Boete transport tram stib

bruxelles
Topic Starter
Berichten: 3

Boete transport tram stib

#1 , 12 feb 2013 09:04

Hallo,

Ik zou willen weten of er mogelijkheid is om hiertegen iets te wijzigen. Hieronder de situatie uitgelegd:

Wegens weersomstandigheden heb ik de tram genomen & mijn auto thuis laten staan. Uit ervaring weet ik
dat het niet altijd evident is om een plaats te kunnen hebben & wanneer ik opstapte zag ik dat er plaats
vrij was. Ik heb met spoed mijn kaart in het apparaat gestoken & gaan zitten. Enkele haltes verder stappen er kontroleurs
op de tram & worden de betalingen gekontoleerd. Ik geef mijn kaart waarop de kontroleur mijn identiteitskaart
vraagt & gebied uit de tram te stappen. Mijn kaart is niet geldig want de reis staat niet gevalideerd. In mijn haast
heb ik de kaart niet voldoende in het apparaat gestoken.

Nadien heb ik een brief naar de dienst infracties van stib gestuurd waarin ik deze situatie heb uitgelgd. Nav het incident
heb ik een brief ontvangen met melding een uiterste datum voor betaling. Aangezien die datum naderde & ik nog geen antwoord
van stib heb ontvangen op mijn vraag heb ik naar de dienst gebeld. De verantwoordelijke die de brief heeft ondertekend
kreeg ik niet aan de telefoon. Een bediende heeft mij aangemaand om toch te betalen om te vermijden dat mijn dossier naar
een deurwaarder zou gaan. Het zou ook zes weken duren alvorens ik een antwoord/beslissing op mijn vraag kan ontvangen.
Hij heeft mij voorgesteld om naar dienst betalingsmogelijkheden te schrijven & te vragen voor een betalingsplan wat ik dan ook gedaan heb.
Ik heb een email gestuurd & intussen akkoord voor betalingsplan ontvangen.

De dag nadien ben ik bij Bureau Aide juridique in Brussel geweest voor juridische info. Men heeft mij daar gezegd dat men niets kan
doen. Ik had ook nog geen aanvraag tot betalingsplan moeten aanvragen. Ik heb hen uitgelegd dat ik dit gedaan heb om te laten
zien dat ik ter goede wil ben en ook geen bijkomende kosteen van een deurwaarder wil. Ik heb hen ook mijn tramkaart laten zien waarop
negen andere vorige reistrajecten staan gevalideerd & om te laten zien dat ik steeds mijn kaart valideer. Dit heb ik ook aan de kontroleur laten
zien op het moment zelf. Dus ik had ergens een geldig vervoermiddel bij me wat niet helemaal overeenkomt met de melding op de pv waarop
staat dat ik niet in het bezit ben van een geldig vervoersmiddel.

Mijn vraag: welke zijn de mogelijkheden om deze boete te kunnen laten annuleren? Er wordt ergens gedreigd met een deurwaarder als ik de boete
niet tijdig betaal. Kan ik mij hiertegen beschermen/verzetten of ben ik genoodzaakt om toch de boete te betalen.

Alvast dank voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 12 feb 2013 09:25

Met geldig vervoerbewijs wil men zeggen dat u kan bewijzen dat u betaald heeft. U had wel een vervoerbewijs mee, maar daar dit niet gevalideerd was, was dit niet geldig voor die rit. Dus PV is wel degelijk correct, net als de boete.

Ik denk dat u deze boete toch het beste betaald. U had voor die rit geen geldig vervoerbewijs, u heeft geen goede argumenten waarom niet, en dat u anders wel correct betaald heeft niets met die rit te maken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2013 10:04

Volledig akkoord met Turaki. Indien uw excuus (ook al is het waar) zou aanvaard worden door de controleurs, wat belet me dan om af en toe mijn kaart te valideren, en af en toe zwart te rijden? Als ik dan al controle heb op een moment dat ik zwart rij, kan ik me altijd beroepen op het excuus dat ik de kaart niet goed in het machien gestoken heb, maar anders wel altijd correct betaal (ik heb immers een kaartje met een aantal gevalideerde ritten op).

U bent nog altijd zelf verantwoordelijk om te zorgen dat u over een geldig vervoersbewijs beschikt eens u opgestapt bent. Het is dus ook uw verantwoordelijkheid om het kaartje na te kijken om te zien of de rit goed gevalideerd is. Ook al was u gehaast om een zitplaats te kunnen bemachtigen, niets belette u om, eens u neerzat, nog even uw kaartje te controleren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Hawkee
Berichten: 160

#4 , 12 feb 2013 19:20

als voormalig tramchauffeur had ik ook mensen die "geen geldig" bewijs hadden ook gehad bij een controle van controleurs. soms gebeurt het ook dat er niets afgeprint staat op het ticket ook al is het goed in het apparaat gestoken.
de print die erop staat is puur voor de chauffeur en controleurs, de werkelijke afstempeling staat op de magneetstrook.
je kan uw kaart laten controleren door een chauffeur en als het bedrag hetzelfde is dan heb je inderdaad de kaart niet goed ingestoken.
is het bedrag inderdaad met 1 rit verminderd (en niet afgeprint) dan kan je dat in twijfel trekken, ze kunnen dit ook nalezen.

een chauffeur kan zelf 2 kaarten aanmaken (door 2 kaarten op hetzelfde moment in het apparaat te steken, achter elkaar dus), waar er bij 1 een print staat en bij de ander op de magneetstrook, met gevolg dat de kaart met de print "onbruikbaar" is en de andere zonder print de eigenlijke "bruikbare" kaart is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2013 08:24

Maar het komt er wel op neer dat als je een kaart met correcte print voorlegt, je in orde bent. Staat er niets op je kaart geprint, kan je altijd laten controleren bij de chauffeur. Het is en blijft dus je eigen verantwoordelijkheid.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”