twee gezinnen huren onder een dak, één domicilie

veeke
Topic Starter

twee gezinnen huren onder een dak, één domicilie

#1 , 19 apr 2013 12:18

Beste, ik ben in september 2012 gaan wonen na scheiding in een woonhuis met twee verdiepingen. Vroeger was het een tweewoonst van moeder en dochter op één adres.
De moeder is mijn huurbazin, ik sloot een contract op 15 september 2012 voor de bovenverdieping met eigen woongelegenheid. Beneden stond tot 15 maart van dit jaar leeg.
Samen met mijn ene dochter ben ik dus daar gedomicilieerd.
Op 15 maart van dit jaar kwam mijn vriendin (ook na scheiding) onder mij wonen. De aanvraag tot het scheiden van beide woongelegenheden werd door de huurbazin gedaan maar is pas rond begin deze zomer zegt ze.
Op 15 maart werd mijn contract teniet gedaan, en heb ik samen met mijn vriendin en haar vriend een contract onderschreven. De huurbazin en het immobiliënkantoor zeiden dat alles in orde zou komen. De aanvraag tot splitsing was aan gang en voor ons zouden er geen gevolgen zijn als de wijkagent ons als twee kerngezinnen op één adres zou inschrijven.
Nu wordt er toch een probleem gemaakt door de gemeente en de kruisbank.
Mijn vriendin onder mij, moeder van 4 en ik, alleenstaand en moeder van 2 waarvan 1 gedomicilieerd bij mij zullen WEL financiële gevolgen hebben.
Mijn vriendin is arbeidsongeschikt en op de cm wegens herhaaldelijke operaties aan de voeten, vandaag kreeg ze te horen dat haar tegemoetkoming met 20 euro per dag wordt verminderd.
Ook Horizon Kind en Gezin maakt problemen: onze bijkomende toeslag die ik als moeder van twee tieners ontvang (ex gaat akkoord dat ik kinderbijslag van beiden ontvang omdat ik toch de aankopen voor de kids doe en hij zich daar niet wil van aantrekken) van zo'n 50 euro per maand zal ook ingetrokken worden.
Ik sprak de huurbazin en het immokantoor hierover aan en de huurbazin zegt dat ik wist dat er consequenties waren aan het intrekken van mijn vriendin op het adres.
Dit is unfair, volgens mij is het huurcontract zelfs niet wettelijk aangezien alleen de benedenverdieping wordt vermeld en ik zogezegd niet boven woon, hoewel ik een eerder huurcontract heb dat ontbonden werd met beschrijving van mijn totaal vernieuwd appartement.

Help dus: inkomensverlies en geen eigen huurcontract. Kan dit zomaar? Heb ik rechten als huurster die een aparte brandverzekering en aparte huur betaal?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2013 13:11

Op 15 maart werd mijn contract teniet gedaan,
Wat bedoelt u met "teniet gedaan"? Werd het opgezegd door jou of de huisbazin?
en heb ik samen met mijn vriendin en haar vriend een contract onderschreven.
Eén huurcontract voor jullie allemaal samen?
De huurbazin en het immobiliënkantoor zeiden dat alles in orde zou komen. De aanvraag tot splitsing was aan gang en voor ons zouden er geen gevolgen zijn als de wijkagent ons als twee kerngezinnen op één adres zou inschrijven.
Tja, "zeiden"... Daarmee is alles gezegd...
Ik sprak de huurbazin en het immokantoor hierover aan en de huurbazin zegt dat ik wist dat er consequenties waren aan het intrekken van mijn vriendin op het adres.
Voila, daar heb je het al...
Dit is unfair, volgens mij is het huurcontract zelfs niet wettelijk aangezien alleen de benedenverdieping wordt vermeld en ik zogezegd niet boven woon,
Hoe bedoel je dit juist? Mijn huurcontract spreekt gewoon over "woonhuis op adres X". Wat is er in uw contract juist vermeld over die benedenverdieping?
hoewel ik een eerder huurcontract heb dat ontbonden werd met beschrijving van mijn totaal vernieuwd appartement.
U bedoelt daarmee het vorige contract dat verbroken geweest is?
Help dus: inkomensverlies en geen eigen huurcontract. Kan dit zomaar? Heb ik rechten als huurster die een aparte brandverzekering en aparte huur betaal?
Hoe bedoelt u, aparte huur? Dan is er toch meer dan één huurcontract?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur

