Om de details van het huurcontract en de reeds gedane communicatie met de huurder te weten verwijs ik jullie naar een ander topic, zo is de hele situatie gekend:
==>
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=39812
Ik heb vandaag van mijn moeder vernomen dat mijn huurder dood werd aangetroffen in zijn zetel (huurwoning) alwaar volgens de eerste vaststellingen deze persoon reeds een drie dagen levenloos zou gelegen hebben.
Dus een huurcontract van drie jaar, waarvan nog iets minder dan 2,5 jaar te gaan, reeds vele problemen met de huurder gehad, begin deze week per aangetekende en gewone brief aangemaand om zich met alles in orde te stellen, waarbij ik aangaf indien deze hieraan verzaakte, ik de nodige stappen ging nemen om via rechtspleging de uithuiszetting te bekomen.
Enkele vragen:
* Via officieuze weg verneem ik dat mijn huurder dus is overleden - volgens politie onder verdachte omstandigheden - en krijg ik van hen meegedeeld dat de woning werd verzegeld door de verdachte omstandigheid, en deze pas zal vrijgegeven worden nadat het volledige onderzoek werd afgerond en waarbij de zaak in handen ligt van het parket.
* Zoals in vorig topic aangehaald, huurcontract was niet geregistreerd, maar heeft volgens ik begrijp nu wel een vaste datum verkregen door overlijden van de huurder?
* Deze persoon had de aanvraag tot inschrijving gedaan voor het huurpand, echter de wijkagent heeft nooit de kans gehad de nodige vaststellingen hiervoor te doen daar er nooit werd opengedaan, dus aanvraag is er wel, maar officieel is persoon dus nog niet ingeschreven?
* Huurder heeft deze maand ook nog geen huur overgemaakt, dus heeft heden 1 maand huurachterstand.
* Een huurovereenkomst van drie jaar, kan men niet vervroegd beëindigen, ook een overlijden verbreekt de huurovereenkomst niet en de resterende periode van 2,5 jaar moet dus nog uitgedaan worden (de erfgenamen, hetzij van de verhuurder hetzij
van de huurder zijn dus gehouden om de lopende huurovereenkomst voort te zetten en kunnen er slechts een einde aan maken door naleving van de
wettelijke voorwaarden) ==> help hoe met het hier verder, zijn erfgenamen (zijn kinderen veronderstel ik, zijn beide minderjarig!) en ik weet niet waar of hoe te beginnen? Wat zijn de stappen die ik hier moet ondernemen? Wat zijn mijn plichten en rechten? Hoe kom ik aan de contactgegevens van de erfgenamen? En wat met de minderjarigheid?
* Kan er in onderling overleg van verhuurder en huurder(erfgenamen) een einde gesteld worden aan de overeenkomst en dus ook weer rekening houdend met de minderjarigheid van de erfgenamen...
* Wat indien er wel een einde kan gemaakt worden aan de huurovereenkomst, wie staat in voor het leeghalen van de woning en wie draait er op voor de kosten van het leeghalen indien erfgenamen dit verzaken?
* Het gebeurde werd reeds in de media gebracht en deze schrijven allemaal dat persoon mogelijks stierf ten gevolge van een co-vergiftiging (en dat autopsie zal moeten uitwijzen of dit zo is) Wat zijn de gevolgen voor mij wanneer dit zo blijkt? Stond vermelding in huurcontract dat huurder diende in te staan voor jaarlijkse onderhoud van de installatie alsook het reinigen van de schouwen...
Als ik nog belangrijke dingen vergeten ben, dan hoor ik het wel veronderstel ik.
Alvast bedankt op voorhand, ik hoop dat er iemand hier in de mogelijkheid is om deze vragen te beantwoorden...