opzeg door verhuurder

mikado.007
Topic Starter

opzeg door verhuurder

#1 , 10 mei 2013 15:46

Beste

Vorig jaar heb ik een aangetekende zending verstuurd voor opzeg van het huurcontract met als doel er zelf in te trekken. Heb toen een opzegperiode gegeven van 6 maanden (ingang 01/03/2012 en ze moesten buiten zijn tegen 01/09/2012).

Blijkbaar heeft huurder AZ nooit opgehaald, maar ik heb wel bewijs van verzending. Nu heb ik er zelf niet meer achtergezeten en heb ik het nu ook zo gelaten (heb niets meer ondernomen).

Vraag: nu wil ik ze er toch snel uit. Kan ik onmiddellijk naar vredegerecht gaan en dit eisen? Ik wil namelijk niet weer 6 maanden gaan wachten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 mei 2013 15:57

Meer dan 8 maand na de uiterste vertekdatum, en nu wil u plots dat het vooruitgaat? U zal het heel goed moeten uitleggen aan de vrederechter waarom u zolang heeft gewacht.

Beter is terug een opzeg te doen, en weer 6 maanden wachten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2013 16:34

Heb jij de aangetekende brief terug ontvangen? Heb jij hem ongeopend gelaten?
Neem eens PERSOONLIJK kontakt met de huurder en hoor naar zijn intenties? Mogelijks wil hij toch vroeger vertrekken. anders zal je terug 6 maanden opzeg moeten geven, tenzij je het toch via de vrederechter wil wagen.

Reclame

mikado.007
Topic Starter

#4 , 10 mei 2013 17:25

Heb de brief teruggekregen en is nog steeds ongeopend.

bosprocureur

#5 , 10 mei 2013 21:26

Heb de brief teruggekregen en is nog steeds ongeopend.
Mooi, maar door hem verder te laten wonen, en de huur te ontvangen, was u akkoord...

Als de bliksem een nieuwe opzeg geven, en deze keer wel de datum in de gaten houden is de boodschap.

Vandebos

#6 , 10 mei 2013 21:30

En tevens een kopie van de aangetekende zending per gewone post verzenden..

bosprocureur

#7 , 11 mei 2013 10:29

Inderdaad, zo is het volledig. Thx.

mikado.007
Topic Starter

#8 , 15 mei 2013 16:44

Bijkomend vraagje: oorspronkelijk was het appartement verhuurd met een contract van bepaalde duur van 1 jaar. Na 1 jaar is dat gewoon blijven lopen. Is het dan zo dat het telkens vernieuwd wordt voor 1 jaar of wordt het automatisch een 9-jarig contract. Indien 9-jarig contract: telt het eerst jaar dan mee of niet?
Op de site van notaris.be kwam ik hierover het volgende tegen:
Schriftelijke huurovereenkomsten van bepaalde duur eindigen van rechtswege wanneer de in de overeenkomst bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging vereist is, tenzij die uitdrukkelijk in de overeenkomst voorzien werd.
Een vervroegde opzegging (zelfs voor eigen gebruik) is hier niet mogelijk, onder voorbehoud van een andersluidende schriftelijke overeenkomst.
Blijft de huurder na de beëindiging van de contractuele duur het goed toch betrekken, zonder verzet van de verhuurder, dan is er een stilzwijgende verlenging van de huur tegen dezelfde voorwaarden als deze !h de oorspronkelijke huurovereenkomst (ook wat de duur betreft). Ook hier zijn partijen vrij contractueel iets anders overeen te komen.
Interpreteer ik het dan goed dat telkens verlengd wordt voor 1 jaar bepaalde duur?

Ondertussen is de oorspronkelijke ingangsdatum van het huurcontract 7 jaar. Vandaar mijn vraag.

bosprocureur

#9 , 15 mei 2013 17:23

U hebt nu een normaal 3-6-9 huurcontract, en u kan dit perfect opzeggen met zes maand vooropzeg, indien het voor eigen bewoning is. Houd uw huurder dan ook aan die datum.

Een contract van korte duur van 1 jaar eindigt dus zeker niet van rechtswege zonder dat een opzegging vereist is. Het wordt, indien zonder meer verlengd, omgezet vanaf de oorspronkelijke aanvangsdatum in een 9-jarig contract, dat u dan kan opzeggen zoals hierboven gezegd.

Terug naar “Huren”