garantie harde schijf terug zenden privacy

Markous
Topic Starter

garantie harde schijf terug zenden privacy

#1 , 11 mar 2013 12:22

Ik weet niet goed onder welk onderwerp dit probleem te plaatsen want het heeft volgens mij zowel betrekking tot consumentenrecht als privacyrecht .
Een dik jaar geleden een computer gekocht van een bekend merk .
Computer had twee jaar garantie .
Een maand geleden begaf de harde schijf het ineens .
Met de fabrikant gebeld en deze heeft mij prima geholpen door mij onder garantie een nieuwe harde schijf toe te sturen en die ik onder een overeengekomen afspraak zelf zou intsalleren .
Dit zou de snelste oplossing zijn , vandaar deze keuze .
Een week nadien krijg ik de harde schijf toegezonden en deze was verstuurd vanuit Bulgarije.
Harde schijf geïnstalleerd en alles werkt terug prima .
Nu kreeg ik een week geleden telefoon van de fabrikant met de vraag of het probleem was opgelost en of ze het dossier konden sluiten .
Het dossier kon dus gesloten worden , maar tevens vroeg de dame aan de telefoon dat ik de gecraschte harde schijf naar hen terug zou toesturen want dit was voor hen handig om te achterhalen wat deze crash juist veroorzaakt zou hebben .
Omdat ik snel weg moest heb ik ja gezegd om deze terug toe te sturen , hun zouden ervoor zorgen dat dit kosteloos kon gebueren door stikkers op te sturen .
Nu krijg ik hier vandaag de stikkers in de bus en moet de HD schijf toe zenden naar Bulgarije .

Maar eerlijk gezegd wil ik dit toch niet doen want er stond op de gecraschte HD schijf belangrijke informatie , foto's ,financiële en andere privacygevoelige informatie .
Ik heb laatst nog gezien hoe gemakkelijk men nog informatie van gecraschte schijven kan afhalen , en als ik dit dan nog eens naar een Oostblokland moet toesturen dan heb ik toch mijn bedenkingen .

Kan ik omwille van privacyredenen weigeren deze HD schijf op te sturen of mag ik dit wettelijk gezien weigeren ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT

#2 , 11 mar 2013 13:11

Zo ver ik weet is dit de standaardaanpak. Bij zowat alle computermerken wordt er gevraagd de defecte schijf terug te sturen, althans als u wenst gebruik te maken van de garantie.

Ik zou mij er op zich niet al te druk inmaken, u kan uiteraard van gevoelige zaken, zoals uw e-mailaccounts, de paswoorden aanpassen, maar de meeste bedrijven (ook in het Oostblok) houden zich aan een deontologische code en verspreiden niet wat er op uw schijf wordt aangetroffen.

Natuurlijk, alles is relatief... Zo hebt u altijd een grote kans dat uw muziek & film collectie "per ongeluk" wordt gekopieerd voor persoonlijk gebruik, maar ook daar.... Geraar de Bulgaar gaat zich niet echt interesseren in uw persoonlijke excelbestanden of foto's...

U kan uiteraard weigeren, maar ik vermoed dat ze u als gevolg daarvan gewoon de harde schijf gaan aanrekenen...

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2013 16:00

Kan ik omwille van privacyredenen weigeren deze HD schijf op te sturen of mag ik dit wettelijk gezien weigeren ??
Uiteraard kan niemand kan u verplichten deze schijf op te sturen, maar dan is het wel mogelijk dat men de garantie niet meer wil toepassen en u dus voor de nieuwe schijf moet betalen.

Moest ik van u zijn, zou ik terug even contact opnemen met de dienst die u contacteerde en deze vraag aan hen voorleggen. Vraag hen hoe ze u kunnen garanderen dat de gevoelige informatie op de harde schijf privé blijft als u deze opstuurt.

