Moet ik mijn kind meegeven aan de grootouders?

fiona
Topic Starter

Moet ik mijn kind meegeven aan de grootouders?

#1 , 30 okt 2007 12:15

Hallo,iedere keer dat de vader zijn bezoekrecht heeft stuurt hij altijd zijn ouders om ons kind af te halen.Nu wanneer het aan school is heb ik daar geen problem mee maar wanneer het thuis is wil ik haar niet meer meegeven aan de grootouders,ze bemoeien zich en nemen zelf de beslissingen voor mijn kind zoals haar haar knippen zonder dat ik het weet en nochtans mijn dochtertje wil haar haar lang.Elke dat de grootouders om haar komen is ze ongoochelt dat het haar papa niet is maar altijd haar grootouders.Er is ook elke keer ruzie wanneer ze komen.Nu mijn vraag is ben ik verplicht haar mee te geven aan zijn ouders?In het vonnis staat de vader of de moeder.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 30 okt 2007 14:50

Nu mijn vraag is ben ik verplicht haar mee te geven aan zijn ouders?In het vonnis staat de vader of de moeder.
Nee, op strafrechterlijk vlak ben je niet verplicht. De vraag is of je er iets mee gaat bereiken is een andere kwestie.

Volgens mij kan je dit best bespreken via de vader. Let wel, deze heeft mogelijks ook ouderlijk gezag en kan bijgevolg met zijn goedkeuring het kind samen met de grootouders naar de kapper laten gaan. Op die manier sta je praktisch nog nergens. Wel is het zo dat hij, maar ook jij enkel met instemming van de andere ouder mag handelen. Kom je dus niet overeen met vb. wie, wat, waar inzake de kapper kan je zich tot de jeugdrechter wenden.

Deze kan dan bepalen welke ouder mag beslissen over het knippen van het haar. Zelf kan ik me inbeelden dat billijke rechters streven om het verlanglijstje van de ouders wat te verdelen. Vb. de moeder mag de beslissingen nemen inzake de verzorging van de haar, de vader mag om maar iets te zeggen bijvoorbeeld de jeugdbeweging/muziekschool etc etc kiezen.

RR

mapleleiah

#3 , 30 okt 2007 16:37

Ik denk eerlijk gezegd dat de OP er vooral een probleem mee heeft dat het altijd de grootouders zijn die voor het kind zorgen i.p.v. de vader.

Ik denk dat het hier niet zozeer gaat om de vraag wat die grootouders met dat kind mogen doen, maar over het feit of de vader niet verplicht is om ZELF voor zijn kind te zorgen ... Het kan wel zijn dat er eens iets tussenkomt, maar dat het altijd de grootouders zijn, lijkt me toch maar raar?!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

kellytjexxx

#4 , 25 jul 2011 12:08

ik zag hier iets staan van haren dat geknipt werden, namelijk mijn ex komt sinds juni terug de kinderen halen.. nu vrijdag dat net voorbij is waren ze een weekje bij hem geweest en men dochter haar haren waren ineens kort geknipt en overal happen in precies dat hij het zelf gedaan heeft.. de bedoeling was dat haar haren lang werden op voorhand heb ik gezegd dat ik niet wil dat er geknipt word want ik laat iedere 2 maand de puntjes knippen.. in alles werkt hij me tegen.. dit is nu maar een prul tegenover al de rest maar al die prullen worden 1 groot ding..

tianneke

#5 , 25 jul 2011 13:01

Deze kan dan bepalen welke ouder mag beslissen over het knippen van het haar. Zelf kan ik me inbeelden dat billijke rechters streven om het verlanglijstje van de ouders wat te verdelen. Vb. de moeder mag de beslissingen nemen inzake de verzorging van de haar, de vader mag om maar iets te zeggen bijvoorbeeld de jeugdbeweging/muziekschool etc etc kiezen.

RR
Is de moeder dan verplicht ze naar de muziekschool oid te brengen? Of is ze enkel verplicht toe te staan dat de kinderen gaan (dat de vader ze haalt en brengt)?

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 28 jul 2011 12:53

Ja eenieder is verplicht de uitspraak van de rechter te volgen.
Als het vonnis bepaald dat het kind moet gebracht worden naar de muziekschool/dokter die of dokter dat/kapper Mr. Fasion/jeugdbeweging/Rock Werchter ... (vb. een eis van vader dat ingewilligd wordt door de rechter) dan moet moeder dit vonnis volgen.

Dit is een toepassing van "ouderlijk gezag".

RR

tianneke

#7 , 28 jul 2011 13:49

Geweldig als je op 50 km afstand woont en telkens heen en weer moet. (Je zal maar voor een rechter verschijnen die daar geen graten in ziet)

Tussen de theorie en wat praktisch haalbaar is, is nog wat anders.
Als rechters dit opleggen vind ik dat ze dringend eens werk mogen maken van omgangsplicht dit valt ook onder ouderlijk gezag.

Terug naar “Andere”