Verwarming

hcetigol
Topic Starter

Verwarming

#1 , 19 jan 2013 16:28

- type van het huurcontract ( mondeling, bepaalde duur, 3-6-9, handelshuur, ...); 3-6-9

- ingangsdatum contract; 1-10-2012

- werd het contract geregistreerd; JA

- heeft er reeds uitvoerige communicatie plaatsgevonden met de tegenpartij en wat was daarvan het resultaat? zie hieronder

Ik heb nogal een lastige/slechte huisbaas.
Na een jaar aanslepende lek ik de badkamer is deze eindelijk gemaakt.
Nu, parlefoon, wij horen de mensen niet, hun ons wel.
Gat naast het bad, van de werken van de nieuwe sifon.
CV dat niet verwarmt tot gewenste temperatuur

Reden waarom hij het gat niet dichtmaakt: Ik wil zeker zijn dat het niet lekt (is inmiddels 2weken geleden gemaakt en geen klachten meer van de onderbuur)
Parlefoon, zo werd het verteld tegen mij: Da ga nog wel ffkes duren want das wss ineens ne nieuwe parlefoon voor heel den blok, maar kzal is horen bij den elentricker.
CV: Laat installatie bedrijf maar komen, maar als het fout is ingesteld betalen jullie alle kosten (dit is een nieuwe ketel en vorige huurder heeft handleiding MEEGENOMEN ) maar ze gaan eens bellen naar het installatiebedrijf.

Elke keer bij een probleem, zoals het bad heeft de onderbuur meer als een jaar met een lek gezeten omdat de huisbaas niemand liet komen!
En als ik bel met een probleem krijg ik meestal te horen dat ik zelf moet bellen naar het bedrijf voor informatie, blabla.

Wat zijn mijn rechten als huurder met zo'n huisbaas, is het normaal wat hij doet?
Wij huren nu al even, geen enkele keer te laat met huur.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 19 jan 2013 17:04

Burgerlijk Wetboek :
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1. Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2. Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3. De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.
Art. 1720. De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.
Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.

Alle gebreken AANGETEKEND versturen naar verhuurder is een éérste vereiste . U kunt ook een datum vooropstellen waarbij u antwoord verwacht en/of wanneer de gebreken dienen hersteld te zijn.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

hcetigol
Topic Starter

#3 , 19 jan 2013 17:07

Dus de zever met dat gat en bellen naar een elentricker negeren en alle problemen aangetekend opsturen?
en mag de huisbaas dat doen, een technieker laten komen en indien er ergens een foute instelling is aan de ketel het doorrekenen aan mij?

Want in het contract staat ook dat wij de ketel moeten onderhouden, jaarlijks, maar wij wonen er net.

Reclame

Vandebos

#4 , 19 jan 2013 17:08

cv ketel en thermostaat. Op internet beide fabrikanten opzoeken. Vaak kan u de handleiding online afhalen. Anders via de contactgegevens hen vriendelijk verzoeken u een handleiding te bezorgen. Werkt in 99% van de gevallen kosteloos...

hcetigol
Topic Starter

#5 , 19 jan 2013 17:13

Al opgezocht maar alles staat goed volgebs mij.
thermostaat staat ingesteld op 24°, maar het word hiet nooit warmer als 20°..

Oude Belg

#6 , 19 jan 2013 17:33

Al opgezocht maar alles staat goed volgebs mij.
thermostaat staat ingesteld op 24°, maar het word hiet nooit warmer als 20°..
Het probleem is gewoonlijk niet de kamerthermostaat, maar de aquastaat (regelt de watertemperatuur en staat dan ook op de ketel). Gewoonlijk een draaiknopke met cijfertjes of een tekeningetje van een halve/hele radiator.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

hcetigol
Topic Starter

#7 , 19 jan 2013 17:41

Ja inderdaad.
Deze staan op het hoogste 75°, dat moet in de winter bij vries, staat op het paneel. Toch werkt het niet naar behoren

hcetigol
Topic Starter

#8 , 19 jan 2013 17:54

En, we hebben enkele beglazing, er staat altijd vocht op, en een beetje water beneden, op de slaapkamer is er ook een klein, klein beetje schimmel vermoeden we.
Kunnen ze hierover tegen de huisbaas ook iets zeggen van het vocht op de ramen ?
We proberen zoveel mogelijk te verwarmen..

