UItschrijven bij VDAB en starten als onthaalouder.

Kelly_pl
Topic Starter

UItschrijven bij VDAB en starten als onthaalouder.

#1 , 14 mar 2013 23:01

Beste,

Ik ben nu sinds 3 december 2012 werkloos.
Ik ben ingeschreven bij VDAB en ontvang een uitkering.
Sinds 11 februari word ik echt bijna wekelijks opgeroepen door VDAB voor de domste dingen.

Op 11 februari werd mij een traject voorgesteld om mij te helpen in mijn zoektocht naar werk. Dit leek mij ideaal (alle hulp welkom) dus stemde ik in (zonder een contract te tekenen).

Op 25 februari starte het traject. Daar kreeg ik te horen dat het een traject was voor kansarme werklozen en zou ik 3 dagen per week mijn broek moeten gaan verslijten en dit 6maanden lang.
Wat dit traject inhield was echt te belachelijk voor woorden.

De missie van VDAB in samenwerking met RANDSTAD DIVERSITY: de kansen op de arbeidsmarkt verhogen voor kansarme werklozen.
Ik kwam daar terecht in een groep met mensen die echt tot over hun oren in de problemen zaten, finacieel zaten ze totaal aan de grond en om dan nog maar te zwijgen over de problemen op vlak van relatie/gezin.
Kortom, gewoon een groep waar ik volledig uit de boot viel.
Na afloop van de eerste dag heb ik dan ook de trajectbegeleider op de hoogte gebracht dat ik dit traject niet zag zitten en ik ook niets had aan dit traject. Ik weet ook waar ik naartoe wil in mijn leven en naar dit doel wil ik ook werken.
De trajectbegeleider vond dat ik er nog eens over moest nadenken en haar de ochtend nadien moest opbellen om mijn beslissing door te geven.
Zo gezegd zo gedaan, op 26 februari heb ik haar opgebeld om te melden dat ik echt wou stoppen met dit traject.
Toch moest ik diezelfde dag nog een keertje langs komen om er nog maar eens persoonlijk over te praten.
Ookal stond mijn besluit vast, ben ik diezelfde namiddag naar daar gegaan.
Na een gesprek leek ze het te begrijpen en ookal was ze er niet blij mee, het traject werd stopgezet en ze wenste mij veel succes.
Ik wil zelfstandige worden (zaak overnemen van ouders) en ze vertelde mij over het traject ondernemerschap en dat dit mij zou kunnen helpen om mijn weg uit te stippelen naar mijn doel om ondernemer te worden.

Ik weet welke weg ik moet afleggen, en ik weet welke opleidingen in moet volgen alvorens ik kan starten als zelfstandige.
Dit heb ik allemaal reeds de voorbije maanden uitgezocht.
Ik ben bezig aan mijn eerste opleiding, in september start de tweede opleiding in avondschool (waarvoor ik ook reeds ingeschreven ben).
En ik weet ook wat ik allemaal moet ondernemen eens deze opleidingen ten einde lopen.

Vandaag mocht ik weer langs op het VDAB kantoor.
Dit bleek dus over dat traject ondernemerschap te gaan.
Ik moet volgende week donderdag een screening ondergaan om na te gaan of ik wel geschikt ben om ondernemer te worden en als ik door deze screening raak zal er nagegaan worden of mijn doel haalbaar is en zal er worden nagegaan welke opleidingen ik moet volgen en welke stappen ik tijdens en nadien zal moeten ondernemen.
Dus terwijl ik dit zelf al lang weet, wil VDAB nogmaals heel dat gedoe doorlopen.
Dit vind ik echt gewoon nutteloos en tijdsverspilling.

De trajectbegeleider liet ook verstaan dat ik indien ik het traject ondernemerschap niet aanvaard of wanneer ik niet door de screening raak, ik verplicht zou worden om een traject te volgen waarin ik intensief zou begeleid worden naar werk.

Ik ben het gedoe met die VDAB echt beu nu.
Ik heb echt niet het gevoel dat ze mij proberen te helpen, ze leggen mij alleen maar verplichtingen op waar ik totaal niets mee kan.
Ik ben echt wel van goede wil, en ik solliciteer naar elke vacature waar ik ook maar kans maak om aan het werk te kunnen. Ook spontane sollicitaties ga ik niet uit de weg.
Ik ben ook reeds ingeschreven bij verschillende interims.
Dus het soort werk kan mij eigenlijk weinig schelen. Zolang ik maar kan leven en intussen mijn studies en plannen om zelfstandige te worden kan financiëren.
Dus ze kunnen echt niet zeggen dat ik op mijn luie k*nt zit te wachten tot er een job uit de lucht valt en intussen gezellig wil profiteren van de dop.
Maar blijkbaar is werk vinden tegenwoordig ook niet echt makkelijk en de jobs die er in overvloed zijn (zoals huishoudhulp) kan ik niet uitvoeren door artrose in de rug.

