respectloos parkeren

Caridina
Topic Starter

respectloos parkeren

#1 , 12 dec 2012 16:18

Ne mens ziet wat (vanuit zen appartementje) zenne.

Een dikke week geleden hebben ze hier voor de deur een parkeerplaats voorzien voor personen met een handicap.
Sindsdien hebben er al 10 verschillende wagens geparkeerd, weliswaar steeds voor korte periodes, maar zonder dat ze een kaart hebben/leggen.

Nu staat er al een 5tal dagen onafgebroken een oldtimer (met nummerplaten) geparkeerd.

Gisteren zag ik een rolstoelpatient alle moeite van de wereld hebben om zijn rolstoel uit de wagen te krijgen en zichzelf erin te hijsen terwijl hij er 3 keer bijna terug werd uitgereden.

Ik dacht, ik stel de lange arm der wet maar even in kennis en geef ze een belleke.
"het is best dat ge die mens zelf verwittigd meneer, anders gaat ge mss zever krijgen met de buren, maar ik verbind u even door met de technische dienst, goedemiddag nog"

En op de technische dienst vragen ze zich natuurlijk (terecht) af wat ze eraan moeten/kunnen doen ?

En op de andere parkeerplaatsen is er regelmatig plaats zat, maar ik ken de eigenaar van de wagen niet en ben niet zo handig met de pc om in de database van de DIV te breken :roll:

Ik moet wel eerlijk toegeven dat de plaats eigenlijk niet zo heel deftig is aangegeven, er staat een verkeersbord met het gekende teken op en daaronder een kleintje met "6 meter" op. Dit geheel is vastgemaakt aan een verlichtingspaal 80cm op het voetpad en dus geen afzonderlijke "paal" en ook op de grond is er niks van tekening aangebracht.

Wss zullen ze de grond nog wel voorzien van de gekende blauwe kleur en rolstoel-logo, maar nu is dit toch ook al wettelijk in orde, of niet ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2012 16:43

Tegenover mijn huis is ook een kleine parking voor 6 wagens. Er zijn geen grondmarkeringen.
Soms zie je hier wagens parkeren met aan iedere zijde 1,5 meter tussenruimte. (zeker kwestie van hun deur wijd genoeg open te krijgen :twisted:) Ze nemen dus de plaats in van 2 wagens. Deze mensen wonen hier juist tegenover in een appartement en hebben een 100 % vrij zicht over de parking. Ze laten soms hun wagen een hele week zo staan, want ze gaan werken met de trein.. Ook hebben ze een eigen garage die leeg staat op wat rommel na, maar dan moeten ze wel de poort opendoen.
Dacht je nu dat die mense hun wagen zullen verzetten om alzo 1 (één) parkeerplaats meer vrij te maken? Nee hoor, dat zou teveel moeite zijn voor die jonge mensen die beiden nog geen 25 jaar zijn.
Dat er hierdoor ouderen soms 200 meter verder moeten parkeren kan hun geen barst schelen..
Heb eens onder hun ruitenwisser een briefje gestoken tijdens de nacht dat ze beter moesten leren parkeren, maar toch hadden ze het gezien. De dag erna werd ik op staat uitgescholden en me aangemaand me in de toekomst mùet mijn eigfen zaken bezig te houden, anders zouden ze mijn wagen wel eens kunnen vinden, die soms ook eens uitzonderlijk op deze parking staat als er een werkje moiet opgeknapt worden in mijn garage.
Sommige mense hebben totaal geen respekt meer voor anderen en zie enkel nog zichzelf.

Jef 007

#3 , 12 dec 2012 16:47

ik zou Politie bestoken met mails, fotos, brieven, telefoons..... tot ze komen verbaliseren

Reclame

Franciscus

#4 , 12 dec 2012 16:59

Politie zal in elk geval moeten langskomen en een vaststelling doen.
Het is TOTAAL ongepast dat ze deze controletaak aan u willen toevertrouwen.
Als u terugbelt vraag of ze een vaststelling willen komen doen.
In de meeste arrondissementen zijn er trouwens onderrichtingen (intern) en omzendbrieven (parket) inzake het parkeren op gehandicapten plaatsen.
Indien men u wil doorverbinden ...vraag u eerst de naam en graad van diegene aan die u aan de lijn hebt en vraag dan de verantwoordelijke officier aan de lijn.
Met een mail naar de korpschef.

