zijn al sinds 2007 in CSR en problemen blijven aanhouden

deborah1982
Topic Starter

zijn al sinds 2007 in CSR en problemen blijven aanhouden

#1 , 14 jan 2013 09:45

Wij weten niet meer wat te doen en hadden graag raad gekregen.
We zijn sinds mei 2007 in CSR. Het was bij ons weten een minnelijke regeling en onze schuld bemiddelaar ging (op papier) omdat ik en mijn man toen werkloos waren 100 euro afhouden voor de schuldeisers en we zouden er 8 jaar in zitten. En we hadden toen ook net een dochtertje van 1 maand oud. We vroegen op momenten extra budget om kledij voor ons dochtertje te kunnen kopen en soms ook budget voor medicatie. Op den duur zei onze schuld bemiddelaar dat het niet ging, dus we moesten zelf maar zien dat we aan geld geraakten om kledij en medicatie voor ons dochtertje te kunnen kopen. We zijn daarna te weten gekomen dat we niet in een minnelijke schuldenregeling zaten maar in een gerechtelijke regeling en we er 9j zouden inzitten en ze dus geen 100 euro afhield voor de schuldeisers maar 250 euro. Ondertussen zijn we maar blijven roeien met hetgeen we kregen. M'n man vond dan werk en ik moest (met toestemming van de schuld bemiddelaar) thuis blijven in zo'n vrijstelling van de RVA om te zorgen voor ons dochtertje totdat ze naar school kon gaan, zo kreeg ik toch nog een vergoeding en moest er geen opvang betaald worden. Nu ben ik 22 maand geleden bevallen van ons tweede dochtertje en sindsdien gaat het alsmaar slechter. Door de komst van ons tweede zit ik dus nog steeds in de vrijstelling van de RVA en m'n man heeft sinds augustus 2011 een vast job met firmawagen. Hij is arbeider maar krijgt maar 1x per maand loon en dit op het einde van de maand telkens. We hebben nu ook sinds een jaar een budgetmeter voor de gas en electriciteit en wonen in een sociale huurwoning. Nu betaald zij onze vaste kosten (huur-scarlet-ziekenfonds-dokter-water-school) en wij krijgen telkens 250 euro per week (dus 1000€ per maand) waarvan we wekelijks 125 euro voor de budgetmeter moeten spenderen. Zij vergeet telkens dat we dit van ons leefloon moeten betalen. Van het vakantiegeld hebben we 750 € gekregen en van de belasting teruggave (1986 euro) heeft ze volledig zelf bijgehouden. Nu hebben we al dikwijls budget gevraagd om kledij voor de kindjes te kopen. Ik loop zelf met schoenen met gaten erin...Kindjes hebben geen kleerkast, kleinste word in maart 2 jaar en slaapt nog in een reisbedje. Met de feestdagen waren de beide kindjes ziek en moesten we medicatie hebben en hebben het van ons resterende geld voor brood moeten betalen. Schuld bemiddelaar antwoord meestal niet op onze vragen en als ze antwoord, is het altijd dat we niets extra krijgen want dat ze met een groot tekort op de rubriekrekening zit. M'n man heeft vorig jaar 3 maanden thuis gezeten door een operatie aan zijn nier. Hierdoor zijn we dieper in de put beland en ze zei dat ze meer leefloon betaald dan ze binnen krijgt... Nu word er niets over het kindergeld gezegd (dat is 252,38 euro). We krijgen nooit extra voor de kindjes. En ze zegt nu dat ik opvang moet zoeken voor ons jongste dochtertje (in november gaat ze naar school) en ik moet maar gaan werken want de opvang kost 400 euro en ik verdien minstens 1000 euro. Ik heb geen diploma, geen werk, geen vervoer, openbaar vervoer komt altijd maar om het uur en de vooropvang van school is maar pas vanaf 7u10 en naopvang tot 18u. M'n man werkt soms dagen van meer dan 12 uren per dag. Dus hij kan nooit op tijd voor de kindjes zijn.
Ze zegt ze dat ze het leefloon moet halveren, dus naar 125 euro per week maar we laden voor onze budgetmeter 125 per week op. Hoe kunnen wij dan zelf leven? Ik heb haar al gevraagd om een herziening aan te vragen maar zij beweerd dat de rechter dat niet gaat toestaan omdat ik niet werk. Nu ja, ik wil werken maar kan niet full time gaan werken omdat ik een boerendorp woon en ik geen vervoer heb en de uitleg dat ik al eerder heb gegeven voor de opvang.
Ik zit nu altijd binnen met ons jongste met onze badjas aan zodat ik de verwarming lager kan zetten. Maar het is hier slecht geïsoleerd en ook al staat de verwarming op 16 graden, de verwarming slaagt altijd snel aan. Wat kunnen we nu nog verder doen? Kan er iemand ons raad geven? We zien het echt niet meer zitten om nog tot 2016 in CSR te zitten op deze manier. M'n man zijn stress slaagt op zijn nier en zijn volledige gezondheid, ik zit ook op het randje van een depressie, ik zou zo telkens kunnen huilen, ik ben zoooo ongelukkig. M'n twee dochtertjes zijn hier mee de dupe van uiteraard want zij voelen al die spanning aan.
Kan er iemand ons een goede raad geven alstublieft?
Bedankt om alvast mijn bericht te lezen.
Mvg,
Deborah

