zwemcontract

Bientje18
Topic Starter

zwemcontract

#1 , 19 apr 2013 20:14

Een rare vraag...
MIjn zoon is 6 jaar en op zoek naar zwemles. Via internet vul ik op een site een aanvraag tot informatie in.
Hierop wordt gereageerd via mail.
Man in kwestie legt alles uit, stuurt data door. Hij wil 5 data vastleggen wat zeer moeilijk is voor ons. Na lang zoeken vind ik 5 data, waarvan hij 2 uren veranderd omdat die al volzet zijn.
Hij stuurt me via mail op 30/3 een overeenkomst die ik ondertekend moet meebrengen op de eerste les. De eerste les moet ik annuleren en de tweede ook
Ik mail hem om de lessen voorlopig op te shorten omdat het momenteel niet haalbaar is.
Hij beweert nu dat ik de lessen moet nemen ofwel zo moet betalen. Ik heb hem gezegd dat ik hem niet meer genoeg vertrouw om zwemles te geven aan mijn zoon.
Dan moet ik zo maar betalen.
Bij de overeenkomst staat dat ik 2 dagen voor de les kan annuleren tenzij het overmacht is. Dat heb ik steeds gedaan ook al heb ik nog niks ondertekend maar ben van mening dat iedereen het druk genoeg heeft en daardoor iemand anders in mijn plaats kan komen.
Op de website / overeenkomst staan geen algemene voorwaarden.
Enkel op de overeenkomst ( in word ) de naam van hem, mij, de data ,hoe de lessen te annuleren, en hoe te betalen.
Hij dreigt nu met aangetekend schrijven en alle gevolgen vandien.
Kan ik hier iets aan doen?
Graag jullie raad en advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2013 20:24

U hebt een overeenkomst afgesloten. Mondeling en daarna zelfs via email. Dat zijn voldoende bewijzen dat er een overeenkomst is.

De zwemlesgever heeft blijkbaar toch zijn best gedaan om 5 dagen DIE U HEBT VOORGESTELD te vinden en u dan voor u die plaats te reserveren.

Op de dagen die u hebt voorgesteld gaat u dan niet maar zegt af, en dat tot tweemaal toe.

Plots wil u zelfs geen enkele les meer, dat de zwemleraar alles in het werk heeft gesteld om aan uw wensen te voldoen noemt u nu geen vertrouwen meer hebben.

Wat zal het gevorderde bedrag zijn?

Nu geldt gewoon het burgerlijk wetboek overeenkomsten, contracten en verbintenissen.
Mijn heel bescheiden mening.

Gebruiker21

#3 , 23 apr 2013 15:54

Hij stuurt me via mail op 30/3 een overeenkomst die ik ondertekend moet meebrengen op de eerste les. De eerste les moet ik annuleren en de tweede ook. Ik mail hem om de lessen voorlopig op te shorten omdat het momenteel niet haalbaar is.
Bij de overeenkomst staat dat ik 2 dagen voor de les kan annuleren tenzij het overmacht is. Dat heb ik steeds gedaan
U hebt geen overeenkomst getekend, maar wel mondeling overeengekomen. Langs de andere kant hebt u wel lessen correct geannuleerd zoals in de overeenkomst staat. Deze mag hij u dus niet aanrekenen zonder de lessen te geven. Deze moeten verplaats worden. Wat staat er in de voorwaarden over de volledige annulering van de overeenkomst?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Bientje18
Topic Starter

#4 , 25 apr 2013 10:12

Moet de overeenkomst iets vermelden over het herroepingsrecht of niet?

Er staat namelijk enkel in dat je de lessen kan annuleren 2 dagen op voorhand, maar er staat niks meer in.

Ik dacht dat volgens de wet van 6 april 2010 art 45 betreffende de consumentenbescherming dat toch ergens moest staan ?

Of is dit niet nodig?

En moet ik als " goede belg " weten dat ik 14 dagen tijd heb na ontvangen via mail van de overeenkomst dat ik de overeenkomst kan opzeggen?

bartvdv

#5 , 25 apr 2013 10:56

Het zwemcontract is geen koop op afstand, dus heb je geen herroepingsrecht, geen bedenktijd. Verder vraag ik mij af of de algemene voorwaarden zomaar kunnen ingeroepen worden voor een 'contract-op-maat'. Mij lijkt het maar correct dat je de lessen betaalt.