#3 , 19 apr 2013 13:38

Dit voorbeeld lijkt een beetje op uw geval, misschien kan u daar iets mee aanvangen.
Het gaat voor zover ik kan nagaan over iemand die wel met anderen in één huis woont, en daar effectief kan bewijzen dat hij/zij een (deel van de) huur betaalt; RVA betwist haar uitkering, en zij wordt in het gelijk gesteld.
Iemand??
http://www.samenhuizen.be/content/rva-b ... e#comments" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

veeke
Topic Starter

#4 , 19 apr 2013 13:52

ja, mijn vriendin en haar nog niet bij haar gedomicilieerde vriend (recente relatie) en haar vier kinderen betalen een huurprijs van 650 euro.
ik betaal een huurprijs van 550 euro.
Er zijn heel wat haken en ogen aan dit contract. Op 15 maart werd mij gevraagd een contract tot ontbinding te tekenen van mijn contract. Mijn vriendin en ik zijn vier handen op één buik. Ik wou haar dus helpen ook vlug aan huisvesting te komen. Er werd een nieuw contract ondertekend door ons drieën (ook vriend die niet gedomicilieerd is).
"zeiden" inderdaad. Ik kom van een eigen huis na 20 jaar huwelijk en had dringend iets nodig. Ter goeder trouw en naïef leek mij dit de beste oplossing. Het immokantoor dat mij in contact bracht met de huurbazin heeft aan mijn ex een huis verkocht en in het verleden ook goeie diensten verleend. Ik had geen reden om aan haar te twijfelen wegens goeie service. Het huis stond toen te koop en werd van de markt gehaald om te verhuren aan mij. Ik zag er geen graten in want moeder en dochter woonden ook op de twee verdiepingen apart.
Het contract als je het naleest spreekt over de benedenverdieping waar het gezin van mijn vriendin woont. Ik zei ook dat ik er zogezegd dus niet woon? De huurbazin zegt: je hebt toch een voorafgaandelijk contract dat spreekt over jouw deel? Maar dat is dus ontbonden per 15 maart.
Ik heb dus GEEN eigen huurcontract maar betaal wel huur, en een brandverzekering voor mijn deel.
Kan ik weigeren dan om huur te betalen tot ze alles in orde brengt? Het huis zou begin deze zomer pas gesplitst zijn. Als dat mogelijk zou zijn dan is er geen probleem meer tot dan. Dan deel ik de huurprijs met mijn vriendin en zijn we zelfs met inkomenverlies goedkoper af!

Franciscus

#5 , 19 apr 2013 14:00

Dat moeder en dochter er woonden en verhuurden is een zaak.
De woning zal bij de gemeente bekend staan als éénsgezinswoning en niet als tweewoonst.
Zeker als dan een wijziging gevraagd wordt van het huis ( opsplitsing) worden jullie beschouwd als EEN gezin.

Waarom zijn er nu TWEE contracten of is er nu maar EEN met twee prijzen.
U hebt dus nu een huurcontract voor één huis.

