huurwaarborg

dianahitv
Topic Starter

huurwaarborg

#1 , 18 dec 2012 15:42

Ik ben Nederlandse (dus weet ik niets over de Belgische wetgeving, alhoewel ik de laatste dagen veel info heb verzameld op internet) en ik zit in het proces van het huren van een appartement in Antwerpen. Ik heb een voorlopig huurcontract getekend en een eerste maand huur + extra kosten (cash) betaald aan de makelaar (wat ik al een zeer vreemde gang van zaken vond, maar ik heb er in elk geval wel een bon voor ontvangen)

Nu geeft de makelaar aan dat de verhuurder wil dat de huurwaarborg ter waarde van 2 maanden huur, op een Korfina ‘rekening’ gezet gaat worden (ik heb al begrepen dat dit een verzekeringsproduct is). Op zich ga ik akkoord (al ga ik er wel verlies op hebben, want het is maar een 1-jarig contract, waarna we het appartement al verlaten. Aangezien de eenmalige kosten van 1.1% en de rente van 1%) maar de makelaar wil nu dat we het bedrag van de waarborg overmaak op de rekening van de makelaar (ipv op de rekening van Korfina).
Ik heb nog niet eens de voorwaarden van Korfina ontvangen (wel al aangevraagd). Het lijkt mij niet normaal om dit zo uit te voeren. Ik neem aan dat ik eerst de voorwaarden te zien krijg en dan pas een overeenkomst teken met Korfina en de VERHUURDER (en niet de makelaar)? Donderdag heb ik wederom een afspraak met de makelaar om een definitief contract op te stellen, inclusief een plaatsbeschrijving. Zij zegt dat we geen definitief huurcontract kunnen tekenen als ik niet de huurwaarborg heb overgemaakt op haar rekening.
Kunt u mij adviseren wat te doen?
Alvast bedankt...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 18 dec 2012 21:31

Makelaars kunnen contracten afsluiten als vertegenwoordiger van de eigenaar. In dit geval is dit naar de toekomst toe een contract tussen u en de makelaar , tenzij het contract de naam en de handtekening van de eigenaar/verhuurder zou bevatten .

Een "voorlopig " huur contract bestaat wettelijk niet . U hebt een contract of u hebt er géén.

De huurder heeft steeds de wettelijke keuze om een waarborg te verstrekken onder volgende vormen :
a/ op een geindividualiseerde rekening van de huurder , op geblokkeerde rekening van een bedrag t.w.v. 2 maand huur
b/een bankwaarborg , niet hoger dan 3 maand huur
c/een bankwaarborg via bemiddeling met een "Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn " ( OCMW) . ( dit kan het geval zijn bij behoeftige huurders) .

Een "Korfina waarborg " wordt ook toegepast , maar is erg omstreden ( en sommigen zullen mij hier wel op aan vallen , vermoed ik ) .
Wellicht is het de makelaar ZELF ( en niet de eigenaar ) die hier de voorkeur aan geeft , wegens allerlei "voordeeltjes " voor de makelaar .

Uiteraard , als er een waarborg gevraagd wordt , dient deze gegeven te worden .Doch het is geen verplichting dit te doen vooraleer het huurcontract gesloten is . ( dus het sluit het opmaken van een contract niet uit )
Evenwel de toegang tot het appartement kan ontzegd worden , tot wanneer waarborg en huur in orde zijn .

U zou ergens anders kunnen kijken , en EERST alle voorwaarden bespreken vooraleer iets te tekenen . Nu hebt u reeds betaald , en zal het moeilijk worden dit nog terug te draaien .
Wat staat er precies op uw " voorlopig huurcontract " ?
Identiteit verhuurder - datum aanvang contract - aanwijzing van welk appartement - huurprijs - duur van het contract .
Waar slaan de "extra kosten " op ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2012 23:39

huurwetgeving
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

dianahitv
Topic Starter

#4 , 19 dec 2012 09:34

Dank voor jullie antwoorden. Ik had inderdaad de documenten van de huurwet al doorgenomen, maar hier staat niet precies in 'hoe' de waarborg daadwerkelijk over te maken (wel de verschillende opties).

