Uiteraard kan niemand kan u verplichten deze schijf op te sturen, maar dan is het wel mogelijk dat men de garantie niet meer wil toepassen en u dus voor de nieuwe schijf moet betalen.Kan ik omwille van privacyredenen weigeren deze HD schijf op te sturen of mag ik dit wettelijk gezien weigeren ??
Persoonlijk wis ik steeds de My Documents map voor ik mijn PC voor reparatie binnendoe, waarna ik deze map achteraf terugzet van de backup die ik daarvoor gemaakt hebt. Ook browser-history wordt gewist. Niet 100% sluitend, uiteraard, maar ik ga echt geen rekeninguittreksels, loonbrieven en dergelijke op mijn PC laten staan als deze binnen moet voor reparatie...Wel, het is en blijft vrij standaard. Natuurlijk, als er privé-gegevens op uw schijf staat... Langs de andere kant, telkens u u w PC binnendoet voor reparatie riskeert u hetzelfde nietwaar?
Zolang de sectoren niet overschreven zijn op de harde schijf valt er steeds vanalles terug te halenPersoonlijk wis ik steeds de My Documents map voor ik mijn PC voor reparatie binnendoe, waarna ik deze map achteraf terugzet van de backup die ik daarvoor gemaakt hebt. Ook browser-history wordt gewist. Niet 100% sluitend, uiteraard, maar ik ga echt geen rekeninguittreksels, loonbrieven en dergelijke op mijn PC laten staan als deze binnen moet voor reparatie...Wel, het is en blijft vrij standaard. Natuurlijk, als er privé-gegevens op uw schijf staat... Langs de andere kant, telkens u u w PC binnendoet voor reparatie riskeert u hetzelfde nietwaar?
Inderdaad (zelfs als de sectoren wel overschreven zijn, kan aan de hand van magnetische restwaarde nog de vorige data achterhaald worden, maar kom). Maar de kans dat een "hulpje" in de computerwinkel zich daarmee gaat bezig houden is klein. Als je loonbrieven echter gewoon open en bloot op de HD staan, hoeft het hulpje zelfs geen moeite te doen om te zien hoeveel je verdient, enz... Wissen dus die handel (en idd ook de recycle bin leegmaken als je geen shift+del gebruikt hebtZolang de sectoren niet overschreven zijn op de harde schijf valt er steeds vanalles terug te halen
In alle eerlijkheid snap ik het probleem niet.... Zolang ze geen paswoorden of keyfilles kunnen bekomen kunnen dat soort documenten toch weinig kwaad? Of ben ik nu zo naïef?Inderdaad (zelfs als de sectoren wel overschreven zijn, kan aan de hand van magnetische restwaarde nog de vorige data achterhaald worden, maar kom). Maar de kans dat een "hulpje" in de computerwinkel zich daarmee gaat bezig houden is klein. Als je loonbrieven echter gewoon open en bloot op de HD staan, hoeft het hulpje zelfs geen moeite te doen om te zien hoeveel je verdient, enz... Wissen dus die handel (en idd ook de recycle bin leegmaken als je geen shift+del gebruikt hebtZolang de sectoren niet overschreven zijn op de harde schijf valt er steeds vanalles terug te halen)
Een goede "social engineer" kan zelfs met enkel de inhoud van uw vuilzak u financieel schade berokkenen. Je moet voor de lol eens naar je eigen sociaal secretariaat bellen met de vraag: "Ja, ik ben persoon X, personeelsnummer YYYYY van bedrijf Z. Ik had een vraagje...." De kans dat je antwoord krijgt op die vraag, zonder dat men echt controleert of je persoon X bent, is groot. Dus enkel en alleen met de inhoud van een loonbrief, kan men persoonlijke informatie van jou achterhalen. Stel dat ik mijn documenten niet wis, dan staan volgende zaken op de PC die ik binnenlever:In alle eerlijkheid snap ik het probleem niet.... Zolang ze geen paswoorden of keyfilles kunnen bekomen kunnen dat soort documenten toch weinig kwaad? Of ben ik nu zo naïef?