kan je meer allimentatie geld vragen en verlof v/h verandere

debken
Topic Starter

kan je meer allimentatie geld vragen en verlof v/h verandere

#1 , 20 nov 2007 13:49

Hallo

KAn er mij iemand helpen aAUB?

Ik heb vandaag een brief gekregen van de advokaat van mijn man om te zeggen dat de moeder van zijn kind een rechtzaak via jeugdrechter zal aangaan om het allimentatiegeld omhoog te brengen en dit als reden omdat de zoon veel ziek is .

Nu
wij betalen rond de 140 € ( op 12 jaar wordt dit 150€ )
dan betalen wij ook nog eens alle bijkomende kosten ,
zoals :
-hospitalisatie verzekering,
-medische kosten ( dokters en medicijnen )
-schoolkosten , schoolboeken
-kledij voor de sportaktiviteiten ( training , sportschoenen , tshirt)
-sportkampen
-bril
-tandarts
-enz

nu had ik graag geweten of zij dit zal krijgen ?

Ik had dan ook graag geweten of dit ook zal lukken , want de moeder vraagt om de weekends van de zoon te veranderen naar het 1,2 en 3 de weekend van de maand in plaats van om de 2 weken .
In het contract staat er dat wij de zoon hebben om de 2 weken .
Nu wil zij ook het grote verlof veranderen ,
wij hebben de zoon wanneer wij in verlof gaan ,voor 1 week hebben we dan de zoon , ook dit staat vermeld in het contract dat wij mogen beslissen wanneer we de zoon hebben omdat wij maar 2 weken verlof hebben en die zijn niet altijd op hetzelfde moment ( dit kan varieren , daar beslist onze baas over )

de moeder wil nu hebben dat wij de zoon oftewel de 1,2of 3de week van juli nemen of de 2,3 of 4 de week van augustus .
maar dit kan niet want dan hebben wij geen verlof meer
de reden waarom ze het verlof wil veranderen is omdat ze halfprotugees is en ze wil ieder jaar 3 weken naar portugal gaan .
terwijl ze 7 jaar met mijn man is getrouwd en ze nooit naar portugal is geweest .

Wij weten het ook niet meer !!
Is echt een helse strijdt hoor .

merci en hopelijk spoedig een antwoordt .
want wij zijn te einde raad

debby

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
debken
Topic Starter

#2 , 21 nov 2007 13:28

is er niemand die ons wat raad kan geven ?

merci

Beachcomber

#3 , 21 nov 2007 15:14

Ten eerste: het is niet omdat de tegenpartij dat vordert dat het ok toegewezen zal worden. De rechter moet zich er nog over uitspreken.

Feit is dat aangezien jullie weinig verlof hebben, de rechter eerder rekening zal houden met jullie schema dan met dat van de tegenpartij.

Bereid je goed voor op de zitting, leg omstandig en uitgebreid uit waarom jullie het verlofschema niet kunnen aanpassen.

Aangezien jullie alle medische kosten betalen zie ik niet in warom de alimentatie zou moeten worden verhoogd. Evenwel hangt dat ook af van de rechter.

Reclame

debken
Topic Starter

#4 , 22 nov 2007 13:46

merci voor de respons

heeft u ervaring met zo een zaak ?
Kan het gebeuren dat ze op alledrie haar argumenten geen gelijk zal krijgen?

meer allimentatie vinden wij net iets te ver gaan , want ze krijgt alle bijkomende kosten van het kind voor de helft terugbetaald van ons ,

da verlof in juli of augustus kan echt niet veranderen

en het kind het 1ste ,2de en 3de weekend van de maand
op zich zou dit niet echt een probleem kunnen zijn
maar toch vinden we dat wij daar niet hoeven op in te gaan omdat het zo in het contract staat
en trouwen zij heeft een stiefzoon die bij hun is het 1ste , 2de en 3 weekend van de maand ,
en voor haar zou het blijkbaar beter uitkomen als die 2 kinderen niet samen zijn in hetzelfde weekend
dus moeten wij rekening houden met een stiefzoon van haar waar wij helemaal geen zaken mee hebben ?
En daarbij die stiefzoon moet of te wel in de badkamer slapen of in de zetel beneden omdat ze ( misschien ) te gierig is om een stapelbed te kopen en dit dan in de kamer te zetten waar haar zoon( die van mijn man en haar ) slaapt .
Dus voor alles is er een oplossing , vind ik toch !

wij moeten natuurlijk de kosten betalen van die rechtzaak , dus hoop ik echt dat ze die niet volledig zal winnen , zo hoeven wij die kosten niet te betalen

Is echt ambetant als de ex vrouw van mijn man enkel op pesten en geld uit is .
en wij kunnen er niets aan doen .
Kunnen wij een klacht indienen omdat zij telkens rechtzaken aanspant ?
( is al de 3de rechtzaak , 2 voor vrederrechter en 1 voor jeugdrechter )
die andere 2 heeft ze aangegaan omdat zij wilden dat we meer bijkomende kosten moeten betalen , waarvan ze maar 1 heeft gewonnen en die andere was 50/50

is er nog iemand die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt ?