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jan 2013 19:56

Heb je een EPC ontvangen bij inhuurname? Wat is de score?
En je moet me eens uitleggen hoe je huisbaas erin geslaagd is een mondelinge huurovereenkomst te registreren?

hcetigol
Topic Starter

#10 , 19 jan 2013 20:09

We hebben geen EPC gekregen alleen een serienummer dat in het contract staat.
Hoe kom je erbij een mondeling huurovereenkomst?
We hebben er 1tje getekend, en 1tje in bezit.
Is trouwens via een immobilienkantoor gegaan

freelance

#11 , 20 jan 2013 15:09

Indien huurcontract opgemaakt tussen immo en huurder , gaat ALLES via immo , dus ook ingebrekestellingen .
EPC is verplicht .
Handleiding verwarming mag geëist worden ( Art. 1719 punt 3 ) en kan belangrijk zijn , wanneer een geschil zou ontstaan wie opdraait voor de kosten technieker .
Verwarming : gas of stookolie ?
Onderhoud jaarlijks - mag nu gebeuren , maar ook later ( binnen het jaar ) .
Te lage T° : mogelijks staat alles goed afgesteld , maar ligt het probleem aan de enkele beglazing , en mogelijks slechte isolatie ( daar kan EPC uitsluitsel over geven ) .
Vocht en schimmel zal komen door condensatie ( ramen ijskoud buitenkant /warme lucht binnen / lucht condenseert op ramen ) .
Probleem aangetekend melden aan verhuurder ( waardoor u een bewijs hebt , die later kan van pas komen bij schadegevallen door schimmel , en plaatsbeschrijving vertrek ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 jan 2013 15:56

Hoe kom je erbij een mondeling huurovereenkomst?
Lees de eerste zin van uw eigen post er eens op na.
- type van het huurcontract ( mondeling, bepaalde duur, 3-6-9, handelshuur, ...); 3-6-9

Vandebos

#13 , 20 jan 2013 17:07

Mava, TS heeft het voorbeeld gevolgd van hoe een probleem te melden en heeft de diverse opties laten staan. (achter het : staat 3-6-9)

:D

hcetigol
Topic Starter

#14 , 21 jan 2013 16:50

Inderdaad vandebos.

@ freelance
Dus ik moet naar het immo kantoor bellen? de huisbaas ging mij vandaag contacteren van de verwarming, gat in het bad, parlefoon. Hij ging rond 12u bellen, is niet gebeurt.
Volgense mij hebben we geen EPC ontvangen?
Gas verwarming.
Dat onderhoud gaan we nog even mee wachten, is een nieuwe ketel en nog maar 2jaar oud zei huisbaas.
Te lage T°, das betwijfel ik, de huisbaas zei dat de vorige huurder altijd tot 25° verwarmde, en wij halen amper 20°
Vocht en schimmel door de condens op de enkele beglazing, kunnen we daar iets van zeggen? Aangezien we het wisten van enkele beglazing, maar niet van het vocht dat erop komt en beetje schimmel.

Nu, eerst naar immo kantoor bellen en alles uitleggen?
Of, brief schrijven en aangetekend opsturen?

Bedankt allemaal voor het reageren en hulp!!

hcetigol
Topic Starter

#15 , 21 jan 2013 18:16

Net zelf gebeld. Pff.
elentricker moet hij nog voor bellen (zal weer enorm lang duren)
dan voor de verwarming, ze hadden tegen hem gezegd dat dat waarschijnlijk een verkeerde instelling is, dat bedrijf gaat ons opbellen??
gat in het bad, hij heeft gezegd dat hij er een rooster voor ging halen, maar niet gezegd wanneer het gemaakt word..

Geen idee wat we nu moeten doen, de komende dagen nog in de koude zitten?
Eindelijk wachten tot we iets horen?

Terug naar “Huren”