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2013 14:50

Wij weten niet meer wat te doen en hadden graag raad gekregen.
We zijn sinds mei 2007 in CSR. Het was bij ons weten een minnelijke regeling en onze schuld bemiddelaar ging (op papier) omdat ik en mijn man toen werkloos waren 100 euro afhouden voor de schuldeisers en we zouden er 8 jaar in zitten. En we hadden toen ook net een dochtertje van 1 maand oud. We vroegen op momenten extra budget om kledij voor ons dochtertje te kunnen kopen en soms ook budget voor medicatie. Op den duur zei onze schuld bemiddelaar dat het niet ging, dus we moesten zelf maar zien dat we aan geld geraakten om kledij en medicatie voor ons dochtertje te kunnen kopen. We zijn daarna te weten gekomen dat we niet in een minnelijke schuldenregeling zaten maar in een gerechtelijke regeling en we er 9j zouden inzitten en ze dus geen 100 euro afhield voor de schuldeisers maar 250 euro.
Wat u hebt is een collectieve schuldregeling u bent zelfs voor de (arbeids)rechtbank gepasseerd en er is een vonnis.
Vraag dat als u het niet hebt aan uw bemiddelaar.
Een bemiddelaar moet tegenwoordig elk jaar een verslag maken maar dat gaat naar de rechtbank. U zal daar inzage kunnen nemen in uw dossier als de bemiddelaar aangesteld door de rechtbank het niet zou willen tonen.

Meestal is er een herziening mogelijk als de omstandigheden wijzigen...maar het is de rechter die dat beslist.
U mag niet vergeten dat u maar een bepaald gedeelte van de 'werkelijke' schuld aan het betalen bent.

Sociale woning die slecht geïsoleerd is: ga eens langs het ocmw -sociale dienst mogelijk hebt u wel recht op een aantal vergoedingen que verwarming of andere zaken.

€ 125 per week en enkel voor elektriciteit? Dat wil zeggen dat jullie verbruik hoger ligt dat van ons en wij wonen in een 'redelijk' groot huis.

Voor de andere zaken kan ik niet veel bijdragen maar daar ook eens met iemand van het ocmw of caw gaan praten die kunnen vermoedelijk wel wat uitklaren eventueel zelfs met de bemiddelaar.
http://www.caw.be/LinkClick.aspx?fileti ... tats=false" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be ... etail=1030" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 01 mar 2013 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

mblb1

#3 , 14 jan 2013 15:20

U kan hoger beroep instellen en vragen om een verhoging van het leefgeld.
Uiteraard zal U wel moeten aantonen dat dit noodzakelijk is.

