@ gebruiker
er is helemaal geen discriminatie,
ik neem aan dat stella52 geen lichte vracht nodig heeft voor haar verplaatsingen voor beroepsdoeleinden,
dit zal verworpen worden met bericht van wijziging op basis van art. 49 en er zal voorgesteld worden
0.15euro/km zonder enige bewijsvoering (dit is geen opportuniteitsprincipe ); nu is het aan u om
te bewijzen dat de lichte vracht nodig is voor de inkomsten te verwerven om te behouden
(voor zover ik weet wil stella52 een personenwagen ombouwen, dit is geen fiscale lichte vracht )
Het niet toepassen in alle gevallen van de Wet is een discriminatie. De overheid weigert de gevolgen van zijn eigen wetgeving te erkennen.
Als er een verantwoording bestaat van het waarom en hoe (wél nodig van dit deel te bewijzen, bijvoorbeeld zoals ik vermeldde een dagelijks registratiesysteem van welk vervoermiddel en waarom),dan is de rest is een opportuniteitsbeslissing.
Tot voor deze laatste regering hadden we een loodzware wetgeving (er bestaat geen ander land met zoveel wetten en artikelen). Het probleem is - en wordt in toenemende mate - dat deze regering hier langs alle mogelijke zijden beperkingen en uitsluitingen en uitzonderingen inbouwt. Dit kan alleen maar falen.
Een prachtig voorbeeld hiervan is de nieuwe btwregel inzake voorschotfacturen waar in artikel 51 hierover niets aangepast wordt hetgeen voor willekeur zal zorgen bij controles door de BTW administratie.
Ofwel zijn die politici totaal niet bekwaam om hun functie uit te oefenen, ofwel pogen ze héél bewust regels in te bouwen die onmogelijk kunnen toegepast worden, enkel en alleen om kunnen boetes aan te rekenen.
Voorbeeld : facturatietermijn werd verlengd sinds 1 januari 2013. Kosten zijn annuaal (deze kosten moeten opgenomen worden in het (boek)jaar waar ze betrekking op hebben. Je kan nooit weten of je op 14 januari alle facturen betreffende het vorige jaar gekregen hebt. Maar je moet wel uiterlijk 20 januari je BTW aangifte indienen (terwijl er tussen 15 januari en 20 januari zelfs een weekend kan zitten)! En dit probleem stelt zich het ganse jaar door. Dus ofwel verlies je de BTW aftrek voor facturen die je niet opgenomen hebt, of je verliest de aftrek van facturen als beroepskost, of je betaalt een boete wegens laattijdige aangifte.
De keuze tussen de pest en de cholera! Hoe dan ook heb je als ondernemer problemen die je effectief geld kosten!
En daarbovenop is het feit dat je de 'btw schuld' (saldo tussen BTW op uitgaande en inkomende facturen) dient vereffend te hebben, waarbij die betaling op 20 januari dient op de rekening van de Belgische Staat dient te staan. 16 en 17 januari kan je nog facturen ontvangen (opmaak uiterlijk 15 januari), in het geval van een weekend heb je dus NOOIT de mogelijkheid om tijdig op 20 januari je BTW saldo op hun bankrekening te krijgen. Het is toch overduidelijk dat dit systeem met ondernemers aan het lachen is?
En ik kan dit zelfs nog duidelijker stellen! Als je zou denken dat je de BTW aftrek nog een paar jaar na datum kan doorvoeren, dat dit deel van mijn reactie niet zou kloppen, dan riskeer je het probleem dat als facturen niet opgenomen zijn in het boekjaar waar ze betrekking op hebben, ze geen beroepskosten (meer) uitmaken. En dat is toch de voorwaarde voor BTW aftrek? Namelijk dat het beroepsmatige kosten dienen te zijn? En in dit verband hebben we een reeks wetsaanpassingen daarbovenop over de bewijskracht van facturen als beroepskost. Het is zelfs niet meer voldoende dat je een factuur hebt (en zelfs bijkomstig niet dat je sinds 1/1/2013 moet bewijzen dat ze betaald werd), je moet met meer documenten en feiten bewijzen dat deze factuur als een beroepskost kan aanzien worden.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)