Ik zou me eerlijk gezegd ook niet lekker voelen moest er ergens een HD in het oostblok geraken met bankegegevens, mails, enz... van mij op. Deontologische code of niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus

#4 , 11 mar 2013 17:03

Hele zware magneet, helpt dat niet bij een HD?

Markous
Topic Starter

#5 , 11 mar 2013 17:06

Ik weet nog wel dat ik eerst gezegd had dat ik dacht deze al in de vuilbak gegooid te hebben waarop ze antwoorde dat dit geen probleem zou zijn . Maar mijn moeder knikte toen van niet en heb ik dus geantwoord dat ik ze zou opsturen .

Ik ga de brief met de terugkeerprocedure gewoon laten liggen en eens kijken of er nog gereageerd word .

FreelancerIT

#6 , 12 mar 2013 10:36

Wel, het is en blijft vrij standaard. Natuurlijk, als er privé-gegevens op uw schijf staat... Langs de andere kant, telkens u u w PC binnendoet voor reparatie riskeert u hetzelfde nietwaar? :-)

Dit gezegd zijnde, heeft u de garantievoorwaarden al eens nagelezen? De schijf is en blijft uw eigendom, u verplichten ze op te sturen kunnen ze niet, u uw garantie weigeren hiervoor lijkt me - hoewel ik ook hier ook wel mijn bezwaren bij heb - wel mogelijk.

Bij de meeste merken - als de reparatie in België gebeurd althans - krijg je de kapotte schijf (bijna) altijd terug/mee. Alleen moet je ze wel afgeven om hun de kans te geven de oorzaak van het defect op te sporen.

Gebruiker21

#7 , 12 mar 2013 11:47

Wel, het is en blijft vrij standaard. Natuurlijk, als er privé-gegevens op uw schijf staat... Langs de andere kant, telkens u u w PC binnendoet voor reparatie riskeert u hetzelfde nietwaar? :-)
Persoonlijk wis ik steeds de My Documents map voor ik mijn PC voor reparatie binnendoe, waarna ik deze map achteraf terugzet van de backup die ik daarvoor gemaakt hebt. Ook browser-history wordt gewist. Niet 100% sluitend, uiteraard, maar ik ga echt geen rekeninguittreksels, loonbrieven en dergelijke op mijn PC laten staan als deze binnen moet voor reparatie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT

#8 , 12 mar 2013 12:54

Ik zorg altijd voor backups, voor de rest zorg ik er alleen voor dat er geen "intieme" dingen op mijn PC staan.

Wat loonbrieven en zo betreft, die staan bij mij in geëncrypteerde folders... Op zich zijn ze daar (denk ik) niet veel mee....

Veebee

#9 , 12 mar 2013 12:55

Persoonlijk wis ik steeds de My Documents map voor ik mijn PC voor reparatie binnendoe, waarna ik deze map achteraf terugzet van de backup die ik daarvoor gemaakt hebt. Ook browser-history wordt gewist. Niet 100% sluitend, uiteraard, maar ik ga echt geen rekeninguittreksels, loonbrieven en dergelijke op mijn PC laten staan als deze binnen moet voor reparatie...
Zolang de sectoren niet overschreven zijn op de harde schijf valt er steeds vanalles terug te halen :)
Gelukkig maar in sommige gevallen :wink:
Maar de prullenbak leegmaken en de browsergeschiedenis wissen is een vals gevoel van veiligheid als het er echt op aankomt :)

FreelancerIT

#10 , 12 mar 2013 13:17

Ik zou alleen niet weten waarom ze dat gaan doen... Datarecovery is bijna altijd mogelijk, maar vraagt meestal wel wat tijd. Kan me persoonlijk niet voorstellen dat ze zich daarmee gaan bezighouden :-)

Veebee

#11 , 12 mar 2013 14:23

Nee tuurlijk niet, maar was eerder bedoeld in het algemeen dat die prullenbak een 'onveilig veiligheidsgevoel' geeft :)

FreelancerIT

#12 , 12 mar 2013 14:53

Daar ben ik het volledig mee eens.

