EDPnet -> vinkje afstand nemen van afstandsaankoop

sebastienbo
Topic Starter

EDPnet -> vinkje afstand nemen van afstandsaankoop

#1 , 01 mei 2013 22:23

Beste mensen,

Ik wou in februari overstappen naar Edpnet, tijdens de formulierinvulling stond er een vinkje dat ik moest aanvinken indien ik sneller mijn internet wou krijgen.
Ze willen blijkbaar niet dat mensen afstand nemen van een aankoop via hun site, dus oftewel wachten ze de 7 dagen uit oftewel vragen ze voor het vinkje aan te vinken dat je er afstand van neemt ?

Zijn wetten zo gemakelijk omzeilbaar dat als je iets illegaal wil doen dat je gewoon een contractje laat tekenen dat je er afstand van neemt ?

De reden dat ik moeten afzeggen heb kwam door het feit dat ik ook Belgacom TV had , en volgens edpnet zou die tv niet meer werken als ik overstap.
Dan had ik hun voor de activatiedag nog gevraagd of ze zeker waren en als het dan technisch onmogelijk was dat ze dan maar mijn bestelling mochten annuleren vanwege technische beperkingen.

Zij wilden dat ik hun dan een bericht stuurde waarin ik schreef dat ik hun abbonement opzegde, maar ik had door dat ze dat wouden omdat ik dan zogezegd de persoon ben die de opzegging aanvraag, terwijl ik juist de bal in hun kamp probeer te houden, als er een technische beperking is die zij mij tijdens de registratie niet hebben meegedeeld dan vind ik niet dat ik een verbrekingskost moet betalen van 270 euro..

Wat ik ook raar vind, is dat test-aankoop dat vinkje zou goedgekeurd hebben ???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hawkee

#2 , 02 mei 2013 12:45

in hun voorwaarden:
Bij online-bestellingen geniet de klant/abonnee van een verzakingsrecht gedurende veertien (14) kalenderdagen, vanaf de dag na de levering van de goederen of, ingeval van een dienst, de dag na de aanvaarding door edpnet van het passende bestelformulier.

Evenwel houdt dit recht van opzegging automatisch op te bestaan vanaf het moment dat de klant/abonnee of tijdens de bestelprocedure uitdrukkelijk aangeeft afstand te doen van zijn verzakingsrecht of gebruik maakt van de dienst, zelfs indien het gebruik van de dienst tussenkomt voor het einde van voornoemde termijn van veertien (14) kalenderdagen.
je zegt ook:
Zij wilden dat ik hun dan een bericht stuurde waarin ik schreef dat ik hun abbonement opzegde, maar ik had door dat ze dat wouden omdat ik dan zogezegd de persoon ben die de opzegging aanvraag, terwijl ik juist de bal in hun kamp probeer te houden, als er een technische beperking is die zij mij tijdens de registratie niet hebben meegedeeld dan vind ik niet dat ik een verbrekingskost moet betalen van 270 euro..
in hun voorwaarden staat bij punt 9.3 het volgende:
De schadeloosstelling kan niet hoger zijn dan het abonnementsgeld dat nog verschuldigd zou zijn tot aan de afloop van de zesde maand volgend op de inwerkingtreding van de overeenkomst indien deze niet vroegtijdig beëindigd zou zijn.
dus wilt zeggen de eerste 6 maand betalen, als je alleen internet zou hebben (hoogste pack) dat je max. € 215,7 zou betalen.

n.a.v. het vinkje:
158.Moeten de algemene voorwaarden
mij worden meegedeeld vóór het sluiten
van de overeenkomst?
Neen, maar als ze je niet werden meegedeeld vóór het sluiten van de overeenkomst, dan kunnen ze ook niet tegen jou worden ingebracht.
Met andere woorden, de verlener mag niet verwijzen naar algemene voorwaarden die je niet hebt kunnen raadplegen en aanvaarden vóór het sluiten van de overeenkomst. Hij
mag zich bijvoorbeeld tegen jou niet beroepen op contractuele bepalingen die niet op zijn website voorkwamen en die hij je niet door enig ander middel meedeelde vóór het
sluiten van de overeenkomst. Een rechter zou zelfs kunnen oordelen dat de algemene voorwaarden niet zijn meegedeeld als ze niet zichtbaar genoeg zijn op de website. Dat
zou het geval kunnen zijn als ze weggemoffeld zijn in een uithoek van de site, waar ze enkel na grondig speurwerk of bij gelukkig toeval te vinden zijn.
Op tal van sites die onlinediensten aanbieden, worden de algemene voorwaarden wel getoond. Je hebt er toegang toe via een hyperlink die zich op elke pagina van de site of
naast het samenvattend overzicht van je bestelling bevindt. Soms kom je bij het uitvoeren van de commando's sowieso terecht op de pagina met de algemene voorwaarden en
moet je klikken op een "Ik aanvaard"-icoon om je bestelling nader te bepalen. Je moet wel weten dat je door dat klikken akkoord gaat met die voorwaarden en dat de
verkoper ze dus tegen jou kan inbrengen. We raden je dan ook stellig aan de algemene voorwaarden van de verkoper aandachtig te lezen voordat je de overeenkomst sluit. Je
doet er goed aan daarvan een kopie te bewaren door ze te printen of op te slaan op je harde schijf of op een diskette. Trouwens, volgens de wet moet een verkoper die je zijn
algemene voorwaarden meedeelt je toestaan ze te bewaren en te kopiëren.
bron: http://economie.fgov.be/nl/binaries/096 ... -36236.pdf

sebastienbo
Topic Starter

#3 , 03 mei 2013 08:45

Amaai als je echt zo makelijk de wet kan omzeilen door zo een vinje te laten plaatsen dan voel ik me plots heeeel rechtsonzeker in dit land...

