Ik ben nu sinds 3 december 2012 werkloos.
Ik ben ingeschreven bij VDAB en ontvang een uitkering.
Sinds 11 februari word ik echt bijna wekelijks opgeroepen door VDAB voor de domste dingen.
Op 11 februari werd mij een traject voorgesteld om mij te helpen in mijn zoektocht naar werk. Dit leek mij ideaal (alle hulp welkom) dus stemde ik in (zonder een contract te tekenen).
Op 25 februari starte het traject. Daar kreeg ik te horen dat het een traject was voor kansarme werklozen en zou ik 3 dagen per week mijn broek moeten gaan verslijten en dit 6maanden lang.
Wat dit traject inhield was echt te belachelijk voor woorden.
De missie van VDAB in samenwerking met RANDSTAD DIVERSITY: de kansen op de arbeidsmarkt verhogen voor kansarme werklozen.
Ik kwam daar terecht in een groep met mensen die echt tot over hun oren in de problemen zaten, finacieel zaten ze totaal aan de grond en om dan nog maar te zwijgen over de problemen op vlak van relatie/gezin.
Kortom, gewoon een groep waar ik volledig uit de boot viel.
Na afloop van de eerste dag heb ik dan ook de trajectbegeleider op de hoogte gebracht dat ik dit traject niet zag zitten en ik ook niets had aan dit traject. Ik weet ook waar ik naartoe wil in mijn leven en naar dit doel wil ik ook werken.
De trajectbegeleider vond dat ik er nog eens over moest nadenken en haar de ochtend nadien moest opbellen om mijn beslissing door te geven.
Zo gezegd zo gedaan, op 26 februari heb ik haar opgebeld om te melden dat ik echt wou stoppen met dit traject.
Toch moest ik diezelfde dag nog een keertje langs komen om er nog maar eens persoonlijk over te praten.
Ookal stond mijn besluit vast, ben ik diezelfde namiddag naar daar gegaan.
Na een gesprek leek ze het te begrijpen en ookal was ze er niet blij mee, het traject werd stopgezet en ze wenste mij veel succes.
Ik wil zelfstandige worden (zaak overnemen van ouders) en ze vertelde mij over het traject ondernemerschap en dat dit mij zou kunnen helpen om mijn weg uit te stippelen naar mijn doel om ondernemer te worden.
Ik weet welke weg ik moet afleggen, en ik weet welke opleidingen in moet volgen alvorens ik kan starten als zelfstandige.
Dit heb ik allemaal reeds de voorbije maanden uitgezocht.
Ik ben bezig aan mijn eerste opleiding, in september start de tweede opleiding in avondschool (waarvoor ik ook reeds ingeschreven ben).
En ik weet ook wat ik allemaal moet ondernemen eens deze opleidingen ten einde lopen.
Vandaag mocht ik weer langs op het VDAB kantoor.
Dit bleek dus over dat traject ondernemerschap te gaan.
Ik moet volgende week donderdag een screening ondergaan om na te gaan of ik wel geschikt ben om ondernemer te worden en als ik door deze screening raak zal er nagegaan worden of mijn doel haalbaar is en zal er worden nagegaan welke opleidingen ik moet volgen en welke stappen ik tijdens en nadien zal moeten ondernemen.
Dus terwijl ik dit zelf al lang weet, wil VDAB nogmaals heel dat gedoe doorlopen.
Dit vind ik echt gewoon nutteloos en tijdsverspilling.
De trajectbegeleider liet ook verstaan dat ik indien ik het traject ondernemerschap niet aanvaard of wanneer ik niet door de screening raak, ik verplicht zou worden om een traject te volgen waarin ik intensief zou begeleid worden naar werk.
Ik ben het gedoe met die VDAB echt beu nu.
Ik heb echt niet het gevoel dat ze mij proberen te helpen, ze leggen mij alleen maar verplichtingen op waar ik totaal niets mee kan.
Ik ben echt wel van goede wil, en ik solliciteer naar elke vacature waar ik ook maar kans maak om aan het werk te kunnen. Ook spontane sollicitaties ga ik niet uit de weg.
Ik ben ook reeds ingeschreven bij verschillende interims.
Dus het soort werk kan mij eigenlijk weinig schelen. Zolang ik maar kan leven en intussen mijn studies en plannen om zelfstandige te worden kan financiëren.
Dus ze kunnen echt niet zeggen dat ik op mijn luie k*nt zit te wachten tot er een job uit de lucht valt en intussen gezellig wil profiteren van de dop.
Maar blijkbaar is werk vinden tegenwoordig ook niet echt makkelijk en de jobs die er in overvloed zijn (zoals huishoudhulp) kan ik niet uitvoeren door artrose in de rug.
Nu denk ik er dus over om mij gewoon uit te schrijven bij VDAB en mijn weg zelf verder te bewandelen zonder al deze bemoeienissen.
Ik ben er 100% van overtuigd dat VDAB mij niet kan of zelfs niet wil helpen en hun doel alleen maar is om mij bezig te houden.
Ik weet dat ik mijn uitkering verlies indien ik mij uitschrijf bij VDAB. Maar hoe zit het met mijn andere rechten?
Ik zou dan graag de komende jaren werken als onthaalouder tot dat ik effectief als zelfstandige aan de slag ga.
3jaar geleden wou ik ook aan de slag gaan als onthaalouder, maar door verhuis en onverwacht toch snel een nieuwe job te vinden in mijn nieuwe woonplaats is dit er toen niet van gekomen.
Nu lijkt het mij het perfecte ogenblik om werk, huishouden (lees een halve dierenboerderij

Maar ik wil natuurlijk mijn rechten kunnen behouden (mutualiteit, uitkering indien ik in de eerste jaren onverwachts terug werkloos zou worden,...)