Er bestaan programma's waarrmee je een schiijf volledig mee kunt wissen, maar om dat altijd te doen als je je PC moet binnenbrengen lijkt me wat overdrijven.

Gebruiker21

#13 , 12 mar 2013 14:57

Zolang de sectoren niet overschreven zijn op de harde schijf valt er steeds vanalles terug te halen :)
Inderdaad (zelfs als de sectoren wel overschreven zijn, kan aan de hand van magnetische restwaarde nog de vorige data achterhaald worden, maar kom). Maar de kans dat een "hulpje" in de computerwinkel zich daarmee gaat bezig houden is klein. Als je loonbrieven echter gewoon open en bloot op de HD staan, hoeft het hulpje zelfs geen moeite te doen om te zien hoeveel je verdient, enz... Wissen dus die handel (en idd ook de recycle bin leegmaken als je geen shift+del gebruikt hebt ;) )

FreelancerIT

#14 , 12 mar 2013 16:12

Inderdaad (zelfs als de sectoren wel overschreven zijn, kan aan de hand van magnetische restwaarde nog de vorige data achterhaald worden, maar kom). Maar de kans dat een "hulpje" in de computerwinkel zich daarmee gaat bezig houden is klein. Als je loonbrieven echter gewoon open en bloot op de HD staan, hoeft het hulpje zelfs geen moeite te doen om te zien hoeveel je verdient, enz... Wissen dus die handel (en idd ook de recycle bin leegmaken als je geen shift+del gebruikt hebt ;) )
In alle eerlijkheid snap ik het probleem niet.... Zolang ze geen paswoorden of keyfilles kunnen bekomen kunnen dat soort documenten toch weinig kwaad? Of ben ik nu zo naïef?

Gebruiker21

#15 , 12 mar 2013 16:20

In alle eerlijkheid snap ik het probleem niet.... Zolang ze geen paswoorden of keyfilles kunnen bekomen kunnen dat soort documenten toch weinig kwaad? Of ben ik nu zo naïef?
Een goede "social engineer" kan zelfs met enkel de inhoud van uw vuilzak u financieel schade berokkenen. Je moet voor de lol eens naar je eigen sociaal secretariaat bellen met de vraag: "Ja, ik ben persoon X, personeelsnummer YYYYY van bedrijf Z. Ik had een vraagje...." De kans dat je antwoord krijgt op die vraag, zonder dat men echt controleert of je persoon X bent, is groot. Dus enkel en alleen met de inhoud van een loonbrief, kan men persoonlijke informatie van jou achterhalen. Stel dat ik mijn documenten niet wis, dan staan volgende zaken op de PC die ik binnenlever:

1. Rekeninguittreksels (= al mijn bankrekeningnummers en nummers van bankkaarten)
2. Loonbrieven (= al mijn personeelsgegevens + gegevens over wat ik verdien en gekocht heb)
3. Agenda (= data wanneer ik eventueel niet thuis ben)
4. Enz...

Normaal is mijn schijf versleuteld met BitLocker, maar als de PC voor reparatie binnen moet, kan je deze moeilijk met een versleutelde schijf binnengeven, hé. Dan mag je er zeker van zijn dat je een geherformatteerde PC terug krijgt, en da's ook niet de bedoeling...

Met andere woorden: iemand met slechte bedoelingen in de PC winkel weet perfect wat ik in huis heb wat het stelen waard is, weet ook waar ik woon (= mijn klantgegevens bij de PC boer) + wanneer ik van huis ben. Neen dank u, die info geef ik dus liever niet vrij. Ik begrijp nog altijd niet dat mensen op facebook even voor héél de wereld verkondigen wanneer hun huis een week leeg staat omdat ze op verlof gaan.... En dan maar klagen over hun "recht op privacy". Begrijpe wie begrijpen kan...

Terug naar “Andere”