Is onze legale ex-huurder een illegale ex-huurder geworden?

Marrit
Topic Starter

Is onze legale ex-huurder een illegale ex-huurder geworden?

#1 , 09 jan 2013 15:55

Mischien dat ik nu wel mijn vraag post in de onjuiste rubriek maar dat lees ik dan wel.

Een van onze huurders had juist voordat hij met vrouw en kind uit ons appartement naar een ander woonadres verhuisde een kleine huurachterstand. Met kleine bedragjes per maand werd die achterstand (volgens afspraak) afbetaald.

Op een bepaald moment in 2012 werden de afbetalingen stopgezet. Ex-huurder had blijkbaar een mooi rond X-bedrag bedacht om in ieder geval dat niet meer terug te gaan betalen.

Ik heb aanmaningen verstuurd, tekstberichtjes etc. totdat het laatst door mij verzonden AS ongeopend werd geretourneerd. Dit is voor mij het teken dat ik weer naar de vrederechter moet.

Echter:
Nu blijkt uit het vandaag door mij opgehaald "Getuigschrift van Woonst" dat ex-huurder NOOIT woonachtig is geweest op het door hem aan ons opgegeven nieuwe adres.
Alle aanmaningen waren verstuurd naar dit adres.
Ex-huurder heeft in september 2012 nog in persoon gesproken met andere oud bewoner die toen zijn buurman was.
Het adres dat ex-huurder had doorgegeven is het voormalige officiële adres van zijn broer die inmiddels teruggekeerd is naar zijn vaderland.
Het "officiële adres" van ex-huurder is/was een huis met een rits van postbussen tegen de muur.
Bij navraag blijkt ex-huurder daar nooit verbleven te hebben.
Op 03-07-2012 is een Voorstel afvoering van ambtswege aangevraagd.

Nu wordt het dus even lastig om naar de Vrederechter te stappen.

Concrete vragen:

Hoe kan iemand een periode in een gemeente verblijven zonder domicilie?
Op 05-02-2010 is ex-huurder nl ook afgevoerd en op 09-07-2010 wordt hij weer opgevoerd op een ander adres in dezelfde gemeente als voorheen.

Is er een wettelijke verplichting gesteld aan de termijn waarin zo'n soort dossier definitief afgewerkt moet zijn? ( Dan kan ik daarna misschien weer terug naar de Gemeente om na te gaan of er inmiddels een woonadres bekend is.)

Bij voorbaat dank voor uw reactie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2013 16:34

Bij mijn weten heeft het college burgemeester en schepenen voor een AACB procedure 6 maanden de tijd en moet ondertussen opdracht geven aan de politie om een hercontrole te doen op het adres.
Daarna kunnen ze persoon wettelijk laten schrappen.

Bij een inwaartse verhuis wordt In nogal wat gemeenten zelfs geen vraag aan politie gesteld om te gaan controleren.

Zijn laatste officieel adres is dus nog steeds jullie huurwoning?
Zeker ook eens met jullie kwartierinspecteur gaan praten.
Waar staan vrouw en kind ingeschreven.

PS wat de rits postbussen betreft ..... eens een babbeltje gaan maken met de teamleider van het wijkteam van de politie aldaar.... voor postbusadressen en of huisjesmelkerij.
Achter onze hoek was er ook z'n pand ...nu staat er een stalen deur van de gemeente in met een briefje erop.

freelance

#3 , 09 jan 2013 20:20

Quote : " Is er een wettelijke verplichting gesteld aan de termijn waarin zo'n soort dossier definitief afgewerkt moet zijn? ( Dan kan ik daarna misschien weer terug naar de Gemeente om na te gaan of er inmiddels een woonadres bekend is.)"

Het College B. en S. kunnen er al 6 maand overdoen .
Verder heeft persoon de mogelijkheid om een aangevraagd adres ook weer ongedaan te maken , en zich ergens anders in te schrijven , enz..enz...
Kan ook vertrokken zijn naar buitenland .
U zoekt een naald in een hooiberg . Jammer genoeg .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Marrit
Topic Starter

#4 , 09 jan 2013 20:42

Freelance, ik ben niet zo pessimistisch ingesteld.
Ik deel je mening dat het heel lastig is maar onmogelijk is mij nog niet gebleken. Daar is het nog net iets te vroeg voor. We zijn nu pas inderdaad 6 maanden na Voorstel tot afvoering.

Franciscus

#5 , 09 jan 2013 22:55

Dan zeker bij dienst bevolking eens navragen hoever het nu staat.
Zijn laatste adres was dus bij u als huurder.
Maar waar wonen zijn echtgenote en kind nu?

Hebben ze een wagen?
Nplt gekend?

Kwartierinspecteur heeft die buiten het voorstel ook een PV opgesteld inzake inbreuk bevolking? Op die manier wordt de man ook via politiesysteem gesignaleerd.
Vervalt na verloop van een periode ook de geldigheid van oa SIS kaart.

Welke gemeente?