@ Freelance: Het 'voorlopige huurcontract' bevat identiteit huurder/verhuurder, huurprijs + Extra kosten (=maandelijkse provisiekosten), korte beschrijving pand (plaatsbeschrijving volgt nog, wordt uitgevoerd door makelaar - natuurlijk - ), Datum aanvang overeenkomst, de hoogte van waarborg (2 maanden huur), bestemming van goed, bijzondere voorwaarden (de verhuurder moet nog enkele kleine aanpassingen doen in het appartement). Het is inderdaad ondertekend door de makelaar, maar ze heeft een copie van een email (niet ondertekend dus) van de verhuurder toegevoegd welke haar volmacht geeft om dit document te ondertekenen (dus ik neem aan dat dat goed zit).

Mbt de waarborg staat er letterlijk: "Een waarborg ten bedrage van XXXX euro zal bij Korfina NB op een geindividualiseerde rekening op naam van de huurder geplaatst worden met interesten ten voordele van hem onder de vorm van een verzekeringsbon"

Ik heb deze "voorlopige overeenkomst" helaas al getekend, dus de waarborg zal dus inderdaad wel bij Korfina ondergebracht moeten worden (??). Ik betwijfel alleen ten zeerste of ik eerst het geld van de waarborg op de rekening van de makelaar moet overmaken. Zou zelf sterk de voorkeur geven om het direct op de 'geindividualiseerde rekening' over te maken. (de makelaar gaf ook pas NA het tekenen van dit document aan dat het geld op haar rekening overgemaakt moest worden. Hierover staat niks in de overeenkomst.
(de makelaar wil dus dat ik het geld overmaak op haar rekening. Ze zegt dat ZIJ dan de overeenkomst met Korfina gaat regelen)
Daarnaast probeer ik al 3 dagen de voorwaarden van Korfina te krijgen, zonder succes. Ik ga niet betalen zonder deze voorwaarden gezien te hebben.
Graag nogmaals jullie mening.....

dianahitv
Topic Starter

#5 , 19 dec 2012 10:04

Ter aanvulling; ik heb de 'voorwaarden' ontvangen van Korfina. Deze zijn in mijn ogen ZEER summier, of is dit normaal?:

"Art 1. De huurder en verhuurder hebben op ...... (datum contract) een huurovereenkomst gesloten met betrekking tot het onroerend goed gelegen te...... De huurovereenkomst bepaalt dat de huurder om de goede uitvoering van zijn verbintenissen te waarborgen een bedrag zal vastleggen ten bedrage van ..... EURO.
Art 2. De waarborgsom werd in een verzekeringsbon geplaatst, op naam van de huurder
Art 3. Tot zekerheid voor het nakomen van zijn verplichtingen voortspruitend uit hoofde van het in art. 1 vermeld huurcontract verklaart de verekeringsnemer, overeenkomstig artikel 119 van de wet op de landverzekeringsovereenkomst, alle rechten mbt deze verzekeringsbon over te dragen aan de verhuurder en dit ten belope van alle sommen die de huurder aan de verhuurder verschuldigd is of zal zijn uit hoofde van wanprestaties of aansprakelijkheden in of bij de uitvoering van het hogervermelde huurcontract. Het bedrag dat overeenstemt met de aldus gevestigde waarborgsom zal door de verzekeraar vrij ter beschikking van de huurder worden gesteld, mits de verhuurder zich schriftelijk akkoord verklaart, of zal geheel of gedeeltelijk worden overgemaakt aan de verhuurder krachtens een minnelijke schikking tussen de huurder en de verhuurder. Deze wordt schriftelijk aan Korfina.Services bevestigd. Bij grabrek aan een minnelijke schikking zal de verzekeraar de waarborgsom slechts vrijgeven rekening houdend met de beschikking van een vonnis dat an Korfina.Services wordt overgemaakt."

