Bijkomend vraagje: oorspronkelijk was het appartement verhuurd met een contract van bepaalde duur van 1 jaar. Na 1 jaar is dat gewoon blijven lopen. Is het dan zo dat het telkens vernieuwd wordt voor 1 jaar of wordt het automatisch een 9-jarig contract. Indien 9-jarig contract: telt het eerst jaar dan mee of niet?
Op de site van notaris.be kwam ik hierover het volgende tegen:
Schriftelijke huurovereenkomsten van bepaalde duur eindigen van rechtswege wanneer de in de overeenkomst bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging vereist is, tenzij die uitdrukkelijk in de overeenkomst voorzien werd.
Een vervroegde opzegging (zelfs voor eigen gebruik) is hier niet mogelijk, onder voorbehoud van een andersluidende schriftelijke overeenkomst.
Blijft de huurder na de beëindiging van de contractuele duur het goed toch betrekken, zonder verzet van de verhuurder, dan is er een
stilzwijgende verlenging van de huur tegen dezelfde voorwaarden als deze !h de oorspronkelijke huurovereenkomst (
ook wat de duur betreft). Ook hier zijn partijen vrij contractueel iets anders overeen te komen.
Interpreteer ik het dan goed dat telkens verlengd wordt voor 1 jaar bepaalde duur?
Ondertussen is de oorspronkelijke ingangsdatum van het huurcontract 7 jaar. Vandaar mijn vraag.