werkelijke beroepskosten (te mooi om waar te zijn?)

wanton

Re: werkelijke beroepskosten (te mooi om waar te zijn?)

#46 , 20 feb 2013 21:57

http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/t" onclick="window.open(this.href);return false; ... -use.htm#B , hoger vermeld
In dit artikel worden lichte vrachtauto's gelijkgeschakeld met opleggers , vrachtwagens , autobussen en derg. Ik denk niet dat zo iets aanvaard gaat worden voor woon-werkverkeer.
Ik begrijp die zin dat men niet naar het werk rijdt als particulier met : "Bestelwagens, lichte vrachtauto's, vrachtauto's, tractoren, aanhangwagens, opleggers, autobussen, autocars "

Ik blijf bij mijn stelling : woon-werkverkeer voor particulier is steeds aan 0.15 € per km.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guy263202

#47 , 21 feb 2013 12:52

uit ervaring:

- indien u als werknemer een lichte vracht gebruikt zal u MOETEN aantonen dat een lichte vrachtwagen
nodig was om uw beroepsinkomsten te bekomen of behouden, anders wordt dit door de fiscus gewoon
aanzien als een verplaatsing aan forfaitair tarief van 0.15euro/km ALL IN !
(je mag er op rekenen dat de fiscus zich zal informeren bij uw werkgever hiervoor)

- meerwaardebelasting is NIET van toepassing op werknemers, enkel op zelfstandigen en dan nog...

- de zwarte lijst is een verplichte lijst die de lokale taxatiebureau's MOETEN behandelen naast de gewone
controles die zij uitvoeren; een programma controleert hierbij oe. abnormale bedragen of grote
verschillen met andere aanslagjaren

- wat betreft uw garage: de LOD van financiën zal de oppervalkte van uw auto + motor etc meten
en NIET de ganse oppervlakte van uw garage aannemen

- u dient de fiscus (die niet verplicht is om zich op voorhand aan te melden !) verplicht toe te laten
in alle beroepsmatige ruimtes (NIET uw privé-vertrekken !!) die u aangeeft:
bv. uw gemengd gebruikte bureau (zelfs al moet de controleur eerst via een privé-trap gaan)
garage / ....

Mijn advies: overdrijf niet in uw kosten want als de zaak uiteindelijk voor de rechter komt => die zijn meestal strenger...

guy263202

#48 , 21 feb 2013 13:11

@stella52

uw lichte vracht afschrijven op 3 jaar afschrijven zal zeker en vast niet
aangenomen worden tenzij het een 2ehands is ofwel een nieuw voertuig
waarbij u bv. 60.000km / j doet (bv. 5000km voor uw beroep en 55.000 privé)

Reclame

Stella52
Topic Starter

#49 , 21 feb 2013 18:12

uit ervaring:

- indien u als werknemer een lichte vracht gebruikt zal u MOETEN aantonen dat een lichte vrachtwagen
nodig was om uw beroepsinkomsten te bekomen of behouden, anders wordt dit door de fiscus gewoon
aanzien als een verplaatsing aan forfaitair tarief van 0.15euro/km ALL IN !
(je mag er op rekenen dat de fiscus zich zal informeren bij uw werkgever hiervoor)
Na heel wat zoekwerk vind ik hier geen enkele wettelijke basis van. Het is niet omdat een ambtenaar hier en daar dit beweert, dat dit ook wettelijk zo is.

Dat van die m² is toch ook te onnozel voor woorden. Ik kan me die voorstellen dat dit aanvaard wordt door een rechter.

guy263202

#50 , 21 feb 2013 19:29

@stella52

wetgeving => dit is de basis van alle beroepskosten WIB art 49
....de beroepsuitgaven moeten gedaan zijn met het oog op het bekomen of behouden van uw inkomen...
=> als u niet aantoont dat een lichte vracht nodig had voor uw beroep zal u het gewone forfait
worden aangerekend en daar gaat uw beoogde 'winst' of investering...