Gebruiker21

#6 , 25 apr 2013 11:28

Mij lijkt het maar correct dat je de lessen betaalt.
Zonder dat deze lessen gegeven zijn? Niet vergeten dat de topic starter de lessen wel correct geannuleerd heeft (twee dagen of langer op voorhand, zoals de voorwaarden stipuleren). Mij lijkt het dan correct dat deze lessen opnieuw ingepland worden in samenspraak met de lesgever. Niet dat deze lessen betaald worden zonder gegeven te zijn.

De overeenkomst is duidelijk, denk ik: er wordt betaald voor X aantal lessen die in samenspraak met de lesgever ingepland worden. De voorwaarden stellen dat als een les niet kan door gaan dit minstens 2 dagen op voorhand moet meegedeeld worden. Volgens de topic starter is dit telkens het geval geweest. Ik zie niet in waarom de lesgever zou concluderen dat hij die twee lessen niet moet herplannen of geven, maar er wel voor moet betaald worden?

Langs de andere kant kan de topic starter het contract niet zomaar annuleren. In dat geval zou ze de 5 lessen idd moeten betalen, maar dan kan ze maar beter ook deze lessen nemen, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bientje18
Topic Starter

#7 , 25 apr 2013 18:59

Dus als ik het goed begrijp zal ik 5 lessen moeten herplannen, en kan ik hier niet meer onderuit?
Hij heeft het ook over een bepaald bedrag per les, kan ik hier een bewijs van betaling van eisen zonder dat hij nog extra btw gaat tellen?
En tenslotte als ik de lessen toch moet plannen , kan ik dan ook de vervelende uithangen en 1les per jaar plannen aangezien hij nergens een periode heeft vermeld of is dit niet mogelijk?

Moet hij nergens in zijn overeenkomst iets vermelden over dat het contract al dan niet volledig te annuleren is?

En nog even dit er is enkel via mail gecommuniceerd, ik heb deze mijnheer nog nooit gehoord of gezien

bartvdv

#8 , 25 apr 2013 19:55

Dan vraag ik mij toch af waarom je het voor jezelf toch zo moeilijk maakt.

Bientje18
Topic Starter

#9 , 25 apr 2013 21:03

@baertvdv = hoe bedoel je ? Jij zou gewoon die 5 lessen gaan nemen ?
Wij waren eerst ergens anders voor zwemles en dit ging zeer goed , ne zeer schappelijke mijnheer, nu zochten we korterbij iets.
Mijn zoon heeft ASS en wil-kan nu niet ergens anders gaan zwemmen, vandaar mijn vragen hierrond

bartvdv

#10 , 25 apr 2013 21:28

Inderdaad, ik zou gewoon die vijf lessen betalen i.p.v. alle mogelijke moeite te doen om er onderuit te komen. De man heeft blijkbaar toch de moeite gedaan om zich aan jullie aan te passen en het schema aangepast om jullie tegemoet te komen. Misschien zelfs anderen ondertussen afgezegd. Dat jouw zoon ASS heeft - wat dat ook moge betekenen (blijkbaar een vorm van autisme) - speelt eigenlijk geen rol.

Bientje18
Topic Starter

#11 , 25 apr 2013 21:51

Nee dat speelt zeker geen rol , maar dat maakt het voor ons - voor mijn zoon zeker niet makkelijker om iemand te aanvaarden....
En ik heb van de man nog geen moeite gezien om zich aan te passen, het enige wat ik van hem ontving was dadelijk een antwoord ' als jullie niet doen wat afgesproken is volgt een aangetekend schrijven met de nodige kosten' .
Zijn dit de handelspraktijken van tegenwoordig? Dan zal ik als goedgelovige burger me weer sterk vergist hebben in de mensen.... :-(