Nu denk ik er dus over om mij gewoon uit te schrijven bij VDAB en mijn weg zelf verder te bewandelen zonder al deze bemoeienissen.
Ik ben er 100% van overtuigd dat VDAB mij niet kan of zelfs niet wil helpen en hun doel alleen maar is om mij bezig te houden.
Ik weet dat ik mijn uitkering verlies indien ik mij uitschrijf bij VDAB. Maar hoe zit het met mijn andere rechten?

Ik zou dan graag de komende jaren werken als onthaalouder tot dat ik effectief als zelfstandige aan de slag ga.
3jaar geleden wou ik ook aan de slag gaan als onthaalouder, maar door verhuis en onverwacht toch snel een nieuwe job te vinden in mijn nieuwe woonplaats is dit er toen niet van gekomen.
Nu lijkt het mij het perfecte ogenblik om werk, huishouden (lees een halve dierenboerderij :P ) en studies te kunnen combineren.
Maar ik wil natuurlijk mijn rechten kunnen behouden (mutualiteit, uitkering indien ik in de eerste jaren onverwachts terug werkloos zou worden,...)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 15 mar 2013 12:55

als je je uitschrijft uit de VDAB en geen ander werk hebt (waarbij onthaalouder meetelt), heb je geen recht op diverse sociale uitkeringen (ziekte, ...). Je kan je wel binnen de 3 jaar herinschrijven als werkzoekende.

Gezien je zelf moeilijk werk kan vinden, is het weigeren van hulp van de VDAB een slecht plan. Het traject ondernemerschap houdt ook meer in dan wat je hier schrijft. Zie bvb: http://www.socialeeconomie.be/onderneming/4375" onclick="window.open(this.href);return false;

freelance

#3 , 15 mar 2013 13:59

Gezien je zelf moeilijk werk kan vinden, is het weigeren van hulp van de VDAB geen slecht plan.
Staat hier een klein zetduivel foutje ? ( gezien de context zou ik denken dat het woordje 'geen ' moet zijn : " is een slecht plan " ) .

De TS lijkt mij eerder het psychologisch profiel te hebben van een zelfstandige , dan van een "lage kansen " werkloze .
Mentaliteit EN omkadering bij VDAB zijn niet echt gericht op mensen die "zelfstandig denken " .
Gezien de interesse ( en wellicht ook kennis ) voor onthaalouder , zou ik deze piste verder volgen .
Denk dat het mogelijk is om op deze manier sociale rechten op te bouwen .

http://www.landelijkekinderopvang.be/De ... tabid=5911" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

JPV

#4 , 15 mar 2013 14:07

de vraag is of haar activiteit als zelfstandige haalbaar/realistisch is en of ze er actief mee bezig is (dat laatste zou haar trouwens al een uitsluiting opleveren ;)). Ik vermoed dat VDAB twijfels heeft en daarom haar zo'n plan voorschrijft.

Kelly_pl
Topic Starter

#5 , 15 mar 2013 14:52

Ja, maar het probleem met VDAB is dat ze mij in trajecten willen plaatsen waarvoor ik meerdere dagen per week naar VDAB zou moeten, terwijl ik zo snel mogelijk aan het werk wil zodat ik alles kan blijven finaciëren ivm met de stappen die te nemen zijn om als zelfstandige aan de slag te kunnen (met de werkloosheidsuitkering zal ik het niet halen).
Dus sowiezo zal ik op korte termijn werk hebben (met of zonder hulp) en als je werkt, heb je ineens geen recht meer op deze begeleiding, dus kom je weer alleen te staan.
Het traject is alleen voor werklozen, maar ik ben niet vanplan om nog anderhalf jaar werkloos te blijven.
VDAB spreekt over voltijdse dagopleidigen tijdens mijn werkloosheid, wat het dus onmogelijk maakt om te gaan werken.
Als je er dan over denkt dat de dagopleiding die ik dan zou moet volgen pas start in september en eindigt in juni 2014 dan zou ik dus nog minstens zolang van een werkloosheidsuitkering moeten leven.
Dat is voor mij echt niet haalbaar om nog zolang rond te komen met de uitkering die ik nu ontvang.
Ik moet ook huur en rekeningen betalen en heb 5 honden, 2 katten en 2 konijnen wat maandelijks ook wel wat kost.
Ik krijg nu ongeveer 800euro uitkering/maand, daarvan alleen red ik het absoluut niet.
Gelukkig heb ik nog wat geld achter de hand om enkele maanden rond te komen, maar dat bedrag is momenteel ook alleen maar aan het zakken.

Waar ik het erg moeilijk mee heb is dat alle begeleidingen bij VDAB alleen voor werklozen zijn, en ze mij het gevoel geven dat ik beter in begeleiding ga bij hen, dan dat ik verder zoek naar werk. VDAB zegt zelf ook meermaals "terwijl je in begeleiding bent kan RVA je niet oproepen".
RVA mag mij oproepen, ik heb niets te verbergen en ik denk niet dat ze zullen kunnen zeggen dat ik niets onderneem om werk te vinden.
Zo een begeleiding is alleen maar interessant voor iemand die zolang de begeleiding duurt van een uitkering kan/wil leven.
En het volledige traject dus kan doorlopen.
Maar welk nut heeft het om een traject op te starten, terwijl je op voorhand al weet dat ik het traject niet volledig kan af maken?
Dat brengt mij dus geen stap verder.