Oh ja; als u van plan bent een personenwagen om te bouwen => kan heden NIET meer;
u zal een pickup moeten aanschaffen ofwel
een camionette met bijzondere voorwaarden bv 50% koffer op 20cm hoogte gemeten enz...
( maar nogmaals, U zal moeten bewijzen dat... zie boven art. 49)

ivm garage: als u een garage hebt van 40m² en u benut er maar 15m² van voor uw voertuig
zal enkel de ruimte worden aangenomen om uw voertuig TE STALLEN, niet de
ruimte van uw wasmachine, droogkast, andere rommel....

Als u twijfelt aan mijn uitleg: GO FOR IT (maar niet klagen achteraf hé)

gebruiker

#51 , 21 feb 2013 20:00

@stella52

wetgeving => dit is de basis van alle beroepskosten WIB art 49
....de beroepsuitgaven moeten gedaan zijn met het oog op het bekomen of behouden van uw inkomen...
=> als u niet aantoont dat een lichte vracht nodig had voor uw beroep zal u het gewone forfait
worden aangerekend en daar gaat uw beoogde 'winst' of investering...
Ik gaf hier zowel de Wet als de commentaar van financiën zelf.

Als jij nu zegt dat ze de 0.15 euro gaan toepassen voor een voertuig hetwelk zowel de Wet als hun commentaar zonder enige twijfel uitsluit, dan wordt hier enkel (voor de zoveelste keer) bewezen dat wel degelijk de rechtzekerheid in dit land een fictie is in de gevallen waar de overheid zelf niet bereid is om hun eigen regels toe te passen.

Maar dat is hier een zekerheid dat spijtig genoeg slechts een verwaarloosbaar deel van de burgers weten (tenzij ze er zelf op een reële en harde wijze mee geconfronteerd worden).Ondernemen in België is gelijk aan geconfronteerd worden met willekeur en rechtsschendingen. In dit geval is het zelfs een niet-ondernemer!

Wat met 'wetgeving toepassen op een wijze die niet discrimineert'?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Stella52
Topic Starter

#52 , 21 feb 2013 20:17

@stella52

Ik zal er zeker voor gaan.

Wie niet waagt, niet wint

guy263202

#53 , 21 feb 2013 20:38

@ gebruiker

er is helemaal geen discriminatie,

ik neem aan dat stella52 geen lichte vracht nodig heeft voor haar verplaatsingen voor beroepsdoeleinden,
dit zal verworpen worden met bericht van wijziging op basis van art. 49 en er zal voorgesteld worden
0.15euro/km zonder enige bewijsvoering (dit is geen opportuniteitsprincipe ); nu is het aan u om
te bewijzen dat de lichte vracht nodig is voor de inkomsten te verwerven om te behouden

(voor zover ik weet wil stella52 een personenwagen ombouwen, dit is geen fiscale lichte vracht )

gebruiker

#54 , 21 feb 2013 20:39

@stella52

Ik zal er zeker voor gaan.

Wie niet waagt, niet wint
Sla de teksten van de inhoud van de links (financiën) + de wettelijke voorwaarden op zodat je nu reeds het verweer hebt voor je bezwaar want, alhoewel de Wet dit overduidelijk niet uitsluit (zelfs totaal niet voorziet om dit uit te sluiten) zal je deze aftrek geweigerd worden (naar alle vermoeden met het nieuwe speeltje van dit overheidsysteem, namelijk vermijden of ontwijken van belastingen).

Je zal wel moeten opletten met die fietsvergoeding, als die 12 maand voor het geheel je toegekend wordt dan riskeer je dat dit bij controle zal misbruikt worden ('jouw eigen opgave'). Ze hebben hier geen wettelijke basis voor maar het weigeren van toepassen van wetsbepalingen is nooit een probleem voor dit overheidsysteem! En dat is een probleem dat alleen maar aan het groeien is. Je kan zelfs zeggen dat dit gepromoot wordt door deze overheid omdat ze alle gerechtskosten voor hun ambtenaren ten laste neemt, hoe extreem ook de wetsovertredingen zijn die hun ambtenaren begaan! Enkel de financiële opbrengsten tellen.

