Waterschade

JanW
Topic Starter
Berichten: 23

Waterschade

#1 , 06 dec 2012 15:55

Beste,

Situatie: Gisterenavond (5 december) kwam ik thuis van het werk en vond een enorme plas water aan op de vloer in de badkamer. Ik keek naar de muren en zag het water letterlijk binnenstromen (zo erg dat ik in de late avond nog zandzakken ben gaan halen bij de brandweer).

Actie 1: Bericht ingesproken op het antwoordapparaat van de huisbaas (niet bereikbaar) met de melding dat door de hoogdringendheid van de situatie ik in de volgende ochtend een loodgieter ging laten komen om hier direct naar te kijken.

Actie 2: Heb daarna een brief opgesteld (inhoud telefoongesprek) die ik aangetekend en gewoon verzonden heb deze ochtend.

Vervolg situatie: Loodgieter is geweest en stelde vast dat de lekkage kwam door een verstopte goot bij het dak van het aanpalende huis. Water stroomde over de boord en zo tussen de zinken afscheidingen binnen in onze badkamer. Hij heeft de verstopping weggenomen en al het water van dit dak goot weg. Daarmee zouden er geen problemen meer mogen zijn.

Vervolg Situatie: Huisbaas belde deze middag mij op, zeggend dat ik dit moet regelen met mijn eigen verzekering. Ik vermoed omdat de oorzaak van de waterschade niet te wijten is aan een gebrek aan ons huis. Daarnaast ligt het aan de huurder om toe te zien op de staat van de goot (voor onze eigen goot kan ik dit begrijpen maar ik kan moeilijk de goten van iedereen in de buurt beginnen kuisen)

Actie 3: ik bel mijn verzekering op en die stellen dat ik foto's moet nemen, een bestek moet laten opmaken van de waterschade en dit moet binnen brengen om een schadedossier te kunnen opstarten.

Vragen:

- Is mijn huurbaas correct dat ik de herstellingen van eventuele waterschade (ik denk maar aan schimmels door de opgelopen vochtigheid) moet regelen via mijn eigen verzekering.

- De situatie is dat het aanpalende huis leeg staat en ik dus moeilijk kan achterhalen wie hier de eigenaar van is, hoe los ik dit op? Dit is zeker belangrijk omdat het dakje nog altijd vol mos ligt en dat dus dringend moet opgekuist worden.

Wil gewoon pro-actief zijn gezien de schade op dit moment meevalt maar als binnen een maand heel die ruimte in de schimmel staat bij wijze van spreken wil ik wel op iets kunnen terugvallen.

Alvast bedankt voor uw hulp!

Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
makgenk
Berichten: 7

#2 , 06 dec 2012 16:19

Beste Jan,
Doe aangifte bij je brandverzekering EN bij je ba familiale en geef deze de info van eigenaar en gebuur (identiteit is te achterhalen op kadaster) samen met je schadebestek. Roerende schade (lees inboedel) komt aan jou toe. Alle ONroerende schade komt toe aan de eigenaar (verfwerken, behang,..) of je dient als huurder een geschreven akkoord van eigenaar te hebben dat jij deze werken uitvoert en ook mag vergoed worden.

mava105
Berichten: 22845
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 dec 2012 16:32

Hopelijk heb je foto's gemaakt van de verstopte goot VOOR ze ontstopt werd door uw loodgieter.
Hoe ga je anders nog kunnen bewijzen wat de oorzaak van de overlast was.

Reclame

JanW
Topic Starter
Berichten: 23

#4 , 06 dec 2012 16:35

Jammer genoeg niet gezien ik in Brussel zit momenteel en de loodgieter de sleutel via mijn schoonfamilie heeft gekregen (tenzij hij er zelf heeft gemaakt maar dat zou mij verbazen). Hij heeft wel een bestek opgemaakt waarin hij stelt dat dit de oorzaak was.

Terug naar “Huren”