Reclame

Hawkee

#4 , 15 jan 2013 07:59

je gaat moeten beginnen bij het begin, vooral eerst en vooral de isolatie van de woning.
de sociale dienst, ocmw e.d., kunnen iemand langs sturen die alles komt bekijken, hoe goed geisoleerd, welk toestel verbruikt het meest enzo.
zou alleszins alle bewijzen qua kosten van gas en elec. goed bijhouden en naar de dienst gaan van uw sociale woning, en daar alles eens op tafel gooien, misschien dat er een andere woning beschikbaar is.
500 euro voor gas en elec. / maand is echt wel heel veel, wij wonen ook in een huurwoning en ook niet zo goed geisoleerd maar zoveel betalen wij toch ook niet.
als je een open haard hebt of kan plaatsen is dat misschien ook een oplossing?

je geeft redenen als geen diploma, geen vervoer e.d..
ikzelf heb ook geen diploma, maar heb ondertussen al in verschillende sectoren gewerkt (hulpkok, schilder, automechanieker, chauffeur, bandwerk, verkoop).
je kan als je wilt overal werk vinden, als je maar werk wilt hebben, maar nu is het ook wel een moeilijke periode om werk te vinden.
het openbaar vervoer is inderdaad niet wat het moet zijn, en in sommige regio's waar de bus maar om de x aantal tijd komt kan je ook een belbus vragen http://www.delijn.be/over/aanbod/belbus.htm of een brommer of fiets.
de vooropvang van de kinderen is "maar" vanaf 7u10 kan uw man ze niet brengen naar de vooropvang? en jij dan gaan halen 's avonds? dan hebt u meer tijd overdag om alles eens rustig te bekijken (bellen sociale dienst, werk e.d.)
niet full time gaan werken omdat je in een boerendorp woont is volgens mij geen geldige reden om niet te gaan werken. ik ken mensen die elke dag 2u en langer onder de baan zijn voor het werk (alleen heen en terug van het werk)

en welke reden geeft de bemiddelaar op om het leefloon te halveren?

deborah1982
Topic Starter

#5 , 15 jan 2013 10:46

Die 125 euro per week is voor gas en elektriciteit maar vooral dus gas.
Mijn man heeft glijdende uren maar moet altijd voor 7u vertrekken en is meestal dus ook niet op tijd om de kinderen van school te gaan halen.
Dat is de hoofdreden waarom ik geen full time kan gaan werken. Ik moet zien dat ik werk vind met uren waar ik zeker de kindjes naar de voor-opvang kan brengen en toch op tijd op het werk geraken en in de namiddag dus ten laatste tegen 18u op de na-opvang ben.
Dat van de belbus wist ik dus niet, alvast bedankt voor de tip.
Ik heb al eens gebeld met eandis om te zeggen dat wij dus wel veel verbruiken en zij hebben dit nagegaan en blijkbaar als ze dat optellen komt dat overeen met de jaren ervoor van verbruik, dus ook onze vorige bewoners stookten zoveel.
We zullen dan toch bij de huisvesting eens moeten polsen om er toch iets aan te doen, tot hiertoe blijven ze ontkennen dat deze woning slecht geïsoleerd zou zijn.

Bedankt voor de antwoorden,
mvg,
Deborah

Hawkee

#6 , 16 jan 2013 10:24

ook een handige tip: http://www.eandis.be/eandis/klant/k_gra ... iescan.htm

Laat nu je huis gratis en volledig vrijblijvend doorlichten door een energiescanner
Samen met jou bekijkt de energiescanner hoe je energiefactuur lager kan.
Je krijgt kamer per kamer handige tips die je meteen kunt toepassen.
Waar nuttig, plaatst de energiescanner gratis energiebesparend materiaal met een waarde tot 20 euro.
Je krijgt een gepersonaliseerd verslag: een overzicht van je huidige energiesituatie, energietips en besparingsmogelijkheden uitgedrukt in hoeveelheid energie (in kilowattuur of kWh) en in euro.

met deze info zou je dan naar de maatschappij kunnen gaan indien het slecht geisoleerd is e.d.

als eandis geen overmatig verbruik ziet, dus meer verbruik dan normaal (van andere jaren) zullen ze inderdaad zeggen dat er geen problemen zijn en dat het normaal is.