Voor de duidelijkheid, het gaat niet over of een bepaalde toepassing (in dit geval beroepskosten) voorbij gaat over wat als 'normaal' beschouwd wordt (ik begrijp de reacties van een Wanton); maar het dient te gaan over wat de Wet bepaalt en het recht om die Wet toegepast te krijgen en zonder discriminatie.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

guy263202

#55 , 21 feb 2013 20:45

@stella52

ik ben nog vergeten melden dat de controle tot 3jaar later kan gebeuren en dat je 2 jaar
gewoon een aanslag kan krijgen gewoon op basis van je aangifte; als je nadien een controle krijgt kan het
goed zijn dat je al de centje die je had gekregen... moet teruggeven ! (dus leg de centjes alvast
opzij die je eventueel zou terugkrijgen 2x na elkaar, en doe ze niet op...)

gebruiker

#56 , 21 feb 2013 20:52

@ gebruiker

ik neem aan dat stella52 geen lichte vracht nodig heeft voor haar verplaatsingen voor beroepsdoeleinden,
dit zal verworpen worden met bericht van wijziging op basis van art. 49 en er zal voorgesteld worden
0.15euro/km zonder enige bewijsvoering (dit is geen opportuniteitsprincipe ); nu is het aan u om
te bewijzen dat de lichte vracht nodig is voor de inkomsten te verwerven om te behouden

(voor zover ik weet wil stella52 een personenwagen ombouwen, dit is geen fiscale lichte vracht )
Het niet toepassen in alle gevallen van de Wet is een discriminatie. De overheid weigert de gevolgen van zijn eigen wetgeving te erkennen.

Als er een verantwoording bestaat van het waarom en hoe (wél nodig van dit deel te bewijzen, bijvoorbeeld zoals ik vermeldde een dagelijks registratiesysteem van welk vervoermiddel en waarom),dan is de rest is een opportuniteitsbeslissing.

Tot voor deze laatste regering hadden we een loodzware wetgeving (er bestaat geen ander land met zoveel wetten en artikelen). Het probleem is - en wordt in toenemende mate - dat deze regering hier langs alle mogelijke zijden beperkingen en uitsluitingen en uitzonderingen inbouwt. Dit kan alleen maar falen.

Een prachtig voorbeeld hiervan is de nieuwe btwregel inzake voorschotfacturen waar in artikel 51 hierover niets aangepast wordt hetgeen voor willekeur zal zorgen bij controles door de BTW administratie.

Ofwel zijn die politici totaal niet bekwaam om hun functie uit te oefenen, ofwel pogen ze héél bewust regels in te bouwen die onmogelijk kunnen toegepast worden, enkel en alleen om kunnen boetes aan te rekenen.

Voorbeeld : facturatietermijn werd verlengd sinds 1 januari 2013. Kosten zijn annuaal (deze kosten moeten opgenomen worden in het (boek)jaar waar ze betrekking op hebben. Je kan nooit weten of je op 14 januari alle facturen betreffende het vorige jaar gekregen hebt. Maar je moet wel uiterlijk 20 januari je BTW aangifte indienen (terwijl er tussen 15 januari en 20 januari zelfs een weekend kan zitten)! En dit probleem stelt zich het ganse jaar door. Dus ofwel verlies je de BTW aftrek voor facturen die je niet opgenomen hebt, of je verliest de aftrek van facturen als beroepskost, of je betaalt een boete wegens laattijdige aangifte.

De keuze tussen de pest en de cholera! Hoe dan ook heb je als ondernemer problemen die je effectief geld kosten!

