vraag over aanmerking beschutte werkplaats

Gradofanatic
Topic Starter

Vraag over aanmerking beschutte werkplaats

#1 , 09 nov 2012 11:43

Hallo allemaal,

Ik heb na mijn middelbare studies onmiddellijk werk gevonden in een redelijk grote fabriek als onderhouds technicus.

Nu dit ging mij helemaal niet af, ik was daar ook het slachtoffer van pesterijen. Voor een of andere reden kon ik niet functioneren zoals één van mijn collega's.
Mijn contract werd daar niet verlengd en ik vond geen werk. Toen ben ik in een diepe put gevallen. En was het zover gekomen dat ik dringend naar een psychiatrische instelling moest voor een diagnose.

Het resultaat: Asperger syndroom, klinische depressie, grote sociale fobie.

Na enkele maanden mocht ik deze instelling verlaten, alé mocht, ik moest omdat er geen afdeling was voor personen met autisme en ik nergens anders thuishoorde.

Daarna heb ik gaan verder studeren, gaan werken, verder studeren, werken,... tot ik nog maar 20 studiepunten had. Geen van beide lukte dus. Ook niet met tal van begeleiding van onder andere GTB en "deploeg".

Nu zou ik dolgraag deze cyclus doorbreken, deze cyclus van falen. Wat ik graag zou willen doen is in een beschutte werkplaats gaan werken, voor onbepaalde duur. Nu had ik graag geweten of ik hier in aanmerking voor kom.

Weetjes:
-Ik krijg op het moment een vervang inkomen van het FOD
-Ik krijg een verhoogde tegemoetkoming van de CM
-Ik heb officieel een arbeidershandicap
-Ik ben bij het VAPH
-Ik ben ook maaglijder
-Volgens iemand van het ACV was ik voor 33% gehandicapt
-Na drie jaar begeleiding ben ik nog altijd niet van mijn sociale fobie van af, uit zich in licht trillen in sociale situaties

Ik heb gewoon behoefte aan is iets positiefs in mijn leven, zoals een job vinden en die kunnen volhouden... Dat zou voor mij al een heel grote stap zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 nov 2012 11:22

als je een erkenning hebt van het VAPH, kom je ervoor in aanmerking (nuja, in theorie kan iedereen daar werken, maar om subsidies voor je te krijgen, heb je minstens een erkenning van het VAPH nodig).

Dus ja, je kan dit proberen :).

lachertje

#3 , 14 apr 2013 22:22

jpv mag ik even een opmerking aan toevoegen?
mijn dochter heeft een vahp, maar dit is niet automatisch gelijkgesteld met beschutte werkplaats
zij heeft opleidingsvorm 3 gedaan (type 1 kind) en omdat zij geen getuigenschrift heeft behaald in buitengewoon onderwijs
alleen een attest dat zij het schooljaar heeft volbracht
kan zij gelijkgeschakeld worden met een beschutte werkplaats.

Reclame

lachertje

#4 , 14 apr 2013 22:25

nog even iets toevoegen
GTB en de ploeg, ook mijn dochter heeft dit allemaal gedaan
het probleem met haar is dat zij te goed was voor een beschutte werkplaats en te slecht op het gewoon werkplek
en dit alles duurt al maar dan 5 jaar, ben nu pas maar te weten gekomen via via dat zij daar aanspraak op kon maken
op gebied van begeleiding, van gtb en de ploeg breekt er mijn mond niet over
dit kon en kan ik beter echt was gewoon een ramp

Elthyr

#5 , 16 mei 2013 16:53

Een kleine aanvulling:
Om in aanmerking te komen voor een tewerkstelling binnen de beschutte werkplaats moet men voldoen aan de voorwaarden van het Vlaams Subsidieagentschap voor Werk en Sociale Economie. De VDAB leidt deze procedure in. Als je een arbeidshandicap kan je maar hoef je niet noodzakelijk hiervoor in aanmerking te komen. De VDAB kent immers een van de bijzondere tewerkstellingsondersteunende maatregelen (BTOM's) toe. Eén daarvan is de Beschutte Werkplaats. Het VAPH is sinds een aantal jaar niet meer bevoegd voor arbeid en sociale economie.
(bron : http://vlab.be/nl/jobswie" onclick="window.open(this.href);return false; )

Wat betreft de combinatie ASS (waaronder asperger) en beschutte werkplaats ben ik zelf vanop afstand betrokkene, maar heb ik de indruk
dat dit soms wringt.

Terug naar “Werkloosheid”