politie - parket

konijntje1
Topic Starter

politie - parket

#1 , 11 dec 2012 15:15

Ik denk dat ik hier juist zit met men vraag.

De politie (sociale cel) voert een onderzoek uit op vraag van het parket.
Deze laatste is aangevraagd door men schoonmoeder die beweringen over kindermishandeling, verwaarlozing enz aanklaagt.

Deze zijn uiteraard niet aan de orde. Het ligt soms wel s wat rommelig maar met 2 kinderen is dat normaal.
ZEKER niet problematisch.

Nu,
De politie (sociale cel) heeft al een aantal keer onaangekondigd langs geweest voor controle.
Vandaag en vorige week werden er vragen gesteld zoals hoeveel verdient u, vragen over geschreven documenten die schadelijk kunnen zijn (documenten via dwang/manipulatie verkregen door de schoonmoeder).

Wij hebben het gevoel dat we door de sociale cel niet serieus genomen worden en dat ze eerder ons in de problemen proberen steken.

Bij het gesprek (bij ons thuis) vandaag heb ik zelfs gevraagd of onze advocaat niet aanwezig moest zijn.
Dit bleek niet nodig....

Ik heb opgezocht wat de gedragscode en wetten en plichten zijn van de sociale cel tov burgers waar ze een onderzoek uitvoeren maar het weinig of niks gevonden.

Ik heb iets gelezen dat we een afschrift van een verhoor kunnen krijgen? In hoeverre dat dat een verhoor was natuurlijk.
Zijn de gegeven info bruikbaar in een strafzaak?

Is er enige wijze om de zaak voor het parket te bespoedigen of te laten beëindigen?

Dit omdat alles omtrend een zware druk uitoefend op mijn gezin. Zie andere posts. Alles is gelinkt met elkaar.

Dank u meesters,

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2012 16:23

Waren dat politieambtenaren of maatschappelijk assistenten/werkers

konijntje1
Topic Starter

#3 , 11 dec 2012 18:01

dit waren politie ambtenaren van de sociale cel

PS: aangaande dezelfde ambtenaar;
Bij de start van de complete wirwar zijn wij op geen enkele wijze op de hoogte gebracht over hulpmiddelen.

Pas bij onze volgende afspraak (die wij zelf gemaakt hadden) en daar toegekomen hadden we hen ingelicht dat wij dienst slachtofferhulp ingelicht hebben.
Het antwoord daarop was: Hoe ben je daarop gekomen?

Wij voelen ons dus compleet als dubbel slachtoffer bewerkt.
Door de schoonmoeder eenerzijds en door de politie (sociale cel) anderzijds.

Wij krijgen niets van info.
Wat wij zelf vertellen, daar word apathisch op gereageerd en weinig of niets word genoteerd. Alles wat negatief kan zijn word wel met veel enthousiasme neergepend.

Het hele zaakje stinkt om het zo lelijk te verwoorden.
Ik vrees dat als wij geen actie ondernemen zelf dat dit wel eens een deftig gezinsdrama tot gevolg kan hebben.

Reclame

konijntje1
Topic Starter

#4 , 11 dec 2012 18:08

De mensen die van slachtofferhulp met mijn vrouw gepraat hebben waren wel goed.
Deze hebben geluisterd en hebben wel een emotioneel ruggesteuntje kunnen geven daardoor.
Veel kunnen zij momenteel niet doen denk ik
Toch alle lof voor die mensen van slachtofferhulp om bij elke zaak telkens opnieuw alles te geven.

konijntje1
Topic Starter

#5 , 12 dec 2012 16:59

Iemand die weet wat de gedragscode en onderzoeksmethode van politie ambtenaren is aub?
Wat indien een apolitie ambtenaar naar ons gevoel ons verhaal niet ernstig neemt en er geen nota van neemt om door te geven aan parket?

Franciscus

#6 , 12 dec 2012 17:10

U kan perfect uw verklaring dus alle feiten die volgens u van belang zijn in een tekst samenvatten.
Best op een tijdslijn.
Deze tekst kan u ondertekenen en als verklaring (in bijlage) laten opnemen.
Of via een mail doorsturen ...politie neemt deze als document over in een verhoor(verklaring) en u tekent op het verhoorblad.

Als het over strafbare feiten gaat of over in uw geval minderjarigen problematiek dient de politie uw verklaring te acteren zoals u ze vertelt.
( Een redactie van de tekst hier en daar kan soms wel nuttig zijn).
Politieambtenaar kan daarna wel nog bijkomend vragen stellen waar u al of niet op antwoord.
Het zijn steeds uw antwoorden.

Slachtofferzorg is iets totaal anders dan een opsporingsonderzoek van de politie.
Een sociaal onderzoek is iets anders dan een opsporingsonderzoek.

U hebt niet geantwoord op mijn voorgaande vraag.

Politiepersoneel hebben een totaal andere bevoegdheid dan burgerpersoneel dat specifiek is toegevoegd aan slachtofferhulp/zorg en of de sociale dienst van de jeugdbrigade.
De politie stelt een PV op met eventueel strafrechtelijke gevolgen.
De maatschappelijk assistent(en) zijn burgers die GEEN gerechtelijke bevoegdheid hebben. Deze stellen een sociaal verslag op.

Enkel politieassistenten hebben/hadden de dubbele bevoegdheid.

http://www.polfed-fedpol.be/org/org_codedeonto_nl.php" onclick="window.open(this.href);return false;

konijntje1
Topic Starter

#7 , 12 dec 2012 18:03

Ik dacht dat ik in het begin wel geantwoord had op uw vraag.

Het betreft een politie ambtenaar

PV is nog niet opgemaakt of heb ik allesinds nog niet gekregen???
Het zou om een vooronderzoek gaan op vraag van het parket na klacht van schoonmoeder (totaal ongegrond nota bene)

mvg,

Franciscus

#8 , 12 dec 2012 18:23

U krijgt geen PV.
U krijgt wel een copie van uw verklaring die u tekent.
Daarop staat het PV nr en de naam graad en eventueel functie van diegene die u verhoord heeft.

Terug naar “Andere”