En daarbovenop is het feit dat je de 'btw schuld' (saldo tussen BTW op uitgaande en inkomende facturen) dient vereffend te hebben, waarbij die betaling op 20 januari dient op de rekening van de Belgische Staat dient te staan. 16 en 17 januari kan je nog facturen ontvangen (opmaak uiterlijk 15 januari), in het geval van een weekend heb je dus NOOIT de mogelijkheid om tijdig op 20 januari je BTW saldo op hun bankrekening te krijgen. Het is toch overduidelijk dat dit systeem met ondernemers aan het lachen is?

En ik kan dit zelfs nog duidelijker stellen! Als je zou denken dat je de BTW aftrek nog een paar jaar na datum kan doorvoeren, dat dit deel van mijn reactie niet zou kloppen, dan riskeer je het probleem dat als facturen niet opgenomen zijn in het boekjaar waar ze betrekking op hebben, ze geen beroepskosten (meer) uitmaken. En dat is toch de voorwaarde voor BTW aftrek? Namelijk dat het beroepsmatige kosten dienen te zijn? En in dit verband hebben we een reeks wetsaanpassingen daarbovenop over de bewijskracht van facturen als beroepskost. Het is zelfs niet meer voldoende dat je een factuur hebt (en zelfs bijkomstig niet dat je sinds 1/1/2013 moet bewijzen dat ze betaald werd), je moet met meer documenten en feiten bewijzen dat deze factuur als een beroepskost kan aanzien worden.
Laatst gewijzigd door gebruiker op 21 feb 2013 21:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Stella52
Topic Starter

#57 , 21 feb 2013 20:58

@ gebruiker

Ik ben bediende en heb geen 'behoefte' aan een lichte vracht voor woon-werk.
De lichte vracht die ik heb is een defender met 2 zitplaatsen, deze voldoet aan de nieuwe regels voor fiscale lichte vracht.

Jef 007

#58 , 21 feb 2013 21:14

Voorbeeld : facturatietermijn werd verlengd sinds 1 januari 2013. Kosten zijn annuaal (deze kosten moeten opgenomen worden in het (boek)jaar waar ze betrekking op hebben. Je kan nooit weten of je op 14 januari alle facturen betreffende het vorige jaar gekregen hebt.

gebruiker, dient een factuur niet opgemaakt te zijn uiterlijk op de 5de werkdag van de volgende maand ??

gebruiker

#59 , 21 feb 2013 21:48

Voorbeeld : facturatietermijn werd verlengd sinds 1 januari 2013. Kosten zijn annuaal (deze kosten moeten opgenomen worden in het (boek)jaar waar ze betrekking op hebben. Je kan nooit weten of je op 14 januari alle facturen betreffende het vorige jaar gekregen hebt.

gebruiker, dient een factuur niet opgemaakt te zijn uiterlijk op de 5de werkdag van de volgende maand ??
Dit is één van de wijzingen vanaf 1/01/2013
De factuur moet vanaf 1 januari 2013 uitgereikt worden uiterlijk de vijftiende dag van de maand na die waarin de btw opeisbaar wordt.
En dan moet je reeds weten wat ze bedoelen met de opeisbaarheid van de BTW (ook in dit verband zijn er wijzigingen).

Bijna niemand kan zich nog vinden in de huidige regels.

wanton

#60 , 22 feb 2013 09:58

Voorwaarde voor forfaitaire aftrek van 0.15 €/km: (tekst in wetgeving)

Het type auto

Het gebruikte voertuig moet een personenwagen, een auto voor dubbel gebruik of een minibus zijn. Bestelwagens, lichte vrachtauto's, vrachtauto's, tractoren, aanhangwagens, opleggers, autobussen, autocars enz. vallen niet onder deze aftrekregeling.

Minimalistische interpretatie : lichte vrachtauto's , tractoren , opleggers en autobussen , daarvoor mag men de volledige toepassing van kosten inbrengen voor woon-werkverkeer van een particulier , volgens aantal km to totaal

Maximalistische interpretatie : deze voertuigen worden niet aanvaard als transport voor woon-werkverkeer van een particulier

Ik vrees dat de administratie van de belastingen de tweede interpretatie steeds zal toepassen. Ook de rechter.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”