Beachcomber

#5 , 22 nov 2007 14:47

Ik heb talloze echtscheidingen "mogen" doen tijdens mijn stage advokaat, ik ben nu wel overgestapt naar de privé, maar het principe verandert niet.

Het is zeer goed mogelijk dat ze op alle drie punten afgewezen wordt, alles hangt af van de argumentatie.
Daarom: bereid elke stap voor, ga na wat ze vraagt, antwoord omstandig op elke eis en anticipeer op wat ze zal zeggen.

Bv: als zij de vakantieperiode wil veranderen om naar Portugal te gaan kan u argumenteren dat zij ook op een ander moment kan gaan, haar verblijft aldaar kan inkorten, ...
Het feit dat ze tijdens de relatie nooit naar Portugal is geweest zal helaas van weinig gewicht zijn.
Voer aan dat u maar over beperkt verlof beschikt en dat de regeling zoals hij nu is werkbaar is voor beide partijen. Het wijzigen ervan zou een onredelijk nadeel teweegbrengen in uw geval en is daarom onaanvaardbaar.

Voor de alimentatie: als u kan bewijzen dat u reeds de helft van alle medische kosten betaalt, net zoals alles wat bovenop de normale levensduurte uitstijgt dan zal de rechter niet snel geneigd zijn om nog vanalles te gaan veranderen aan de overeenkomst. Wijzigingen aan de onderlinge overeenkomst tussen ex-partners kunnen enkel indien er gewichtige redenen voor zijn, als rechter zou ik geneigd zijn uw tegenpartij ook op dat punt ongelijk te geven.

Wat betreft het wijzigen van de bezoekregeling op het punt van de weekendomgang hangt alles af van de situatie van de ex-vrouw. Indien zij effectief niet de middelen heeft om een tweede persoon tegelijk te ontvangen kan het zijn dat die omgangsregeling aangepast wordt. Ik weet te weinig van de situatie om daarop een eenduidg antwoord te geven.

Indien u echt van mening bent dat de rechtszaken enkel en alleen aangespannen worden omwille van de pesterij kan u een afwijzing van de eis vragen omwille van "tergend en roekeloos geding". ik waarschuw u wel op voorhand, de bewijslast en de procedure voor zo'n eis is niet gemakkelijk en kan algauw een paar jaar aanslepen.

Een vordering wegens "tergend of roekeloos geding" is gebaseerd op een fout die de tegenpartij maakt.
De fout bestaat erin dat de tegenpartij een gerechtelijke procedure begint goed wetende dat ze 'geen voet heeft om op te staan'. Het enige doel bestaat erin de tegenpartij de gordijnen in te jagen en/of tijd te winnen.

De vordering kan gesteund worden op art 1382 Burgerlijk Wetboek (BW). De voorwaarden van dit artikel zijn:

- bewijs van een fout: in dit geval het roekeloos opstarten van een procedure voor de rechtbank.
- bewijs van schade: vaak de kosten van vertraging, etc. die opgelopen worden door de roekeloos opgestartte procedure.
- bewijs van een oorzakelijk verband tussen de fout en de schade: men moet dus aantonen dat zonder die procedure de schade niet zou zijn ontstaan.

Tergend en roekeloos geding komt dus eigenlijk neer op een misbruik van procesrecht.

Copyright Bart

debken
Topic Starter

#6 , 22 nov 2007 20:57

hallo

merci voor al de uitleg die je geeft .

we zijn deze avond naar onze advokaat geweest en die ziet het redelijk positief voor ons

wat betreft vakantie regeling
zal dit hoogstwaarschijnlijk niet gaan omdat we maar 2weken verlof hebben en die ligt helaas in de periode dat zij naar portugal wil gaan ,
en het belangrijkste dat we kunnen zeggen is dat zijn 2 maanden kan kiezen om op reis te gaan n, wij hebben maar 2weken

wat de weekendregeling betreft ,
zal onze advokaat alleen kunnen zeggen dat er nog nooit problemen zijn geweest met die regeling ,
waarom nu opeens veranderen ,
wanneer begint het eerste weekend als de zaterdag nen 31 sten en de zondag den 1ste .
dat zal hij ook argumenteren .

en meer allimentatie .
wel doordat we kunnen bewijzen dat we alle bijkomende kosten al betalen zal hij vragen waarom ze precies meer allimentatie wil hebben

dus ja tvalt allemaal af te wachten
blijkbaar heeft de jeugdrechter het nu heel druk
dus zullen we misschien maar binnnen 1 maand of zo de brief krijgen van de jeugdrechter dat zij een zaak aanspant

maar toch vriendelijk bedankt hoor

Terug naar “Echtscheiding”