Daarnaast wordt er melding gemaakt van een "huurreserve" (een soort overlijdensverzekering) maar daar worden helemaal geen voorwaarden van vermeld.

Ben ik nu te achterdochtig of is dit toch erg summier? Ik zie bijv ook geen einddatum vermeld van de overeenkomst (ook niet vermeld dat dit overeenkomt met huurcontract). Art 2 zegt dat de verzekeringsbon op mijn naam (huurder) geplaatst wordt, maar Art 3 vermeldt dat ik (verzekeringsnemer) "alle rechten mbt de verzekeringsbon over draag aan de verhuurder....."

Alvast hartelijk dank voor uw hulp!

freelance

#6 , 19 dec 2012 14:19

Dan hebt u inderdaad een definitief huurcontract , en geen "voorlopig " .
Waarborg : Burgerlijk Wetboek :
Art. 10. Waarborg. <W 2007-04-25/38, art. 103, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
§ 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg.
De in het vorige lid vermelde waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen : ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling, ofwel een bankwaarborg die het de huurder mogelijk maakt de waarborg progressief samen te stellen, ofwel een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling.
Wanneer de huurder kiest voor een geïndividualiseerde rekening, mag de huurwaarborg niet meer bedragen dan een bedrag gelijk aan 2 maanden huur. De opgebrachte rente wordt gekapitaliseerd ten bate van de huurder en de verhuurder verwerft voorrecht op de activa van de rekening voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet nakomen van de verplichtingen van de huurder.

§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt.
Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg.
§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of voorziening en zonder borgstelling of kantonnement.

Wat betreft het betalen op rekening makelaar of korfina , is paragraaf 2 duidelijk. U kunt gebruik maken van het tweede lid van deze paragraaf , maar of het u meer intrest zal opbrengen is de vraag .
Art. 3 van de Korfina voorwaarden verwijst naar Wetsartikel 10 § 1 : " en de verhuurder verwerft voorrecht op de activa van de rekening voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet nakomen van de verplichtingen van de huurder."

Als u moet betalen aan makelaar , hebt u een overeenkomst met makelaar ; en NIET met korfina .
Dus : [u]"Art 2 zegt dat de verzekeringsbon op mijn naam (huurder) geplaatst wordt, maar Art 3 vermeldt dat ik (verzekeringsnemer) "alle rechten mbt de verzekeringsbon over draag aan de verhuurder....."[/u]
Het is NIET U die dit verklaart , maar de verzekeringsnemer , en dat is de makelaar .
In dit geval ondertekent u GEEN overeenkomst met Korfina .
In uw huurcontract staan voldoende garanties m.b.t. waarborg . Als verhuurder deze niet respecteert zijn zij aansprakelijk.
Ook is het ontbreken van een einddatum op de Korfina voorwaarden met niets in conflict .( uw huurcontract kan in principe een langere duur hebben , als dit gewenst wordt ) . De huurwetgeving is duidelijk : op het einde van het contract wordt de huurwaarborg vrijgegeven ( ten voordele van huurder of verhuurder , al naar gelang de huurder aan zijn verplichtingen is tegemoetgekomen of niet ) .
(uw huurcontract : " "Een waarborg ten bedrage van XXXX euro zal bij Korfina NB op een geindividualiseerde rekening op naam van de huurder geplaatst worden met interesten ten voordele van hem onder de vorm van een verzekeringsbon" ) .

In geval u huurwaarborg betaald + huur + kosten is verhuurder verplicht het appartement vrij te geven . Huurovereenkomst is bindend voor beide partijen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

dianahitv
Topic Starter

#7 , 20 dec 2012 09:36

@freelance. Heel hartelijk bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Ik weet niet helemaal zeker of ik het goed begrijp, maar u zegt dat ik dus voldoende garanties heb in mijn contract en dat ik dus gewoon mee kan gaan met de voorstellen die de makelaar doet?

Terug naar “Huren”