Misschien eens wat verduidelijkingen

veeke
Topic Starter

#6 , 19 apr 2013 14:11

Er is één contract met een huurprijs van 1200 euro nu, zelfs geen opsplitsing van huur. Het immokantoor gaf zelfs een voorbeeld van een huis in de gemeente waar het geen probleem is zo te huren als de wijkagent twee aparte op zich functionerende woongedeeltes en twee kerngezinnen registreert. Hij heeft dit genoteerd. Toch zien ze ons als één gezin. Wij hebben hier niet op gerekend. Ook verder is het huis niet in orde. Vandaag heeft de verzekering een lekopspoorder laten komen wegens allerhande opstoppingen waarvoor ik de schade zou moeten betalen. Mijn wc zat al verstopt 14 dagen nadat ik introk. Ik moet smeken om attesten, schoorsteen, brander, stookolietank... De stookolietank is gekeurd maar er zit geen dop op, wel hout om af te sluiten. Ik kan daar ook boekdelen over vertellen. Het is kortom van kwaad naar erger aan het gaan. En de huurbazin blijft lachen, en ik ben een mens dat moeilijk ruzie maakt. De garage van mijn vriendin gaat niet open, in mei worden deze pas vervangen... Deze winter vervroren de leidingen in de keuken tussen de muren. Eerst werd mij aangeraden er met een haardroger op te zitten. Na veel aandringen kwam ze zelf isolatie steken, en op aanraden van de man bij haar deed ze het met meer materiaal dan ze eerst in gedachten had. Gelukkig!
Het gedeelte waar ik woon is niet meer te herkennen, ik heb het geschilderd, zelf de mankementen in orde gebracht (doe-het-zelfster-als-ik-ben) met de schamele middelen die ik had. Ergens denk ik dat ze mochten we vertrekken het huis voor meer te koop zullen zetten... Daarom, ik woon er graag, ik heb de sloten laten veranderen om de huisbazin (die 's zondags zelfs langskomt) niet meer binnen te laten. Mijn vriendin heeft sommige sleutels niet ontvangen waarvan ik weet dat zij er heeft. Ze kan daar nog altijd via mijn garage (gezamenlijk met twee poorten) in de veranda binnen. Alles werd binnen de maand per mail aan het immokantoor gestuurd, alle problemen, alle mankementen. Er wordt niets aan gedaan.
Laatst gewijzigd door veeke op 19 apr 2013 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#7 , 19 apr 2013 14:20

Het is NIET de taak van de kwartierinspecteur noch zijn bevoegdheid.
Het is de gemeente die beslist. Ttz hoe het pand is ingeschreven bij de gemeente.
Een wooneenheid moet aan een aantal voorwaarden voldoen (wet ruimtelijke ordening - Vlaamse wooncode enz enz).

Ook contractueel worden jullie nu beschouwd als SAMENWONENDEN die solidair verantwoordelijk zijn voor de huur.
Dus als een van de drie partijen eruit trekt of twee van de drie dan zal de derde nog steeds de VOLLEDIGE huur moeten betalen...om maar iets te zeggen.

Is het contract geregistreerd... en welk type korte duur ( max 3 jaar) of een 3 -6 - 9?

veeke
Topic Starter

#8 , 19 apr 2013 14:23

kort want indien we er in maart uitwillen zullen we in november kosteloos kunnen vertrekken, wat mijn vriendin dus zal doen. Dan is het probleem weer opgelost, mits de derving van onze inkomsten natuurlijk en de paperassen die ik weer zal moeten in orde brengen.
en verder, kan ik weigeren om dan nog een huurder toe te laten onder mij zolang alles niet is opgelost? De stookolie zal nog altijd gezamenlijk zijn. Elektriciteit en water worden gesplitst in de aanvraag.

Franciscus

#9 , 19 apr 2013 14:40

Misschien eens langs de sociale dienst van het OCMW gaan of naar een huurdersbond.
Korte contracten moeten ook op een correcte wijze beëindigd worden.
In principe als dat in nov inderdaad zo is dan IS er geen contract meer ook niet voor u.

2de link dient u ook door te klikken tot de woninghuur.

http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... _verhuren/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;

veeke
Topic Starter

#10 , 19 apr 2013 14:49

Dankjewel voor de reacties. Je zou je afvragen hoe een mens zo stom kan zijn. Wel, ik verbaas mezelf soms...

Terug naar “Andere”