Het is ook niet de bedoeling om volgend jaar al te starten als zelfstandige, maar op langere termijn. Mijn ouders (van wie ik de zaak wil overnemen) werken nog steeds en zullen dit nog wel een paar jaar blijven doen. Gaat VDAB mijn ouders misschien ook verplicht om de zaak aan mij over te laten wanneer VDAB dat wil?

Mijn idee is om nu gewoon te werken en intussen mijn opleidigen te volgen zodat ik als het moment is aangebroken alle documenten heb die ik nodig heb om te kunnen starten. Dit kan ik dus makkelijk en op een rustig tempo alleen doen terwijl ik werk. ipv nog meer dan een jaar van een uitkering te leven en nadien pas te kunnen gaan werken.
Dit heb ik ook zo verteld aan de trajectbegeleider. Maar ze wil mij blijkbaar op welke manier dan ook in een traject pushen.
Is het het ééne traject niet, dan word het wel een andere.

freelance

#6 , 15 mar 2013 15:31

Ik ben er 100% van overtuigd dat VDAB mij niet kan of zelfs niet wil helpen en hun doel alleen maar is om mij bezig te houden.
Ik weet dat ik mijn uitkering verlies indien ik mij uitschrijf bij VDAB. Maar hoe zit het met mijn andere rechten?

Ik zou dan graag de komende jaren werken als onthaalouder tot dat ik effectief als zelfstandige aan de slag ga.

Nu lijkt het mij het perfecte ogenblik om werk, huishouden (lees een halve dierenboerderij :P ) en studies te kunnen combineren.
Maar ik wil natuurlijk mijn rechten kunnen behouden (mutualiteit, uitkering indien ik in de eerste jaren onverwachts terug werkloos zou worden,...)
DIT lijkt mij het essentiële punt van TS te zijn .
" Hoe zit het met mijn andere rechten als ik de VDAB links laat liggen , en een combinatie maak van werk , huishouden , studies EN onthaalouder ( of om het even welk ander traject ) .

Ik zou aanraadden om de VDAB voorlopig te volgen ( om de uitkering niet te verliezen ) , en éénmaal er zich concrete alternatieven aandienen , deze ook met beide handen aan te grijpen ( uiteraard kijken of alles haalbaar is ) .
Dan de VDAB laten vallen .

Het is een bekend fenomeen dat hulpverleners allerhande meer bezig zijn met hun hulpverlening op zich , dan met de reële situatie van een cliënt .
Kwestie van het "hulpverlenings systeem " in stand te houden .
Op die manier worden sommige mensen bijna " gedwongen hulpbehoevenden " . ( wat dan weer goed is voor de statistieken , en de bijhorende financiële middelen die er voor vrijgemaakt worden ) .
Het is duidelijk hoe de TS de betutteling van de hulpverlening ervaart , en er geen heil in ziet .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

JPV

#7 , 15 mar 2013 16:04

je beseft toch dat, als je als opvangouder wil starten, de inspectie van kind en gezin eist dat de huisdieren niet in het bereik van kinderen komen, noch in de keuken mogen komen? Dat lijkt me sterk te botsen met je 5 honden en 2 katten en de zorg die je hen waarschijnlijk wil geven. Je beseft dat je met artrose een fysiek probleem hebt die moelijk te combineren met het frequent heffen van tot 7/8 verschillende kinderen op 1 dag?

Het is je eigen keuze, maar puur op basis van wat je schrijft, lijkt het me volledig logisch dat de VDAB je begeleiding aanraadt. Ik ken verschillende RVA-begeleiders die alvast niet inzien hoe jij je huishouden/gezondheid met dergelijke jobkeuze zal combineren. Nu, alles kan en als het lukt: proficiat.

lachertje

#8 , 14 apr 2013 22:06

hallo, ik probeer zelf als zelfstandigen te via de vdab.
1. dit wordt vrij goed opgevolgd, en je moet een toelating bekomen om een spiegeltest af te leggen
eens als je dit gedaan heeft, wordt je doorgestuurd, naar go voor zaken (is een Engelse benaming)
deze mensen kijken u beheers plan na, en sturen bij waar nodig is. Kost normaal 900€ als werkzoekende 100€
je project wordt doorgestuurd voor eventueel een lening te kunnen krijgen, als u bv 6500€ heeft kan u dan max 30.000€ lenen
als u bv maar 2000€ kan u maar 10.000€ lenen. Dit alles is onder voorbehoud dat u project wordt goedgekeurd. (zijn weer andere mensen)
Als je deze rompslomp doorloopt en je krijgt een yes zit je op rozen, dan kan je een zelfstandige zaak opstarten zonder het risico van je werkloosheid te verliezen
voor een periode van 15 jaar. dit betekend concreet als je na 3 jaar zelfstandigheid beslist om een bepaalde reden dit stop te zetten, kan je terug vallen op die werkloosheid.
dit alles kan 1 tot 1.6 maanden duren. en ja is misschien omslachtig maar wel veilig

Terug naar “Werkloosheid”