Gebruiker21

#12 , 29 apr 2013 09:10

Dus als ik het goed begrijp zal ik 5 lessen moeten herplannen, en kan ik hier niet meer onderuit?
Hangt af van wat er in uw contract staat ivm annulatie.
Hij heeft het ook over een bepaald bedrag per les, kan ik hier een bewijs van betaling van eisen zonder dat hij nog extra btw gaat tellen?
Als het om een zelfstandige activiteit gaat, kan je een factuur vragen. Als het voor de "leraar "om "occasionele inkomsten" gaat, is hij niet verplicht om je een factuur te bezorgen. Het lijkt me echter sterk dat dit voor die persoon echt om occasionele inkomsten zou gaan... maar het kan wel.
En tenslotte als ik de lessen toch moet plannen , kan ik dan ook de vervelende uithangen en 1les per jaar plannen aangezien hij nergens een periode heeft vermeld of is dit niet mogelijk?
Hangt ook af van wat er in uw contract staat.
Moet hij nergens in zijn overeenkomst iets vermelden over dat het contract al dan niet volledig te annuleren is?
Als er niets in staat, mag je er van uit gaan dat het niet te annuleren is, vrees ik. Tenzij je overmacht kan inroepen en je een vrederechter hebt (als het zover komt) die daarin meegaat...
En nog even dit er is enkel via mail gecommuniceerd, ik heb deze mijnheer nog nooit gehoord of gezien
Als je in één van die mails effectief over gaat tot een akkoord met de zwemleraar, heb je een overeenkomst die moet uitgevoerd worden...
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 29 apr 2013 11:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#13 , 29 apr 2013 10:38

Wat BTW en zo betreft.
heeft die persoon een firma ( eender welke vorm) of is het iemand die zomaar wat zwemles geeft.
Is dat in een openbaar zwemdok ... dan zijn er zo wie zo afspraken met het gemeentebestuur inzake geven van privaat zwemlessen.
Of het is in een gegunde periode van een zwemclub en dan zijn het die regels die gelden.
U hebt een overeenkomst die via mails wel schriftelijk te bewijzen valt dat u getekend hebt of niet is niet direct een reden om te zeggen dat er geen contract is.
Aan u om te bewijzen dat u geen contract hebt en dat u de regels hebt gevolgd ... aan de zwemleraar om te bewijzen dat er een overeenkomst is.
Starten met ze zeggen dat u elk jaar één les gaat nemen .... als men naar de (vrede)rechter moet gaan denk ik dat u meer geld (en tijd) gaat kwijt zijn.
Stel u wordt effectief in verzoening gedagvaard .... eerste maal voorkomen ( zeker een ganse morgen)
U komt of komt niet .... rechter spreekt in verzet uit (bij niet komen) of indien niet onmiddellijk dagvaarding enkele weken later zitting.
U komt niet ( nu veroordeling bij verstek)...((als dat mogelijk is gezien bedrag) vermoedelijk minder dan €X zal zijn enz enz

Bientje18
Topic Starter

#14 , 01 mei 2013 14:27

Ok

Bedankt Alvast, ik ben alweer wat slimmer geworden.

De zwemleraar heeft een btw nummer dus .... kan ik een factuur vragen....
Het is in een gemeentelijk zwembad en ik heb naar het zwembad gebeld maar ze hebben geen exacte regels, eigenlijk mag iedereen er zwemles geven.

Vind het wel jammer dat er nergens iets in staat hoe dat je kan annuleren, ook niet op de zwemleraar zijn website...

Nog één vraagje mss, wat valt er onder overmacht??

Franciscus

#15 , 01 mei 2013 16:39

overmacht: een natuurramp een terroristische aanslag een plotse en niet te voorziene gebeurtenis die volstrekt BUITEN uw wil gebeurd en waartegen u geen verhaal hebt.
Vb uw huis brand af op het ogenblik dat u naar de zwemles wil rijden. na enkele maanden kan u wel naar de zwemles gaan.
U hebt een zwaar ongeval op het ogenblik dat u naar de zwemles rijdt .... de volgende les kan u wel aanwezig zijn
Uw kind breekt zijn been .... nadat hij terug genezen is kan hij wel naar de zwemles.

Burgerlijk wetboek :
Art. 1147. De schuldenaar wordt, indien daartoe grond bestaat, veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding, hetzij wegens niet uitvoering van de verbintenis, hetzij wegens vertraging in de uitvoering, wanneer hij niet bewijst dat het niet nakomen het gevolg is van een vreemde oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, en hoewel er zijnerzijds geen kwade trouw is.

Dat iedereen er zwemles mag geven kan kloppen.
Echter betaalde zwemles .... daarvoor moet die zwemleraar volgens mij dan wel een overeenkomst met de gemeente hebben anders (mis)(ge)bruikt hij openbare voorzieningen voor eigen gewin.

Terug naar “Consumenten Koop”