heeft u zelf een rijbewijs? indien ja kan je misschien met je bemiddelaar overeenkomen voor een kleine 2dehands wagen te nemen (vind je wel voor een redelijk laag bedrag, heb zelf eens een auto gekocht voor € 250 volledig gekeurd, was wel een bijna oldtimer maar vervoer is vervoer niet waar?)
en je kan dan ook als reden waarom je de wagen nodig hebt zeggen om werk te zoeken zodat je uw gebied kan uitbreiden naar andere gemeenten enzo.
ik zeg niet dat het gaat helpen maar je kan proberen hé :)
en als een wagen niet tot de orde is (wegens geen rijbewijs of bemiddelaar niet akkoord is) kan je nog steeds opteren voor een brommer ( klasse a tot 25km/uur zonder rijbewijs, klasse b tot 50km/uur met rijbewijs of een 125cc met rijbewijs), de verzekering van de brommers en 125cc zouden lopen tot max 200 euro/jr en inschrijving van 125cc (met nummerplaat) is eenmalig 60 euro.

zijn er geen familieleden die je kunnen helpen met de kinderen van school te halen?

Melia

#7 , 27 feb 2013 13:11

Ik zou vooral zien of je niets kan doen aan die 125e van gas/elektriciteit. Jullie geven per week meer uit dan wij per maand.
Budgetmeter is helaas niet echt het voordeligste tarief..

deborah1982
Topic Starter

#8 , 01 mar 2013 13:30

Ondertussen zijn we te weten gekomen dat onze boiler (wat de huisvesting altijd betwistte) verouderd was en we hadden een CO meter ter beschikking en deze sprong direct in alarm, daarmee onze hoofdpijnen altijd. Ze zijn de boiler komen vervangen en sindsdien verbruiken we ook veel minder. We zijn ook terug overgeschakeld naar Electrabel en betalen 180 euro per maand, deze gaat rechtstreeks naar onze schuld bemiddelaar zodat we dit niet van ons leefloon moeten betalen. Nu krijgen we dus nog altijd maar 500 euro per maand waarvan we dus nog abvv voor ons beiden moeten betalen en brandverzekering en school onkosten. Ook kledij en schoenen want aanstaande zondag word ons jongste dochtertje 2 jaar en ik vroeg haar extra budget om nieuwe schoentjes voor ons dochtertje haar verjaardag te kunnen kopen en kreeg simpelweg het antwoord dat het niet gaat. Het kindergeld word niet van gesproken en word gewoon gebruikt voor ons leefloon en schulden te betalen. Moet zij normaal niet zorgen dat het leefloon van onze lonen komt en dan het kindergeld extra erbij of ben ik daar verkeerd mee?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 mar 2013 13:41

In CSR worden ALLE inkomsten verrekend.
Zou nu wetsvoorstel om kindergeld eruit te halen.

Hawkee

#10 , 05 mar 2013 07:40

Nu betaald zij onze vaste kosten (huur-scarlet-ziekenfonds-dokter-water-school) en wij krijgen telkens 250 euro per week (dus 1000€ per maand) waarvan we wekelijks 125 euro voor de budgetmeter moeten spenderen.
en nu zeg je
Nu krijgen we dus nog altijd maar 500 euro per maand waarvan we dus nog abvv voor ons beiden moeten betalen en brandverzekering en school onkosten.
dus de schuldbemiddelaar heeft je minder leefloon (de helft) gegeven?

deborah1982
Topic Starter

#11 , 05 mar 2013 20:41

Ja, ze heeft het leefloon dus gehalveerd naar 125 per week, ook toen we nog de budget meter hadden. En de 2 laatste maanden betaald zij de schoolrekening niet meer en moeten wij dat ook met ons leefloon betalen, alsook moesten wij tot 8 februari onze budget meter opladen, waardoor wij dus eigenlijk genoodzaakt onze verwarming hebben moeten verminderen en dus kou lijden en de kindjes een extra truitje aandoen zodat ze zeker geen kou leden. Nu zijn we sinds 8 februari overgeschakeld naar electrabel. We hebben ze hier niet van op de hoogte gebracht uit vrees dat ze misschien ons leefloon nog meer zou minderen. We komen nu al amper toe. Onze stofzuiger is kapot en we krijgen geen budget om een nieuwe te kopen. Kindjes hadden dringend nieuwe schoenen nodig en kreeg geen budget want de uitgaven zijn nog altijd meer dan de inkomsten. Wij blijven in een hel leven en de kinderen zijn hier de dupe van. Als we extra vragen dan begint ze weer dat ik maar moet gaan werken. Jongste dochtertje kan pas ten vroegste in november 2013 naar school.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”