Nu mijn vraag is ben ik verplicht haar mee te geven aan zijn ouders?In het vonnis staat de vader of de moeder.
Nee, op strafrechterlijk vlak ben je niet verplicht. De vraag is of je er iets mee gaat bereiken is een andere kwestie.
Volgens mij kan je dit best bespreken via de vader. Let wel, deze heeft mogelijks ook ouderlijk gezag en kan bijgevolg met zijn goedkeuring het kind samen met de grootouders naar de kapper laten gaan. Op die manier sta je praktisch nog nergens. Wel is het zo dat hij, maar ook jij enkel met instemming van de andere ouder mag handelen. Kom je dus niet overeen met vb. wie, wat, waar inzake de kapper kan je zich tot de jeugdrechter wenden.
Deze kan dan bepalen welke ouder mag beslissen over het knippen van het haar. Zelf kan ik me inbeelden dat billijke rechters streven om het verlanglijstje van de ouders wat te verdelen. Vb. de moeder mag de beslissingen nemen inzake de verzorging van de haar, de vader mag om maar iets te zeggen bijvoorbeeld de jeugdbeweging/muziekschool etc etc kiezen.
RR