Hallo,
Ik zou willen weten of er mogelijkheid is om hiertegen iets te wijzigen. Hieronder de situatie uitgelegd:
Wegens weersomstandigheden heb ik de tram genomen & mijn auto thuis laten staan. Uit ervaring weet ik
dat het niet altijd evident is om een plaats te kunnen hebben & wanneer ik opstapte zag ik dat er plaats
vrij was. Ik heb met spoed mijn kaart in het apparaat gestoken & gaan zitten. Enkele haltes verder stappen er kontroleurs
op de tram & worden de betalingen gekontoleerd. Ik geef mijn kaart waarop de kontroleur mijn identiteitskaart
vraagt & gebied uit de tram te stappen. Mijn kaart is niet geldig want de reis staat niet gevalideerd. In mijn haast
heb ik de kaart niet voldoende in het apparaat gestoken.
Nadien heb ik een brief naar de dienst infracties van stib gestuurd waarin ik deze situatie heb uitgelgd. Nav het incident
heb ik een brief ontvangen met melding een uiterste datum voor betaling. Aangezien die datum naderde & ik nog geen antwoord
van stib heb ontvangen op mijn vraag heb ik naar de dienst gebeld. De verantwoordelijke die de brief heeft ondertekend
kreeg ik niet aan de telefoon. Een bediende heeft mij aangemaand om toch te betalen om te vermijden dat mijn dossier naar
een deurwaarder zou gaan. Het zou ook zes weken duren alvorens ik een antwoord/beslissing op mijn vraag kan ontvangen.
Hij heeft mij voorgesteld om naar dienst betalingsmogelijkheden te schrijven & te vragen voor een betalingsplan wat ik dan ook gedaan heb.
Ik heb een email gestuurd & intussen akkoord voor betalingsplan ontvangen.
De dag nadien ben ik bij Bureau Aide juridique in Brussel geweest voor juridische info. Men heeft mij daar gezegd dat men niets kan
doen. Ik had ook nog geen aanvraag tot betalingsplan moeten aanvragen. Ik heb hen uitgelegd dat ik dit gedaan heb om te laten
zien dat ik ter goede wil ben en ook geen bijkomende kosteen van een deurwaarder wil. Ik heb hen ook mijn tramkaart laten zien waarop
negen andere vorige reistrajecten staan gevalideerd & om te laten zien dat ik steeds mijn kaart valideer. Dit heb ik ook aan de kontroleur laten
zien op het moment zelf. Dus ik had ergens een geldig vervoermiddel bij me wat niet helemaal overeenkomt met de melding op de pv waarop
staat dat ik niet in het bezit ben van een geldig vervoersmiddel.
Mijn vraag: welke zijn de mogelijkheden om deze boete te kunnen laten annuleren? Er wordt ergens gedreigd met een deurwaarder als ik de boete
niet tijdig betaal. Kan ik mij hiertegen beschermen/verzetten of ben ik genoodzaakt om toch de boete te betalen.
Alvast dank voor uw antwoord.
Met vriendelijke groet,