Beste, ik ben in september 2012 gaan wonen na scheiding in een woonhuis met twee verdiepingen. Vroeger was het een tweewoonst van moeder en dochter op één adres.
De moeder is mijn huurbazin, ik sloot een contract op 15 september 2012 voor de bovenverdieping met eigen woongelegenheid. Beneden stond tot 15 maart van dit jaar leeg.
Samen met mijn ene dochter ben ik dus daar gedomicilieerd.
Op 15 maart van dit jaar kwam mijn vriendin (ook na scheiding) onder mij wonen. De aanvraag tot het scheiden van beide woongelegenheden werd door de huurbazin gedaan maar is pas rond begin deze zomer zegt ze.
Op 15 maart werd mijn contract teniet gedaan, en heb ik samen met mijn vriendin en haar vriend een contract onderschreven. De huurbazin en het immobiliënkantoor zeiden dat alles in orde zou komen. De aanvraag tot splitsing was aan gang en voor ons zouden er geen gevolgen zijn als de wijkagent ons als twee kerngezinnen op één adres zou inschrijven.
Nu wordt er toch een probleem gemaakt door de gemeente en de kruisbank.
Mijn vriendin onder mij, moeder van 4 en ik, alleenstaand en moeder van 2 waarvan 1 gedomicilieerd bij mij zullen WEL financiële gevolgen hebben.
Mijn vriendin is arbeidsongeschikt en op de cm wegens herhaaldelijke operaties aan de voeten, vandaag kreeg ze te horen dat haar tegemoetkoming met 20 euro per dag wordt verminderd.
Ook Horizon Kind en Gezin maakt problemen: onze bijkomende toeslag die ik als moeder van twee tieners ontvang (ex gaat akkoord dat ik kinderbijslag van beiden ontvang omdat ik toch de aankopen voor de kids doe en hij zich daar niet wil van aantrekken) van zo'n 50 euro per maand zal ook ingetrokken worden.
Ik sprak de huurbazin en het immokantoor hierover aan en de huurbazin zegt dat ik wist dat er consequenties waren aan het intrekken van mijn vriendin op het adres.
Dit is unfair, volgens mij is het huurcontract zelfs niet wettelijk aangezien alleen de benedenverdieping wordt vermeld en ik zogezegd niet boven woon, hoewel ik een eerder huurcontract heb dat ontbonden werd met beschrijving van mijn totaal vernieuwd appartement.
Help dus: inkomensverlies en geen eigen huurcontract. Kan dit zomaar? Heb ik rechten als huurster die een aparte brandverzekering en aparte huur betaal?