Ik kan me niet ontnemen van het doel van wetten altijd te begrijpen (dat is toch wat eenr echter ook zou doen)
Doel: Wetten moeten duidelijkheid en regels scheppen waar zij nodig zijn
Een paar Doelen van de afstandkoopwet: Consument beschermen tegen accidentele aankopen of verkeerde aankopen

Als een bedrijf zoals EDpnet bovenstaande 2 doelen wilt omzeilen dan zegt het gewoon op zijn formulier het volgende:
Verzakingsrecht

Het recht om kosteloos uw bestelling te annuleren binnen een periode van 14 kalenderdagen die begint de dag na uw bestelling of de dag die volgt op de levering van de hardware.

x Ik behoud mijn verzakingsrecht en ben akkoord dat mijn bestelling 14 dagen later opgeleverd zal worden.
x Ik maak geen gebruik van mijn verzakingsrecht en wil dat jullie mijn bestelling zo snel mogelijk verwerken.
Dit is eigenlijk wat EDPnet zegt in mijn ogen:
Dus oftewel neem je er afstand van oftewel wachten we dat de termijn afloopt voor dat we je aansluiten, maar het recht zelf krijg je bij ons EDPNet niet

Als alle bedrijven dit truukje toepassen dan ligt deze wet gewoon in de prullenmand....

Ben je echt zeker dat zij in hun recht staan ?

Reclame

bartvdv

#4 , 03 mei 2013 10:11

Ik dacht eerder dat de Wet marktpraktijken van dwingend recht is en je er dus niet kan aan verzaken/afstand van nemen. M.a.w. elk bedrijf is verplicht zich aan deze wet te houden en andere afspraken worden beschouwd als niet-bestaand.

my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#5 , 03 mei 2013 18:17

In't kort: De bepalingen ter bescherming van de consument zijn van dwingend recht. Er kan bij overeenkomst niet van afgeweken worden, anders nietigheid van die bepalingen.

Meer info:
Art. 12 punt 1 van de Richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten: "De consument kan geen afstand doen van de rechten die hem door de omzetting van deze richtlijn in nationaal recht zijn verleend."

Deze richtlijn is in Belgisch recht omgezet door de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming cf. art 45-48. Zie site van FOD Economie voor een heldere uitleg en [url=http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... ero=1&sql=(text+contains+(''))#Art.45] voor de publicatie in het staatsblad van art 45 e.v. van voornoemde wet[/a]

Hawkee

#6 , 04 mei 2013 11:03

op de link http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... YTJjrV9B8F staat er het volgende:

voorlichting van de consument:
het bestaan of de afwezigheid van een recht van afstand;
en
De onderneming moet eveneens het door de wet opgelegde verzakingsbeding vermelden. Wanneer de consument hier geen recht op heeft, moet de onderneming uitdrukkelijk vermelden dat er geen sprake is van een verzakingsbeding.
aangezien je zelf hebt aangevinkt dat je dit niet wilt zal er waarschijnlijk op dat document staan dat er geen sprake is van herroepingsrecht

sebastienbo
Topic Starter

#7 , 05 mei 2013 20:47

Ik geraak er nu niet meer aan uit, ik heb dus twee antwoorden die zeggen dat het recht blijft bestaan en twee antwoorden die zeggen dat ik afstand kan nemen(wat ik nog steeds vreemd vind->veel wetten kunnen omzeild worden op die manier).

En hoe zit het met rpecontractuele inlichtingen die zouden aanwezig zijn (zoals de onverenigbaarheid van Belgacom tv met hun product)
En als het technisch wel mogelijk zou zijn, dan zou er een extra koperpaar 13euro per maand betaald moeten worden die ook niet overeengekomen was tijdens mijn edpnet bestelling.

sebastienbo
Topic Starter

#8 , 30 jul 2013 18:28

Blijkbaar nog mensen die dezelfde problemen ondervinden:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=501521" onclick="window.open(this.href);return false;
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=23&t=21267" onclick="window.open(this.href);return false;

Redrum

#9 , 31 jul 2013 09:46

op de link http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... YTJjrV9B8F staat er het volgende:

voorlichting van de consument:
het bestaan of de afwezigheid van een recht van afstand;
en
De onderneming moet eveneens het door de wet opgelegde verzakingsbeding vermelden. Wanneer de consument hier geen recht op heeft, moet de onderneming uitdrukkelijk vermelden dat er geen sprake is van een verzakingsbeding.
aangezien je zelf hebt aangevinkt dat je dit niet wilt zal er waarschijnlijk op dat document staan dat er geen sprake is van herroepingsrecht

Zo werkt het niet. De Wet legt zelf in artikel 47 § 4 uitdrukkelijk vast wanneer de consument geen recht heeft op verzaking, het is niet iets dat zomaar vrij te kiezen is.

Voor diensten is het wel zo dat de verzakingstermijn begint te lopen vanaf het moment van de overeenkomst. Op dat vlak worden geen wetten omzeild.
En er is geen verzakingsrecht "betreffende de levering van diensten waarvan de uitvoering met instemming van de consument begonnen is vóór het einde van de in § 1 bedoelde herroepingstermijn".
Het is mogelijk dat de aanbieder dit heeft pogen te incorporereren in de verkoopsprocedure op deze ietwat onhandige manier.

Terug naar “Consumenten Koop”