Beste,
Situatie: Gisterenavond (5 december) kwam ik thuis van het werk en vond een enorme plas water aan op de vloer in de badkamer. Ik keek naar de muren en zag het water letterlijk binnenstromen (zo erg dat ik in de late avond nog zandzakken ben gaan halen bij de brandweer).
Actie 1: Bericht ingesproken op het antwoordapparaat van de huisbaas (niet bereikbaar) met de melding dat door de hoogdringendheid van de situatie ik in de volgende ochtend een loodgieter ging laten komen om hier direct naar te kijken.
Actie 2: Heb daarna een brief opgesteld (inhoud telefoongesprek) die ik aangetekend en gewoon verzonden heb deze ochtend.
Vervolg situatie: Loodgieter is geweest en stelde vast dat de lekkage kwam door een verstopte goot bij het dak van het aanpalende huis. Water stroomde over de boord en zo tussen de zinken afscheidingen binnen in onze badkamer. Hij heeft de verstopping weggenomen en al het water van dit dak goot weg. Daarmee zouden er geen problemen meer mogen zijn.
Vervolg Situatie: Huisbaas belde deze middag mij op, zeggend dat ik dit moet regelen met mijn eigen verzekering. Ik vermoed omdat de oorzaak van de waterschade niet te wijten is aan een gebrek aan ons huis. Daarnaast ligt het aan de huurder om toe te zien op de staat van de goot (voor onze eigen goot kan ik dit begrijpen maar ik kan moeilijk de goten van iedereen in de buurt beginnen kuisen)
Actie 3: ik bel mijn verzekering op en die stellen dat ik foto's moet nemen, een bestek moet laten opmaken van de waterschade en dit moet binnen brengen om een schadedossier te kunnen opstarten.
Vragen:
- Is mijn huurbaas correct dat ik de herstellingen van eventuele waterschade (ik denk maar aan schimmels door de opgelopen vochtigheid) moet regelen via mijn eigen verzekering.
- De situatie is dat het aanpalende huis leeg staat en ik dus moeilijk kan achterhalen wie hier de eigenaar van is, hoe los ik dit op? Dit is zeker belangrijk omdat het dakje nog altijd vol mos ligt en dat dus dringend moet opgekuist worden.
Wil gewoon pro-actief zijn gezien de schade op dit moment meevalt maar als binnen een maand heel die ruimte in de schimmel staat bij wijze van spreken wil ik wel op iets kunnen terugvallen.
Alvast bedankt voor uw hulp!
Jan