Marrit
Topic Starter

#6 , 14 jan 2013 12:13

Inderdaad, zijn laatste officiële woonadres was in ons appartement. Ik weet ook dat hij eigenlijk naar een andere gemeente wilde verhuizen maar dat dit huis uiteindelijk voor hen te duur bleek. Het zou kunnen dat ze tijdelijk iets anders hebben moeten regelen omdat de huur reeds opgezegd was en er nieuwe huurders in wilden trekken.

Ik neem aan dat vrouw en kind bij hem wonen (had maar net een jaartje daarvoor echtgenote over laten komen).
Ex-huurder heeft inderdaad een wagen waarvan ik het kentekennummer heb genoteerd.

We hebben het hier over de gemeente Antwerpen.

terloops

#7 , 14 jan 2013 14:55

Ik vind uw verhalen enigszins verbazend, maar dan ook weer niet. U haalt keer op keer huurders binnen waar u de ganse - problematische - achtergrond van kent; ocmw, (ex) drugsverslaafd, familiale problemen, enz ... en daarna bent u verbaasd dat u te maken krijgt met zaken als huurachterstal, overlast bij de buren ... Komkom, geef dan toch gewoon toe dat u diep vanbinnen verknocht bent aan al deze dramatiek in 'real life' waar u een plaatsje op de eerste rij hebt.

En ja ik weet dat mijn reactie niet relevant is en hoogstwaarschijnlijk verwijderd zal worden, maar geef toe ...

Franciscus

#8 , 14 jan 2013 15:20

@ terloops:
Ik denk dat zowel Marrit als ikzelf en nog tientallen anderen hier zonder probleem 'terloops' in hun te huur staand appartement laten wonen.
Dit is wel 2060/2140 en niet 2930 of 9830
Ik kan u wel de tientallen asielzoekers of anderen aanwijzen die in feite in gemeente zoals 2930 zouden moeten verblijven maar die door hun gemeentebesturen in het verleden naar deze wijk werden gestuurd. Zelfs door sommige gemeenten afgesloten contracten met huisjesmelkers voor onbewoonbare panden ( burgemeester van Antwerpen had ze onbewoonbaar verklaard) maar voor hen geen probleem als ze die druggebruikers, asielzoekers, 4de wereld enz maar kwijt waren.
Toen er door oa politie Antwerpen actie werd ondernomen werd die wetgeving zelfs wat aangepast zodat die gemeenten (spreidingsbeleid) niet meer van toepassing was.
U moet me niet geloven maar ik dacht door 174 OCMW van gans België werden en worden deze mensen nog steeds naar Antwerpen gestuurd. Ook een aantal gemeenten sturen de mensen gewoon door.
U kan u een ochtend in de Helmstraat ( Moeder Voor Moeders) aanbevelen want ook daar worden door tientallen OCMW de mensen naar toe gestuurd ipv ze lokaal te helpen.

Maar ja we zijn verk(n)ocht aan onze buurt.

Ps mocht ik op een zeer teentje hebben getrapt -- deze keer kon ik het echt niet laten.

mvg

Marrit
Topic Starter

#9 , 15 jan 2013 09:48

Beste Terloops,

Ik moet toch wel een beetje glimlachen om uw reactie. Dit is een toch zeker een vreemde maar ook weer grappige opmerking; van mij mag hij best blijven staan.
U hebt van mij nergens kunnen lezen dat ik "verbaasd" zou zijn. Ik vraag mij gewoon een aantal zaken af en meestal krijg ik hele goede adviezen op dit forum. Dat u misschien verbaasd ben dat dit mij "zo vaak " overkomt is uiteraard een andere zaak. Mijn man en ik hebben ook hele prima huurders en natuurlijk leest u dat niet op dit forum.

Ik sluit me voor 100% aan bij wat Fransiscus hierboven geschreven heeft!

Wij willen alleen maar in 2060 verhuren; met name omdat er zo verschrikkelijk veel misstanden zijn op (ver)huur gebied. Als we hier een inkomentje kunnen verdienen en een aantal mensen een opstapje naar een meer levenswaardig bestaan kunnen geven dan snijdt het mes aan twee kanten.

Naast best lastige problemen ervaren we hier ook veel gezelligheid,warmte, levendigheid en plezier. Ik heb vroeger in NL gewoond en daar was ik vele jaren voorzitter van Amnesty International op lokaal niveau. Voor mij ligt dit verhuren een beetje op dezelfde lijn alleen vind ik dit honderd keer leuker omdat je met echte mensen te maken hebt en niet alleen op papier.

Vanmiddag heb ik nog een gesprek met een huurder die ook achterstand heeft, een aantal jaren in de gevangenis heeft gezeten en inmiddels aan een ernstige vorm van kanker lijdt en bijna totaal financiëel aan de grond zit. Voor u zal dit een probleemgeval zijn; voor mij is dit een uitdaging om te proberen die man en zijn gezin weer een beetje op het padje te krijgen zodat hij verder kan.

U denkt dat ik verknocht ben aan dramatiek maar maak er gewoon maar van dat ik verknocht ben aan "echte" mensen.
Niets meer en niets minder.
Vr.gr.
Marrit

Franciscus

#10 , 15 jan 2013 13:48

:wink:

Terug naar “Huren”