Trouwens zonder in detail te gaan een oldtimer die permanent op de openbare weg staat?

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /190-art25" onclick="window.open(this.href);return false; en
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 3-art27bis" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki

#5 , 12 dec 2012 19:08

Kijk eens op de site van de lokale politie (http://www.lokalepolitie.be/gemeente" onclick="window.open(this.href);return false;), bij contact. Vul daar alles in wat u weet (overtreding, adres, beschrijving wagen, nummerplaat, ...). En niet vergeten aan te vinken dat u een kopie van dit bericht wil. Dan is er al een administratief spoor van uw melding, en kunnen ze dit moeilijker van zich af schuiven.

En ja, de signalisatie is voldoende. De parkeerplaats blauw maken is een hulpmiddel om de parkeerplaats te herkennen als voorbehouden, niet meer (persoonlijk ben ik tegen al die extra aanduidingen, daar ze de weggebruiker lui maken, en men daardoor fouten maakt op momenten dat die extra's ontbreken).

Caridina
Topic Starter

#6 , 12 dec 2012 21:15

Kijk eens op de site van de lokale politie (http://www.lokalepolitie.be/gemeente" onclick="window.open(this.href);return false;), bij contact. Vul daar alles in wat u weet (overtreding, adres, beschrijving wagen, nummerplaat, ...). En niet vergeten aan te vinken dat u een kopie van dit bericht wil. Dan is er al een administratief spoor van uw melding, en kunnen ze dit moeilijker van zich af schuiven.
mail is verstuurd (inclusief duidelijke foto).

ik had na 2 min al een leesbevestiging, ben benieuwd naar een eventuele reactie.

Gebruiker21

#7 , 13 dec 2012 09:59

Ze nemen dus de plaats in van 2 wagens. Deze mensen wonen hier juist tegenover in een appartement en hebben een 100 % vrij zicht over de parking. Ze laten soms hun wagen een hele week zo staan, want ze gaan werken met de trein.. Ook hebben ze een eigen garage die leeg staat op wat rommel na, maar dan moeten ze wel de poort opendoen.
Tja, als er geen grondmarkeringen zijn, vind ik het niet zo gek dat je wat afstand houdt van je buur. Het is ook een vorm van respect tov de bestuurder van de andere wagen. Ik kan er zelf ook niet tegen dat ik mijn deur maar 30 cm openkrijg en me in mijn eigen wagen moet wurmen, omdat de wagen links van mij veel te dicht staat. Als er echter markeringen staan, vind ik wel dat je zo optimaal BINNEN deze markeringen moet parkeren.

Uw tweede opmerking vind ik echter niet terecht. Het is niet omdat iemand een garage heeft, dat deze persoon geen recht meer zou hebben op een parkeerplaats in de buurt. Ik ken mensen genoeg die hun garage als hobbyruimte gebruiken ipv parkeerplaats. Wat is daar mis mee? Iedereen die autotaxen betaald heeft het recht om voorzieningen voor auto's op de openbare weg te gebruiken.

Ik kan me dus voorstellen dat uw papiertje tussen de ruitenwisser niet in goede aarde gevallen is. Ik zou het ook niet gepast vinden. Ik zou u wel niet beginnen uitschelden. Eerder het papiertje de prullenbak in keilen en bij mezelf denken: "Och, sommige menen hebben gewoon te veel vrije tijd. Geen energie in steken, ik moet gaan werken."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Caridina
Topic Starter

#8 , 13 dec 2012 14:51

mail is verstuurd (inclusief duidelijke foto).

ik had na 2 min al een leesbevestiging, ben benieuwd naar een eventuele reactie.
en al mail van de hoofdinspecteur die om meer info vraagt.
Heb alles meegedeeld, uur, nr, naam ,....

Kzal maar zien dat ik de eerst komende maanden mij nergens verkeerd parkeer :lol:

Caridina
Topic Starter

#9 , 21 dec 2012 19:06

Ondertussen staan er dagelijks meerdere wagens voor langere tijd op de plaats voorzien voor personen met een handicap.

telkens stuur ik een mail naar de politiezone.

het is echt niet dat ik verzuurd ben hoor, ik vind het gewoon niet kunnen en respectloos.

Terug naar “Praat café”